Pestsnegl!

Jeg startet opp et lite akvarie for en uke siden og nå ser jeg at det er kommet pestsnegler i det! Hva kan jeg gjøre for å få disse bort igjen? Vet at praktbotia spiser slike snegler, og kan evt. låne en praktbotia for å få den til å spise og rense det, men finnes det andre måter å bli kvitt de på? Hvorfor kommer de? Jeg har en anubiasplante på rot i karet. Kan de ha kommet med den fra dyrebutikken?
Inaktiv bruker
De kommer fra planten, du kan kjøpe en jeger snegle så slipper du frere, ikke sett inn en fisk bare for at du skal kvitte deg med noen snegler.
Sneglene sprer seg fort, men de er ikke farlige.
Ja den har garantert kommet med planten. Praktbotia er ikke løsningen her. Kjøp deg noen jegersnegler i stedet de vil ta dem. Snegler er også verdens beste renholdere i et akvarium og det er ikke noen krise om de dukker opp. Jeg synes de er flotte. Man kan også knuse de man ser mot ruta for det er snacks for f.eks guppy. Men jeg ville latt de være og passet på og ikke fore for mye. Det vil holde bestanden nede.
Takk for raske og gode svar! Om et par uker skal jeg ha klovnekilli og reker i karet. Går jegersnegler sammen med disse, eller vil de drepe rekene også?
Akvaqueen
Takk for raske og gode svar! Om et par uker skal jeg ha klovnekilli og reker i karet. Går jegersnegler sammen med disse, eller vil de drepe rekene også?

Leste om jegersneglen i snegle- og skalldyrdatabasen og det står at den er akvarievenn med kirsebærreken, så da blir det investering i et par snegler også! Jeg kan vel ha de oppi selv om karet ikke har stått mer enn 1 uke? Hvis ikke kommer jo pestsneglbestanden til å vokse seg stor!
har du stort kar da, jeg ville skiftet vann og vasket planter og sand,har selv vært ut for det der,og de formerer seg raskt.,ikke skadelig for fisker,men det ser ikke særlig pent ut.jeg har 6 botiaer,men de klarte ikke spise alle.
Snegler vil komme tilbake uansett. Så jegersnegler er en god investering...
ja Sissimor,du har rett der ,de kommer tilbake,jegersnegle er ikke dumt nei,har ingen selv men må vel få tak i det jeg også.
Ok Jeg har vært å bestilt i dyrebutikken i dag, men får de ikke før på fredag i neste uke. Håper bare ikke bestanden får spredt seg for mye før det. Karet er bare 17 liter...
17 liter,da kan du jo bare tømme ut og vaske,da det tar jo 10 min.
til meg ble det bare mere og mere snegler
Larsern
17 liter,da kan du jo bare tømme ut og vaske,da det tar jo 10 min. til meg ble det bare mere og mere snegler

Kjære Lars man får ikke bort pestsnegler ved å vaske alt. De legger egg og det i alle kriker og kroker...så umulig å få bort alle. Jegersnegle er det beste her.
oki,har ingen pets lengre æ,kanskje ett par da,har du jeger snegle da heidi
Larsern
oki,har ingen pets lengre æ,kanskje ett par da,har du jeger snegle da heidi

Har du ingen pets lengre? Har du mistet kjæledyra dine? jeg har ingen jegere nei som skal få være seriemordere i mine kar nei. Nok av de rundt omkring.
hehe..men til de over her,hvor mange jegersnegler må man ha da i iett 17 liters kar,hvis det skal fjerne andre snegler
Larsern
hehe..men til de over her,hvor mange jegersnegler må man ha da i iett 17 liters kar,hvis det skal fjerne andre snegler

1 holder.
Larsern
ja Sissimor,du har rett der ,de kommer tilbake,jegersnegle er ikke dumt nei,har ingen selv men må vel få tak i det jeg også.

bare et tips til deg larsern:
hvis du har 6stk botia'er så må du ikke kjøpe deg jeger snegler for å ha i samme kar da botiaene bare kommer til å spise opp jegersneglene
tror ikke mine små botiaer klarer spise opp sneglene i mitt kar. de ser jo veldig harmløse ut da, de er jo mindre enn mine flaggtetra,men takke for tipset,
praktbotane,ble kjøpt inn for og fjerne pets snegler,men de har bomma totalt.
Holder det med bare 1? Jeg sa at de måtte bestille minst 5 jeg... jaja, da blir jeg i hvertfall kvitt pesten!
det var da fælt til hat på pestsneglen?? syns den er fin jeg, ser den nesten aldri etter at jeg fikk sandsnegler, DE tar nemlig helt over for meg.. men fine de også.

Pestsneglen har jo en misjon i karet den også, og om man ser godt etter er de jo riktig så sjarmerende, og de har goood fart bortover!

Om det blir for mange så er det bare å kutte ned på mating, eller mate mindre. det ser kanskje ut som mange når man ikke har andre fisk i, men med tiden vil det vel jevne seg ut og minke bestanden litt om man passer på å ikke overmate.

Var det ikke en tråd her engang for de som syns pestsnegler var en fin ting? der var de jo lovpriset nærmest. haha.. skjønner at man ikke vil ha for mange av de, men sånn i teorien er de jo helt ufarlig, og en naturlig de av et akvarium. trenger IKKE ta ut sand og planter osv og skrubbe karet.
Grapejuice
det var da fælt til hat på pestsneglen?? :) syns den er fin jeg, ser den nesten aldri etter at jeg fikk sandsnegler, DE tar nemlig helt over for meg.. men fine de også. Pestsneglen har jo en misjon i karet den også, og om man ser godt etter er de jo riktig så sjarmerende, og de har goood fart bortover! Om det blir for mange så er det bare å kutte ned på mating, eller mate mindre. det ser kanskje ut som mange når man ikke har andre fisk i, men med tiden vil det vel jevne seg ut og minke bestanden litt om man passer på å ikke overmate. Var det ikke en tråd her engang for de som syns pestsnegler var en fin ting? der var de jo lovpriset nærmest. haha.. skjønner at man ikke vil ha for mange av de, men sånn i teorien er de jo helt ufarlig, og en naturlig de av et akvarium. trenger IKKE ta ut sand og planter osv og skrubbe karet. :)

du skulla sagt ifra tidligere... ,da kunne du fått en mill med petssnegler fra meg.men nå ser det dårlig ut,ser ingen,men har sikkert noen som ligger og lurer seg unna)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap