Trives rekene mine?

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte for en liten stund siden en 30L akvariums pakke med 12 Kirsebær reker i.
I dag er det 7skt. som har overlevd og de vokser.
Men jeg vet ikke om de trives. (Vann verdiene er 20oC Ph 7.2 GH 19o dH.)

De skifter ham en gang i uken ca å de spiser å pusser, svømmer og styrer.
Jeg bytter 30-40% vann 2 ganger i uka mater hver 2. dag.
Er ser dette bra ut?

de har planter å huler ETC.
Inaktiv bruker
Nå fikk akkurat den største hannreka tulltak :S Han svømte i strømmen fra Filter/pumpa holdt på i 5 min. Med det.
HM...
få eit bilde av hele karet da, rekene trives nokk sikkert, at noen døde i starten var vel bare fordi karet ikke var skikelig innkjørt?
trokje det er så mye som skal til for at kirsebærreke skal trives, litt mose og plukke på og plasser for og unnslippe lyset om dem føler for det.
har du varmekolbe så har du ikke bruk for det, i 35liters reke karet mitt er tempen på 22 grader da det er ledlys som ikke avgir spes med varme pluss at karet er plasert under ein ventil i veggen hvor lufft utenifra siver in og holder det kjøligt.. og rekene ser ut til og trives bra og har tellt rundt 40 små rekeunger, er noen uker sia eg fekk mine. forsatt endel voksne som bærer egg så mer unger vil det bli
Ellers info som du sikkert allerede vet, hunnen har mer rødfarge mens hannene er transparange eller lite rødfarge.
19 i gh?? Det var utrolig hardt vann. Driver du og tilsetter noe pulver e.l. til vannet? Evt har du kjøpt sånn Utah Ice stein på dyrebutikken?
I Norge har vi generelt svært bløtt vann, dvs hardheten måles gjerne til mellom 1 og 2 bare. Det er sjelden noe høyere enn det rett fra krana. Unntak kan vel kanskje finnes i Norge, f.eks. hvis man har privat brønn e.l., men som regel kan man gjette seg til at det er tilsatt gh-økende pulver eller middel når noen akvarister opplyser om gh over 2 eller 3.

Du har mye hardere vann enn nødvendig til rekene dine. Nå er kirsebærreker noen hardhauser, og overlever mye rart, men det er altså ikke nødvendig å tilsette så mye for å få opp hardheten.
Å bytte vann to ganger i uken i et artskar for reker er litt vell overkill, de tåler bedre ett vannskifte hver annen uke.

Viktig å gi dem mineraler også slik at de overlever hamskifte som små, filteret må heller ikke ha for kraftig utblås.
Inaktiv bruker
Jeg tilsetter bare det midlet jeg fikk tilsendt med rekene, aner ikke hva det gjør med vannet faktisk.
Det skal stå 1.9 og ikke 19 Datt bort et punktum der.
Og det er Privat, kildevann rett ut fra fjellet.

Jeg har på den svakeste strømmen som pumpa kan stå på.
og bytter vann så ofte fordi at det ble satt opp på 3 timer å jeg synes synd på rekene som bare ble kastet oppi.
Men da kan jeg jo prøve det du sier, å bytte vann en gang annen hver uke.

(Nå kommer det noen Pygmè-cory i akvariet på tirsdag *(01.11.11)
Med en gang du tilfører fisk så gjelder det ukentlige vannbytter, men kirsebærreker tåler reltivt mye så de vil nok overleve. Men reker i nyoppsatte kar er lite heldig da det er lite knask som har grodd rundtomkring….
Inaktiv bruker
(Men reker i nyoppsatte kar er lite heldig da det er lite knask som har grodd rundtomkring….)

Jeg var klar over dette, å han som sendte rekepakken var TREIG så jeg dro på dyrebutikken i GOD tid før rekene kom. Så kjøpte jeg en plante som jeg satte i en vase med vann. Der stod den til rekene kom. Rekene elsker denne planten å holder seg MYE i den, den Trives i akvariet og vokser å sprer seg.
Men jeg mater dem annen hver dag med disse pellets lignende maten.
Ser vell mer ut som fiske avføring.
de får 2 biter hver, siden de er 7stk så gir jeg dem 14 biter.

Så hvis jeg bare ikke har Pygmè-Cory i så holder vannet bedre?
Da får jeg ha dem sammen med gullfiskene
Coryene altså. Siden de ble spesialbestillt.
Min erfaring med reker i småkar er at det er lettere å holde som rene artskar, har Sakurareker i en 100l sammen med litt forskjelige grenmaller og cory og det går fint, da spiser de restene etter fiskene sin mat, og de formerer seg bra selv med ukentlige vannbytter - men i små 30l så holder jeg dem alene…

Fôrer nesten ikke i rene rekekar, de har mer enn nok å spise på fra planter og røtter… Fôrer mer med cattapa blader enn pellets og den slags.
Inaktiv bruker
Da skipper jeg å ha Coryene i der å kjøper heller flere Kirsebærreker.
Så skal jeg se om de har cattapa blader i dyrebutikkene i Bodø,
tviler, men er jo bedre å se når jeg er der en å måtte betale en masse frakt.

Da Trives sikkert rekene mine da. Det er ingen flere dødsfall å ingen som ligger å vrir seg. Men en ting stusser jeg på. Hvor lang tid tar det før de begynner å formere seg. ( 2 store hanner og 3 store hoer) (de to bittesmå hoene som er igjen er for unge enda) Men de andre burde være modne nå, de er 2-3 cm
Catappa blader kjøper du på eBay, de er alt for dyre i butikkene...
Her er en seriøs og rask selger..
Inaktiv bruker
Sweet. Takker.
Da var 200Gram bestillt
Inaktiv bruker
Typisk, ingen av dyrebutikkene hadde reker -_-
Ta det rolig mann! Bytter vann 2 ganger i uka?? Pga av hva??

Du bytter for ofte vann og rekene dør pga av det. De mistrives rettere sagt. Du har 7 igjen av 12 og kirsebærreker skal jo være hardføre også. Bytt vann 2 ganger i mnd og det er nok i karet ditt. 1 i mnd hvis ikkje du har overpopulasjon med fisk,reker,skitt
etc..

Nanokar har jeg opplevd mye rart og vannpkvaliteten så som så..

Du får lykke til videre med en spennende hobby.

Inaktiv bruker
Ja di døde på dag 2 og 4. ingen har død etter at jeg begynte å bytta vann.
Men nå har jeg slutta med å bytte vann så ofte, det går bare reker i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap