Snegler!!

vi holder på å innkjøre akvariet, å har hatt planter i akvariet i 2 uker nå.
I stad oppdaget jeg 7 små snegler!! De er brun/rød aktig i fargen, og er i forskjellige str.
Kommer disse fra plantene? Er de farlig for fiskene? Skal jeg la dem være eller få dem ut av akvariet?

Hei! Når de er kommet i karet er det litt vanskelig å bli helt kvitt dem! Mest sannsynlig fra plantene .(Røttene på plantene bør skylles skikkelig før de settes ned i akvariet) Men når de er kommet i karet kan du enten kjøpe sneglespisene snegle eller fisk ( Praktbotia for større akvarier) Jeg ble kvitt mitt snegleproblem da jeg gikk over til Malawiciklider Ikke farlig for fiskene nei,men de kan spise endel på planter. Og de kan bli mange på ganske kort tid. Jeg er ikke veldig dreven i dette,men synes jeg måtte svare siden ingen andre skrev tilbake! Lykke til videre med en fantastisk hobby!
Dette er det som også blir kalt for pestsnegle. Navnet høres ikke fint ut, men du kan ta et søk på forumet for mer info om den. Mulig det er denne du har . Den er ikke farlig for fisk, men de formerer seg fort. Dersom du ikke skal ha noen sneglespisere (enten fisk eller f.eks jegersnegle) så anbefaler jeg deg å plukke de du ser. Du blir nok ikke helt kvitt de, men noen jegersnegler gjør at antallet holdes nede.
Tusen takk for raske svar
Da blir det nok noen sebrabotia om noen uker (må vel vente til verdiene er bra?!)
Inaktiv bruker
Det er mest sannsynlig Skivesnegle (Pestsnegle) Eller en vanlig Dammsnegle.
Disse er ikke farlig og det er ikke problematisk å ha dem i akvarium. De gjør nytte for seg, spiser alger og overflødig mat.
Jo mer du mater jo mer formerer de seg.
Om du ikke ønsker dem kan du skaffe deg EN Jegersnegle, den spiser dem og så lenge det er bare en så blir det ikke flere. Lykke til.

Det er ikke lurt å putte inn en fisk bare for å få bort sneglene for så og ta den ut igjen.
De formerer deg ukontrollert og de kommer bare nye når fisker er ute av karret.
Hvis du skal ha fisk dom tar dem så burde du holde den der.
sebrabotia
Okei
Det er slike damsnegler..
Fiskene blir i akvariet
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap