Rekene dør!

har en edge (23L) der det fra starten var 4 biereker, 6-7 kirsebær, 2 mikrokrabber og 3 guppy hann. Når karet har gått en stund blir en etter en borte. Merk døde. Vannvetdiene er målt flere ganger og e stabile ifølge testene mine. Kan det være guppyene som tar livet av de?
Inaktiv bruker
Reker er veldig følsomme på kobber og såpe i vannet.
Om for mye for tar også livet av de.
Det kan også hende at guppyene har tatt knærten på dem.

Hva målte du vannet med og Hva er målene?

NB! Dette akvariet er ALT for lite for guppy. Bare sånn info.
Har brukt jbl easytest som måler no2, no3, gh, kh og ph. Sjekket strips mot verdiene bak på esken og det har ikke vært noen avvik. Husker ikke verdiene akkurat nå.

Har egentlig bare forholdt meg til akvariebutikker når jeg har kjøpt guppy.
Inaktiv bruker
Hva er målene da?

Ja, butikkene liker og tjene penger.
40L er et minimum for guppy, men 60L da er du helt sikker.
I tillegg så er det veldig vanskelig å holde jevn vannverdi med så litekar som inneholder fisk.
Mikrokrabber?

Teststrimler er så unøyaktige at du ikke kan stole på de. Sats heller på dråpetester.

Hvor lenge har du hatt det i gang?
Husker ikke målene nå heller, men er bare på 23 liter. Verdiene har ligget på det samme hele tiden.
Inaktiv bruker
alexandernk
Husker ikke målene nå heller, men er bare på 23 liter. Verdiene har ligget på det samme hele tiden.

Hvis du ikke husker vannverdiene så burde du teste en gang til.
Som cara spør: Hvor lengesiden er det du satte det igang?
De trenger ikke land å leve på og blir bare 1cm over ryggen eller noe. Hva koster en dråpetester da? Hva er egentlig anbefalingene når det gjelder dette karet?
Karet har gått siden oktober. Uten fisk og krabber til desember.
Inaktiv bruker
kjøp større karr 60L+, Kjør innfilter i 4-5 uker så flytter du guppyene dit. Kjøp to-3 hoer på til hver hann. så er du i boks.
Har et kar på den str og ikke plass til flere. Blir nok heller til at guppyene vil få et nytt hjem hos noen andre.
Nå har jeg tittet litt på de guppyene jeg har og de virker litt aggresive mot hverandre. Dominerende på en måte. Kan de gjøre dette overfor rekene også? Ikke sett noe mens jeg har sett i karet tidligere, men tenker høyt.
Inaktiv bruker
Det er bare hanner, klart de tøffer seg da. Nei større karr og 2-3 hoer per hann.
Og guppy spiser gjerne reker, spesielt i et så lite karr der det er enkelt å fange dem.
alexandernk
Nå har jeg tittet litt på de guppyene jeg har og de virker litt aggresive mot hverandre. Dominerende på en måte. Kan de gjøre dette overfor rekene også? Ikke sett noe mens jeg har sett i karet tidligere, men tenker høyt.

hmmm.... Kan de bli mere aggresive hvis karet er for lite tro? jeg er ingen guppyekspert, men vet at annen fisk kan reagere sånn hvis det blir for trangt om plassen..
Takker for svar. Blir nok til at jeg tar ut guppyene. Noen som ønsker 3 hanner? Byttes gjerne inoen reker går nok for et rent rekekar nå.
Virker ikke til at de har spist alle siden noen bare er døde. Mulighet for at de terroriserer dem til de dør?
For liten plass kan stresse fisken til unormal adferd. Guppyer kan lære seg å fange og spise reker, men kommer jo ann på hvor store de er.

Anbefaler deg i alle fall å skaffe dråpetest for pH og nitritt.
Får vel skaffe meg det da. Hva koster slikt forresten?
Finnes det noen fisk som passer spesielt godt sammen med reker i et lite kar? Som kan ha en beroligende effekt kanskje?
Test kitt.
alexandernk
Får vel skaffe meg det da. Hva koster slikt forresten?

par hundrelapper max.. får de i butikk og på nett...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap