Filterbakterier

Hællæ! Noen som vet hvor lenge filterbakteriene lever etter at filteret er slått av, hvis det står med vann å gugge i.
Ja. kort tid. eller lang tid. avhenger av sirkulasjon.
Min erfaring er at om man lar filtre med mye filtergugge ligge i vann uten at det er tilstrekkelig sirkulasjon inne i filtermaterialet - så blir de "snille" bakteriene raskt erstattet av "slemme bakterier" som er tilpasset anaerobe forhold, dvs forhold med for liten oksygentilførsel. Det som da skjer er at filteret er ubrukelig. Det vil føre til at du merker at det lukter vondt av filteret. Og det er direkte skadelig for fiskene å bruke dette filteret.

Mener å ha hørt rundt en halv time. Antakelig kan nok dette tøyes litt fram og tilbake, avhengig av hvor mye gørr det er inne i filteret. Jo mer gørr, jo kortere tid, antar jeg. Alt som gjør at vannet blir stillestående er ikke av det gode.

Om du ikke har andre muligheter, klem på filtersvampen nå og da. Det hjelper kanskje litt, om du trenger lengre tid.
[QUOTE=thankthefishtank]Min erfaring er at om man lar filtre med mye filtergugge ligge i vann uten at det er tilstrekkelig sirkulasjon inne i filtermaterialet - så blir de "snille" bakteriene raskt erstattet av "slemme bakterier" som er tilpasset anaerobe forhold, dvs forhold med for liten oksygentilførsel. Det som da skjer er at filteret er ubrukelig. Det vil føre til at du merker at det lukter vondt av filteret. Og det er direkte skadelig for fiskene å bruke dette filteret.

Mener å ha hørt rundt en halv time. Antakelig kan nok dette tøyes litt fram og tilbake, avhengig av hvor mye gørr det er inne i filteret. Jo mer gørr, jo kortere tid, antar jeg. Alt som gjør at vannet blir stillestående er ikke av det gode.

Om du ikke har andre muligheter, klem på filtersvampen nå og da. Det hjelper kanskje litt, om du trenger lengre tid.[/QUOTEt

Er det noen måte jeg kan holde liv i bakteriene til jeg får satt opp karet jeg har kjøpt, kan jeg ha det i en bøtte med en luftesten. Det kan nok dreie seg om en uke eller to før jeg blir klar med akvariet
Inaktiv bruker
Du kan jo la hele filterpumpa gå i en balje/bøtte etc mens du venter på å sette opp akvariet?

En luftestein vil selvsagt kunne hjelpe, men da må filtermediet ligge løst sånn at luftsirkulasjonen kommer rett på filtermediet.

Noen hevder jo at filterbaketeriene kan overleve et døgn uten sirkulasjon, mens andre mener en halvtime er nok til å drepe dem. Jeg aner faktisk ikke. Jeg har hatt strømstans av og til og filterpumpene var da av i ca en time, og jeg merket ihvertfall ikke noe til at filterbakteriene døde. Men, det kommer sikkert an på hva slags filterpumpe og filtermedie man har også.
Vannelement
Du kan jo la hele filterpumpa gå i en balje/bøtte etc mens du venter på å sette opp akvariet? En luftestein vil selvsagt kunne hjelpe, men da må filtermediet ligge løst sånn at luftsirkulasjonen kommer rett på filtermediet. Noen hevder jo at filterbaketeriene kan overleve et døgn uten sirkulasjon, mens andre mener en halvtime er nok til å drepe dem. Jeg aner faktisk ikke. Jeg har hatt strømstans av og til og filterpumpene var da av i ca en time, og jeg merket ihvertfall ikke noe til at filterbakteriene døde. Men, det kommer sikkert an på hva slags filterpumpe og filtermedie man har også.

Da får jeg vel starte karet på vanlig måte så blir det ikke noe stress med å få det klart, kan jo få noe filterguffe av noen andre når den tid kommer. Takk for svaret!
Anbefaler ikke bøtte og luftestein
Jeg har i alle fall hatt negative erfaringer med dette. Prøvde å ta vare på filterbakteriene i Juwel-filter kassetter. Jeg tenkte at det kunne holde med sirkulasjonen som et lite innvendig filter skapte, men det gikk ikke. Uten en anordning som tvinger vannet gjennom filteret, så gikk nok strømmen utenfor. Det luktet i alle fall surt og vondt av filtersvampen etterpå, og jeg tok ikke noen sjanser.

Rart med det, men jeg har også opplevd strømavbrudd over flere timer. Og dette i akvarier med innvendig filtervegg. Det gikk merkelig nok bra, kombinert med delvannsbytter med et par dagers mellomrom etterpå.

Sikkert lurt å starte igang på vanlig måte, og få tak i fersk filterguffe når det passer deg, og ikke når det passer bakteriene...
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap