- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Rekene er borte
Rekene er borte
Postet 05.01.12 kl 00:09
Postet 05.01.12 kl 00:14
Postet 05.01.12 kl 00:48
Hmm.. Jeg vet lite om gassene som kommer fra ett juletre, men det virker lite sannsynelig. Men om det har falt mye barnåler i karet kan det jo senke ph og tulle med vannverdier.
Det kan jo være skallskifte, om du har veldig bra med gjemmeplasser så kansje du ikke ser de når de gjemmer seg.
Ikke vet jeg, dette hørtes merkelig ut!
Men du burde jo se 76 døde reker..
Det kan jo være skallskifte, om du har veldig bra med gjemmeplasser så kansje du ikke ser de når de gjemmer seg.
Ikke vet jeg, dette hørtes merkelig ut!
Men du burde jo se 76 døde reker..
Postet 05.01.12 kl 01:50
Ingen anelse....
.........Men regner med at noen her inne kan svare deg hvis du kan fortelle noe mere om karet, bl.a. hva annet enn reker som er i karet, størrelse, hvor lenge karet har vært i drift(innkjørt ?), PH, GH, NH3, NO2, (PO4), NO3, vannbytte-rutiner osv.
Postet 05.01.12 kl 01:59
Tetra-frelst.........Men regner med at noen her inne kan svare deg hvis du kan fortelle noe mere om karet, bl.a. hva annet enn reker som er i karet, størrelse, hvor lenge karet har vært i drift(innkjørt ?), PH, GH, NH3, NO2, (PO4), NO3, vannbytte-rutiner osv.
alle verdiene i vannet er ok
akvariet har vert i drift i 2-3år med fisk og det siste halvåret med reker eg skiffter 1/3av vannet hver andre uke
det som eg har i akvarie er Crystall Red og kirsebærreker og bitte små maller som kan gå i lag med reker
Postet 05.01.12 kl 08:54
Inaktiv bruker
Kj?rsti Haugen[QUOTE=Tetra-frelst].........Men regner med at noen her inne kan svare deg hvis du kan fortelle noe mere om karet, bl.a. hva annet enn reker som er i karet, størrelse, hvor lenge karet har vært i drift(innkjørt ?), PH, GH, NH3, NO2, (PO4), NO3, vannbytte-rutiner osv.
akvariet har vert i drift i 2-3år med fisk og det siste halvåret med reker eg skiffter 1/3av vannet hver andre uke
det som eg har i akvarie er Crystall Red og kirsebærreker og bitte små maller som kan gå i lag med reker
Når du sier at vannverdien er OK, så forteller det ingenting...
HVA er vannverdien? Nytter ikke og si at den er ok.
Ingen kan hjelpe uten at de vet grunnleggende informasjon.
Hvor mange Liter er akvariet?
Hva er vann verdiene?
Er det bare reker der?
Inneholder akvariet fisk?
Hvilken vanntest bruker du?
OSV.
Postet 05.01.12 kl 09:32
Endret: 05.01.12 kl 09:33
Postet 05.01.12 kl 09:47
Jeg avsluttet et akvarie for omtrent to år siden, tok ut alt av fisk og reker (trodde jeg) og lot det stå igjen omtrent 15 liter vann på bunn av en 60-liter. Akvariet gikk i glemmeboken, men her for to-tre dager siden tenkte jeg at jeg skulle ta ut grus og vaske det skikkelig. Da fant jeg to levende røde krystallreker. De har altså stått med helt stillestående vann, kanskje 15 grader på vinteren, ingen filtrering. De må vel ha overlevd på den lille algeveksten karet har hatt. I to år(!)
Når det er sagt kan det jo tenkes at det er visse mineraler de er avhengig av for skallet etc. som jeg tilfeldigvis har hatt nok av, og som du mangler. Juletreet er det nok ikke, det skumleste det produserer er vel CO2 (antar det er begrenset med fotosyntese og oksygenproduksjon i et hus).
Når det er sagt kan det jo tenkes at det er visse mineraler de er avhengig av for skallet etc. som jeg tilfeldigvis har hatt nok av, og som du mangler. Juletreet er det nok ikke, det skumleste det produserer er vel CO2 (antar det er begrenset med fotosyntese og oksygenproduksjon i et hus).
Postet 05.01.12 kl 10:34
Endret: 05.01.12 kl 10:35
Hva med filteret ?
Har lest en del tråder her inne hvor filter-innsuget har vært synderen mht reker og små fisk som har forsvunnet. Er filteret rekesikkert ?
Postet 05.01.12 kl 16:18
Tommy TranTror du har for dårligt vann grunnet overforing. Kirsebærreker er ganske hardføre så det må ha vært noe vannvittig gale. Rød krystall er mer ømfintlig da.. Ka slags temperatur hadde du?
det er 23grader og rød krystall rekene har yngla så det er litt merkelig,men det eg lurer på er om krystalrekene som tar dem,for eg hadde sånn en gang før ,da hadde eg blåreker og krystal i lag og blå rekene forsvant ,men krystalrekene overlevde
Postet 06.01.12 kl 00:22
AasgaardJeg avsluttet et akvarie for omtrent to år siden, tok ut alt av fisk og reker (trodde jeg) og lot det stå igjen omtrent 15 liter vann på bunn av en 60-liter. Akvariet gikk i glemmeboken, men her for to-tre dager siden tenkte jeg at jeg skulle ta ut grus og vaske det skikkelig. Da fant jeg to levende røde krystallreker. De har altså stått med helt stillestående vann, kanskje 15 grader på vinteren, ingen filtrering. De må vel ha overlevd på den lille algeveksten karet har hatt. I to år(!) Når det er sagt kan det jo tenkes at det er visse mineraler de er avhengig av for skallet etc. som jeg tilfeldigvis har hatt nok av, og som du mangler. Juletreet er det nok ikke, det skumleste det produserer er vel CO2 (antar det er begrenset med fotosyntese og oksygenproduksjon i et hus).
Eg forer på reke for.men det er vell karnsje disse bladene dei skulle hatt
Postet 06.01.12 kl 00:24
Spock[QUOTE=Kj?rsti Haugen][QUOTE=Tetra-frelst].........Men regner med at noen her inne kan svare deg hvis du kan fortelle noe mere om karet, bl.a. hva annet enn reker som er i karet, størrelse, hvor lenge karet har vært i drift(innkjørt ?), PH, GH, NH3, NO2, (PO4), NO3, vannbytte-rutiner osv.
Når du sier at vannverdien er OK, så forteller det ingenting...
HVA er vannverdien? Nytter ikke og si at den er ok.
Ingen kan hjelpe uten at de vet grunnleggende informasjon.
Hvor mange Liter er akvariet?
Hva er vann verdiene?
Er det bare reker der?
Inneholder akvariet fisk?
Hvilken vanntest bruker du?
OSV.
PH er 7 og eg har biologisk akvarie på ca 63l det er tre maller der det er eneste fiskene
Postet 06.01.12 kl 00:28
Postet 07.01.12 kl 10:18
Postet 09.01.12 kl 14:18
Kan godt være at krystallrekene er dominante i matveien og ellers som gjør at kirsebærrekene blir færre. Har observert dette i alle akvariene som jeg har hatt de to artene reker sammen i, unntatt hvor jeg har hadd fisk som kan spise reker, der er det krystallene som er i undertall (sikkert for at krystallreker er enklere for fisk å få øye på).
PS: I ett økosystem kan aldri to arter som har samme nisje overleve sammen. Den svakeste av artene dør ut, eller en av artene utvikler seg til å kunne utnytte en annen nisje.
PS: I ett økosystem kan aldri to arter som har samme nisje overleve sammen. Den svakeste av artene dør ut, eller en av artene utvikler seg til å kunne utnytte en annen nisje.
Postet 09.01.12 kl 15:44