Nitritt rekekar

Etter strømstansen i jula har jeg følt med karene mine, tatt hyppige vannbytter og de var fine. Nå etter ca 14 dager siden strømstansen, begynte rekene, sneglene å ville komme ut av karet sitt. De begynte å klatre ut fra ledningshullet. Tok vannskifte i går, men sjekket ikke vannverdiene, for det hadde jeg gjort for 3 dager siden og da var den på 0.75, litt nitritt. I går kveld begynte vifterekene mine oppføre seg rart og i løpet av kvelden fant mannen en på gulvet, men i live. I dag så tok jeg en vannbytte igjen og sjekket for nitritt og den vat på 6, den ekstrem høyt. Hva kan jeg gjøre uten om vannbytte, det er ikke rart at rekene og sneglene vil ut av karet. Men det jeg vuderer å sette inn to fødekar i store akvariumet og har rekene der til vannverdiene er stabile igjen. Har noen av dere prøvd det?
Tror dere de hopper over kanten? For hvis de gjør det, blir de fiske for.

Tok en nitritt test i store karet og den var 0.
Nitrit på 6.0 !!??
Har du vasket filteret for godt ? Hvor lang var strømstansen ? Noen døde snegler eller andre dyr som forgifter karet ?

Har du noe filter gørr som du kan ta fra et annet og hjelpe filteret i rekekaret med ?
Ingen døde dyr i karet og det var strømstans i 1,5 dag. Har tatt filtegørr fra det andre karet og få se om det hjelper. Uansett hjelper det ikke rekene som er i karet.
Ta ut reken i en egen bøtte/boks. Har hørt om mange som har reker uten filter så lenge man bytter vann litt oftere en vanlig.
jeg vet man får kjøpt et middel på de fleste akvarie butikker det er et pulver du har oppi vannet når du bytter vann jeg brukte dette under oppstarten av 180literen min da hadde jeg også for mye nitrit dette funket du kunne prøve det og bytte vann ofte tror det skal funke. evt kan du jo ta fisken over i en bøtte eller kjøpe et lite karr til det har blitt bedre
Ja, nå er rekeakvariumet stabil igjen. Jeg mistet en del reker under nitritt bomben og det var veldig synd.

Testet vannet i går og da var resultatet sån:

Nitritt: 0
Nitrat: 12,5
PH: 6,8
GH: 3
KH: 2

Ser dette greit ut? Var det ikke rart at KH var på 2, når GH er på 3?
Bruker du dråpetest eller teststrips? strips er ofte unøyaktige, anbefaler å bruke dråpetester :p
Etter hva jeg har forstått så har ikke KH og GH noe med hverandre å gjøre.
KH har derimot noe å si i forhold til PH.
GH og KH kan du justere uavhengig av hverandre.
Men justerer du KH vil PH reagere.
Cinaen
Nitritt: 0 Nitrat: 12,5 PH: 6,8 GH: 3 KH: 2 Ser dette greit ut? Var det ikke rart at KH var på 2, når GH er på 3?

Synes det ser helt greit ut, alt sammen.
KH og GH har ingenting med hverandre å gjøre og justeres uavhengig av hverandre. `KH og pH derimot, henger nøye sammen. KH på 2 (lav) og ph 6.8 høres helt normalt ut og jo lavere kh, jo lavere ph ofte.

Gh-verdien din er helt normalt for norsk kranvann. Kranvann i Norge er som oftest veldig bløtt, dvs lav gh på mellom 1 og 3, i forhold til vannet de har ellers i Europa. I England, Danmark og Stockholm f.eks, har jeg lest akvarister som nærmest har flytende betong ut av vannkrana :p (gh over 10)

Er dette et reke-kar? Da anbefales det gjerne å tilsette litt egne spesielle mineraler i vannet og som spesial-fôring for å lette skallskiftet deres. Du finner slike midler i nettbutikker, som f.eks. denne fôrtypen og dette vannforbedringsmiddelet.
Ok, da skal jeg bare la det være sån det er?
GH på 3 i ett rekekar, er det ikke litt lite?
Mineralene rekene trenger er ikke nødvendigvis målbare i gh.
Du kan tilføre mineraler via fôret.
mona o
[QUOTE=Cinaen] Nitritt: 0 Nitrat: 12,5 PH: 6,8 GH: 3 KH: 2 Ser dette greit ut? Var det ikke rart at KH var på 2, når GH er på 3?

KH og GH har ingenting med hverandre å gjøre og justeres uavhengig av hverandre. `KH og pH derimot, henger nøye sammen. KH på 2 (lav) og ph 6.8 høres helt normalt ut og jo lavere kh, jo lavere ph ofte.

Gh-verdien din er helt normalt for norsk kranvann. Kranvann i Norge er som oftest veldig bløtt, dvs lav gh på mellom 1 og 3, i forhold til vannet de har ellers i Europa. I England, Danmark og Stockholm f.eks, har jeg lest akvarister som nærmest har flytende betong ut av vannkrana :p (gh over 10)

Er dette et reke-kar? Da anbefales det gjerne å tilsette litt egne spesielle mineraler i vannet og som spesial-fôring for å lette skallskiftet deres. Du finner slike midler i nettbutikker, som f.eks. denne fôrtypen og dette vannforbedringsmiddelet.

så ikke innlegget her før jeg svarte!

Det er bare ett rekekar med litt sannsnegler og en jegesnegle for pestsneglene som kom fra javamosen.
Skal se på linkene og kjøpe litt mineraler til rekene.
Kjøpe akvariumstyr fra utlandet.
mona o
[QUOTE=Cinaen] Nitritt: 0 Nitrat: 12,5 PH: 6,8 GH: 3 KH: 2 Ser dette greit ut? Var det ikke rart at KH var på 2, når GH er på 3?

Hei
Jeg har aldri fått meg til å handle fra utenlandske butikker. Det ser ut til at du har erfaring. Må man passe på noe spesielt. Hvem land er billig å handle fra.

mvh
jojj
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap