Reke å snegle kar

Hallo
Jeg har lyst til å sette opp et kar bestående av reker å snegler. Så er det en ting jeg må ha hjelp til, skal jeg ha noen arter med fisk i karet eller går det bra uten? Har reker nå også men de gå sammen med annen fisk, men nå vil jeg samle de i ett kar. Karet er på 40l.

mvh
jojj
Inaktiv bruker
Det er enklere og ha reker uten fisk en med fisk.
Da slipper du å ta del vann bytte hele tiden.
Hvor ofte
Spock
Det er enklere og ha reker uten fisk en med fisk. :) Da slipper du å ta del vann bytte hele tiden. :)

Hvor ofte må jeg bytte vann uten fisk?

Inaktiv bruker
CA. En gang i hver 5. Uke
Takk
Tusen takk for hjelpen.......

jojj
Suge malle
Spock
CA. En gang i hver 5. Uke :)

ER det ikke lurt å ha en liten suge malle som hjelper til med å holder alger unna.
Inaktiv bruker
Rekene er veldig effektive algespisere. De slår Ancistrus ned i støvlene
Da burde du heller ha noen Pygme-Cory.
Snegler avgir faktisk en god del avfallstoffer, spesielt hvis du er flink å mate dem med grønnsaker og reke/krabbefor, så ville jeg anbefale ukentlige delvannsbytter uansett........
Her går sneglene sammen med divese småfisk og maller. Greit å ha noen småfisk av den ikke agresive typen oppi for å lage litt liv andre steder ennpå bunn og glass.
Fisk som ciklider er ingen god ide, de napper følehorna til snegler, de ser jo ut som nyyydelige smakfulle makker.
Takk
Hei.
Jeg kjenner ikke til denne arten men jeg ble utrolig fascinert av den da jeg fik lest om den. Den skal inn sammen med rekene. Tusen takk for hjelpen..

mvh
jojj
Inaktiv bruker
Babbs
Snegler avgir faktisk en god del avfallstoffer, spesielt hvis du er flink å mate dem med grønnsaker og reke/krabbefor, så ville jeg anbefale ukentlige delvannsbytter uansett........ Her går sneglene sammen med divese småfisk og maller. Greit å ha noen småfisk av den ikke agresive typen oppi for å lage litt liv andre steder ennpå bunn og glass. Fisk som ciklider er ingen god ide, de napper følehorna til snegler, de ser jo ut som nyyydelige smakfulle makker.

Alle som, jeg pratet med tidligere på forumet sa at det var unødvendig å bytte vann mer en en gang hver 4-5 uke.

Bare se her (LINK)
Det var i den tråden snakk om et rekekarr, ikke reker +++
Tviler ikke på at et karr med bare reker omtrent greier seg med så få delvannsbytter, men med en gang en har i mer og andre dyr så vil det grises mer.
Mer griseri fører til mer nitritt som fører til at reken stryker med hvis en ikke er flink å bytte vann.
To mnd siden jeg byttet vann på 20litern. (Fyller selvfølgelig på ettersom det damper)

Målte nettop:
- No2: 0-0.01
- No3: 10-15

Mater ca tre ganger i uka med JBL NovoPrawn.
Noen ganger JBL Gala flakfôr, Tetra Discus bits, etc..
De har (enda) ikke fått noe råkost..

Satte inn 17 Kirsebærreker og 10 posthornsnegler for 2 mnd siden.

Hvor ofte man må bytte vann er helt individuelt. Ingen har akkurat det samme akvariet, avfall eller rutiner..

Edit: skal sies at filtreringa er god; HMF..
Spock
[QUOTE=Babbs]Snegler avgir faktisk en god del avfallstoffer, spesielt hvis du er flink å mate dem med grønnsaker og reke/krabbefor, så ville jeg anbefale ukentlige delvannsbytter uansett........ Her går sneglene sammen med divese småfisk og maller. Greit å ha noen småfisk av den ikke agresive typen oppi for å lage litt liv andre steder ennpå bunn og glass. Fisk som ciklider er ingen god ide, de napper følehorna til snegler, de ser jo ut som nyyydelige smakfulle makker.

Alle som, jeg pratet med tidligere på forumet sa at det var unødvendig å bytte vann mer en en gang hver 4-5 uke.

Bare se her (LINK)

Ikke slemt ment, men det står vel faktisk ingenting om vannbytter i den tråden der?
Inaktiv bruker
Know :P La ut feil link, fant ikke den andre tråden så jeg dreit i det
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap