- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Oppstart av rekekar?
Oppstart av rekekar?
Har et akvarium på 40 liter kun med planter og noen sandsnegler i. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha oppi her, men begynner å få litt lyst til å ha noen reker. Bør jeg gjøre noe i forhold til å ha reker? feks. type planter, stener, huler..?
Vannverdier i karret:
PH på 7,2
GH: 7
KH: 3
De rekene jeg har tenkt meg er:
Kirsebærreke (og/eller)
Rød Krystallreke
Disse er jo av 2 forskjellige arter, så regner med de ikke kan krysse seg? Men vil de evt. trives sammen.
Kunne også evt. tenkt meg å hatt noen fisk sammen med disse, kan noen guppyer også gå med de? evt. hvordan fisk passer de sammen med.
Vannverdier i karret:
PH på 7,2
GH: 7
KH: 3
De rekene jeg har tenkt meg er:
Kirsebærreke (og/eller)
Rød Krystallreke
Disse er jo av 2 forskjellige arter, så regner med de ikke kan krysse seg? Men vil de evt. trives sammen.
Kunne også evt. tenkt meg å hatt noen fisk sammen med disse, kan noen guppyer også gå med de? evt. hvordan fisk passer de sammen med.
Postet 06.01.12 kl 23:18
Postet 06.01.12 kl 23:34
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Jeg har kirsebær reker. Sliter litt med at de dør, har vist ingenting med vannet mitt og gjøre, men kanskje noe med rørene, sjekk om du har kobber rør.
Før du kjøper reker må du vite hvor mye kobber det er i vannet. De tåler det dårlig.
Nyere rør betyr vist at det blir mer kobber, fikk jeg fortalt i dag. (har plast rør).
Javamose er fint for reker. Jeg bruker gress. det kan hende javamose er bedre.
Reker skal ikke ha for reint kar, de liker alger så det må være litt alger.
Bruk god tid på tilvenning av vann. lengre en hos fisk.
Rekene er veldig følsomme for såpe og forurensning. Lykke til
Før du kjøper reker må du vite hvor mye kobber det er i vannet. De tåler det dårlig.
Nyere rør betyr vist at det blir mer kobber, fikk jeg fortalt i dag. (har plast rør).
Javamose er fint for reker. Jeg bruker gress. det kan hende javamose er bedre.
Reker skal ikke ha for reint kar, de liker alger så det må være litt alger.
Bruk god tid på tilvenning av vann. lengre en hos fisk.
Rekene er veldig følsomme for såpe og forurensning. Lykke til
Postet 06.01.12 kl 23:43
Inaktiv bruker
![](https://akvaforum.no/forum/_gfx/no-image.jpg)
Endlers guppy går helt fint dammen med reker etter min erfaring. De gikk sammen i 43 liter også, og jeg så aldri at noen fisker tok rekeyngel. Dersom de gjorde det, så merket jeg det ikke, for rekene formerte seg veldig raskt.
Krystallreker er vanskeligere å få til enn kirsebærreker og Krystallrekene formerer seg bare i ganske kaldt vann, så da passer de jo ikke sammen med så mange fisker.
Krystallreker er vanskeligere å få til enn kirsebærreker og Krystallrekene formerer seg bare i ganske kaldt vann, så da passer de jo ikke sammen med så mange fisker.
Postet 07.01.12 kl 02:06
Postet 07.01.12 kl 13:52
Takk alle sammen
- Hvordan måler man om man har kobber i vannet?
Tror jeg styrer unna krystallreker da, ønsker å prøve meg med enkle først (synes de var finest da.
- Sakura rekene var nydelige og sterke i fargene, vet bare ikke om jeg får tak i de her i tromsø.. Red bee også. Begge er jo svært lik krystall og kirsebærreker da..
Red Bee kunne jo vært perfekt å ha sammen med annen fisk siden de spiser eksrementer fra fisk Bare synd at fiskene mest sansynelig ville spist de.. :-S
- Hvordan måler man om man har kobber i vannet?
Tror jeg styrer unna krystallreker da, ønsker å prøve meg med enkle først (synes de var finest da.
- Sakura rekene var nydelige og sterke i fargene, vet bare ikke om jeg får tak i de her i tromsø.. Red bee også. Begge er jo svært lik krystall og kirsebærreker da..
Red Bee kunne jo vært perfekt å ha sammen med annen fisk siden de spiser eksrementer fra fisk Bare synd at fiskene mest sansynelig ville spist de.. :-S
Postet 07.01.12 kl 14:17
Postet 07.01.12 kl 14:59
Postet 07.01.12 kl 16:45
Krystallreker er ikke sånn kjempevanskelig, så om det er det du har mest lyst på, ville jeg gått for dem
Det finnes ingen fasit på hvilke fisk som går sammen med reker eller ikke. Individene er forskjellige, og akvariene er forskjellig med tanke på oppsett og gjemmesteder. Men jeg ville vært på den sikre sida der og kjøpt fisker som du er rimelig sikker på at ikke tar reker, heller enn å håpe på at du får snille fisk.
Klovnkilli er en fin liten fisk som ikke rører hverken voksne reker eller yngel. Jeg syns de er kjempefine, men mange syns nok de er litt kjedelige siden de stort sett holder seg ganske rolig helt i vannflata. Både hannen og hunnene har fine farger da (hannen enda finere på halen).
Boraras brigittae er en veldig fin liten stimfisk. De er så små at de kan holdes i en stim selv i små akvarier. Tror disse er min favoritt av fisker som passer sammen med reker. Bittesmå, men med en veldig fin, rød farge.
Ellers er det også en del algespisere som kan holdes trygt sammen med reker. Otto'er skader ingen.
Ancistrus har ihvertfall jeg erfaring med at går fint med reker, og jeg kan ikke tenke meg at de ville fått tak i reker om de ville heller. Coryer og kuhlii-ål er også ufarlige for reker, men jeg syns du har litt lite akvarie for å ta disse.
Snegler er kult da!
For å kjøpe privat kan du følge med på rubrikkannonsene her på sida. Men det er litt kaldt å sende nå, så da bør du enten finne noen som bor nære, eller vente til våren (da misunner jeg deg i såfall tolmodigheta :P ).
Det finnes ingen fasit på hvilke fisk som går sammen med reker eller ikke. Individene er forskjellige, og akvariene er forskjellig med tanke på oppsett og gjemmesteder. Men jeg ville vært på den sikre sida der og kjøpt fisker som du er rimelig sikker på at ikke tar reker, heller enn å håpe på at du får snille fisk.
Klovnkilli er en fin liten fisk som ikke rører hverken voksne reker eller yngel. Jeg syns de er kjempefine, men mange syns nok de er litt kjedelige siden de stort sett holder seg ganske rolig helt i vannflata. Både hannen og hunnene har fine farger da (hannen enda finere på halen).
Boraras brigittae er en veldig fin liten stimfisk. De er så små at de kan holdes i en stim selv i små akvarier. Tror disse er min favoritt av fisker som passer sammen med reker. Bittesmå, men med en veldig fin, rød farge.
Ellers er det også en del algespisere som kan holdes trygt sammen med reker. Otto'er skader ingen.
Ancistrus har ihvertfall jeg erfaring med at går fint med reker, og jeg kan ikke tenke meg at de ville fått tak i reker om de ville heller. Coryer og kuhlii-ål er også ufarlige for reker, men jeg syns du har litt lite akvarie for å ta disse.
Snegler er kult da!
For å kjøpe privat kan du følge med på rubrikkannonsene her på sida. Men det er litt kaldt å sende nå, så da bør du enten finne noen som bor nære, eller vente til våren (da misunner jeg deg i såfall tolmodigheta :P ).
Postet 07.01.12 kl 17:01
Kjøpte meg 2 krystallreker og 4 kirsebærreker i dag. skal kjøpe flere etterhvert så de får selskap (min. 10 av hver er det vell med de?) Hehe.. så talmodighet er vell ikke akkurat min supersterkeste side.
Tenkte det samme som du skriver Freke, at det er best å finne noen som de kan gå overens med enn å håpe på å være heldig. og siden karret er på 40 liter bare så begrenser det seg litt i hva jeg kan ha i..
Klovnekilien og Boraras brigittae syntes jeg var kjempefin, kan absolutt tenke meg å ha disse. evt, en av sortene
Ottoene liker jeg kjempe godt, men synes de er litt for aktive for å passe i mitt 40 liters.
Tenkte det samme som du skriver Freke, at det er best å finne noen som de kan gå overens med enn å håpe på å være heldig. og siden karret er på 40 liter bare så begrenser det seg litt i hva jeg kan ha i..
Klovnekilien og Boraras brigittae syntes jeg var kjempefin, kan absolutt tenke meg å ha disse. evt, en av sortene
Ottoene liker jeg kjempe godt, men synes de er litt for aktive for å passe i mitt 40 liters.
Postet 07.01.12 kl 18:23
Kan trøste deg at du ikke er alene. Min plan var red bee og sakura, fordi alle her sier de er penere fordi mer fargesterke, men jeg endte opp med kirsebær og røde krystallreker da jeg ble rammet av et akutt tilfelle av tålmodighetsbrist. Angrer overhode ikke, jeg er enormt begeistra for dem og synes de er vakre nok i massevis! Dvs krystallrekene kjøpte jeg nylig, hos Jan Holt som hadde disse sammen kirsebær og mente det gikk fint. Har forstått og erfart det som at kirsebærene ikke er noen pyser, men så langt har de vennlig flyttet seg når de nyinnflyttete krystallrekene (som er i mindretall) ikke gidder gå rundt. Virker det som en harmonisk sammensetning, men jeg er bare såvidt et fotskritt foran deg i erfaring. Du finner forresten krysningstabell for reker på akvariereker.no hvis du ikke har sett det, tilfelle du får lyst på andre senere.
Mine reker er glad i å roe ned i javamosen, på en rot og på eller under et catappablad. Catappablad er forøvrig veldig kjekt om man skal bort en uke og ikke får fôret. Også er jeg og de veldig fan av denne planten. Den er enkel, vokser villig og er lett å lage avleggere av ved knipe av stilken midt på og plante den øverste delen på nytt i sanda. Stort mer trenger de ikke, men jeg har i tillegg fått tak i miniskiferhuler fra Milo her på forumet, hvilket de ikke hadde det minste i mot.
Ser du egg på noen av de du kjøpte? Det var ingen egg på mine da jeg fikk de, men tok ikke lang tid, og nå noen måneder etterpå er 9 kirsebær (de hadde ikke flere) blitt til over 50. Jeg koser meg glugg ihjel med å følge de vokse opp! Gled deg
Mine reker er glad i å roe ned i javamosen, på en rot og på eller under et catappablad. Catappablad er forøvrig veldig kjekt om man skal bort en uke og ikke får fôret. Også er jeg og de veldig fan av denne planten. Den er enkel, vokser villig og er lett å lage avleggere av ved knipe av stilken midt på og plante den øverste delen på nytt i sanda. Stort mer trenger de ikke, men jeg har i tillegg fått tak i miniskiferhuler fra Milo her på forumet, hvilket de ikke hadde det minste i mot.
Ser du egg på noen av de du kjøpte? Det var ingen egg på mine da jeg fikk de, men tok ikke lang tid, og nå noen måneder etterpå er 9 kirsebær (de hadde ikke flere) blitt til over 50. Jeg koser meg glugg ihjel med å følge de vokse opp! Gled deg
Postet 07.01.12 kl 20:04
Endret: 07.01.12 kl 20:05
Lisbeth SommersethKjøpte meg 2 krystallreker og 4 kirsebærreker i dag. skal kjøpe flere etterhvert så de får selskap :-) (min. 10 av hver er det vell med de?) Hehe.. så talmodighet er vell ikke akkurat min supersterkeste side. Tenkte det samme som du skriver Freke, at det er best å finne noen som de kan gå overens med enn å håpe på å være heldig. og siden karret er på 40 liter bare så begrenser det seg litt i hva jeg kan ha i.. Klovnekilien og Boraras brigittae syntes jeg var kjempefin, kan absolutt tenke meg å ha disse. evt, en av sortene:-) Ottoene liker jeg kjempe godt, men synes de er litt for aktive for å passe i mitt 40 liters.
Ottoene er ikke spesielt aktive, men jeg er helt enig i at de fortjener større plass Og de bør helst være flere, og da blir det ihvertfall for trangt. Også trenger du dem ikke heller. Reker er flinke algespisere.
Postet 07.01.12 kl 20:26
Postet 11.01.12 kl 18:28