- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Ryddehjelp i karet
Ryddehjelp i karet
Hei
Jeg har to Sør Amerika kar 222L og 325L som jeg trenger litt ryddehjelp i, med tanke på alger, planterester, lufting av sand osv (De vanlige problemene)
Men jeg ønsker ikke snegler eller reker som formerer seg så voldsomt at de overtar hele karet, slik som pestsneglene gjorde de første månedene av min akvarie karriære...
Har du noen forslag til sngle(r) eller reke(r) som kan være aktuelle?
Begge karene har Rådasand 0,8-1,2mm bunnsubstrat viss det har noen betydning, jeg har heller ikke noen fisk som spiser snegler og voksne reker.
Mvh
Jone
Jeg har to Sør Amerika kar 222L og 325L som jeg trenger litt ryddehjelp i, med tanke på alger, planterester, lufting av sand osv (De vanlige problemene)
Men jeg ønsker ikke snegler eller reker som formerer seg så voldsomt at de overtar hele karet, slik som pestsneglene gjorde de første månedene av min akvarie karriære...
Har du noen forslag til sngle(r) eller reke(r) som kan være aktuelle?
Begge karene har Rådasand 0,8-1,2mm bunnsubstrat viss det har noen betydning, jeg har heller ikke noen fisk som spiser snegler og voksne reker.
Mvh
Jone
Postet 29.12.11 kl 16:22
Postet 29.12.11 kl 18:09
Her er det bare div maller, Kardinal Tetra, Glødebånds Tetra og div Cory samt en gjeng med Otto, men som jeg skrev over var det voksne reker som var trygge, reke yngel er ikke trygge uansett hvilke fisk man har.
Det var kansje litt feil og skrive "de vanlige problemene" over, siden jeg egentlig ikke har noen alge problem, kun det som er normalt etter flere års drift.
jeg har begynt å få litt sansen for reker og snegler, men orker ikke tanken på en formering av bibelske proposjoner, det ble for mye første gangen...
Derfor lurer jeg på om det finnes noen hjelpsomme arter, som ikke formerer seg så helt vannvittig....
Det var kansje litt feil og skrive "de vanlige problemene" over, siden jeg egentlig ikke har noen alge problem, kun det som er normalt etter flere års drift.
jeg har begynt å få litt sansen for reker og snegler, men orker ikke tanken på en formering av bibelske proposjoner, det ble for mye første gangen...
Derfor lurer jeg på om det finnes noen hjelpsomme arter, som ikke formerer seg så helt vannvittig....
Postet 29.12.11 kl 18:27
Hva med sandsnegler? De tar for seg bunnen i alle fall. Disse ser du så og si aldri. De lever for det meste under sanden. Nå og da kan en finne veien opp, gjerne da etter lyset er slukket. Og skulle det bli for mange så kan du skaffe deg EN Jegersnegle. Disse formerer seg kun når det er hun og han. Du kan jo være heldig å få to hanner eller to huer. Men skal du være sikker så skaffer du deg bare en. Denne kan holde bestanden nede. Men vent til du har en del sandsnegler, ellers vil den utrydde dem. Jegersnegler formere seg også sakte når de først gjør det, hvis du skulle velge og ha 2.
Postet 29.12.11 kl 18:34
Postet 29.12.11 kl 18:35
Postet 29.12.11 kl 19:20
Postet 29.12.11 kl 20:49
Til sanden foreslår jeg faunus ater eller melanoides sp java. De er store sandsnegler som ikke formerer seg og som holder seg stort sett under sanda. Du trenger ikke så mange i og med at de er veldig store og veldig effektive. Til alger så anbefaler jeg tiger og sebra snegler , det finnes ikke snegler som er bedre på alger enn de. Epler er også veldig effektive og lett og kontrollere i og med at de legger egg over vann.
Postet 29.12.11 kl 20:52
Postet 29.12.11 kl 21:03