Scalare med reker?

Hei! Kan jeg ha dvergreker med scalarer og dvergciklider?

Har lyst til å skaffe meg reker, de er så fascinerende!
Plussmedlem
Må nok svare nei. Da varer nok ikke rekene i mange dager

De fleste fisk tar reker for å være god mat. Scalarer og dvergciklider er fisker som kommer til å ta rekene så fort de får øye på dem. Sett heller opp et lite akvarium til rekene, det trenger ikke være stort. 30 liter, for eksempel?
Svaret er et bestemt nei. Rekene blir jaktet på og spist med det samme av ciklider.
Ønsk deg et eget lite akvarium til rekene til jul, da vel!
Takk for svar Anders! Jeg skjønner, reker er jo relativt små, ihvertfall sakurareker som jeg tenkte på.
Så de solgte et 28 liters helglass akvarie på dyrego. Behøver jeg lysarmatur og lys til dette karet da? Jeg kommer til å ha en del planter.
Takk til deg og Mona! Det kan jeg vet du!
Plussmedlem
Dan a
Så de solgte et 28 liters helglass akvarie på dyrego. Behøver jeg lysarmatur og lys til dette karet da? Jeg kommer til å ha en del planter.

Ja, du bør ha lys. Både for utseendets del (for å studere rekene, også), og for plantene. Plantene vokser nok ikke uten lys, nei Du bør ha mye planter, det liker rekene veldig godt. Anbefaler å ha mose, det gir veldig fine gjemmesteder for reker, og de liker å sitte på mose-stråd og plukke
Kan jeg bruke en ikea lampe som lys? eller blir dette for varmt?

Kanskje det vil funke som vannoppvarmer også?
Plussmedlem
Jeg vet ikke hva slags IKEA-lampe du mener, jeg, men den er kanskje billig så du kan jo prøve det i første omgang? Spørs bare om den gir riktig lys, da.
Av Ikea lampe mener jeg en sånn som dette
Plussmedlem
Jeg er veldig usikker, aner jo ikke styke på lys eller noe, men... det skader vel ikke prøve?
Godt svar Anders! Dette skal prøves
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap