Jegersnegl

For noen dager siden kjøpte jeg meg en asiatisk jegersnegl. Den skal få gå i sitt eget kar og renske opp i de andre innimellom. Tenkte jeg...
Men jeg har ikke sett maken til mistrivsel hos en snegl! Han vil definitivt ikke være i karet sitt, sitter helt i vannkanten eller til og med over vannflata. Og de sneglene som skulle bli snacks lever i beste velgående; jeg har ikke registrert at han har tatt en eneste en. Ingen tomme sneglehus, hverken skivesnegler, posthorn eller eplesnegl (putta bare oppi en for å teste). Vannverdiene og temperaturen er helt ok (og de andre trives som sagt glimrende).
Hva i all verden gjør jeg galt?
Du burde kanskje ha flere? En snegle høres ensomt ut, ikke rart den furter ;p

Den spiser nok snegler, men rekker sikkert ikke mange nok til at det er synlig. Jeg ville kjøpt flere. Disse formerer seg, og er lette å selge hvis du ikke har flere kar å fordele dem på.
Jeg har tenkt tanken, men det ville være verre med to snegler som mistrives enn en. Så jeg vil gjern utelukke andre årsaker først.
Ja, det virker jo som det er noe i karet siden den ikke vil være der. Jeg har mange, men aldri sett dem krabbe ut av vannet. At de ligger i vannskorpa er en annen sak. Der ligger de å flyter og tror de reiser langt med vannet før de slipper seg ned igjen.
Kan det være noe i karet du ikke har testet eller har tester til? Tenker på amonniak, kobber el. Jeg har hatt mine i både hardt og bløtt vann. Ph fra 6-7.5 og de vriker som de trives. Salt i vannet virker det ikke som de liker så mye. Men der har jeg ikke så stor erfaring.
Takk for svar!
nitritt og nitrat er 0
PH er 6,8 (jobber med å få den opp litt)
GH er ca 7
KH er 6 (jobber med å få den også opp)
Ingen klor
Ingen ammoniakk
Jeg bruker JBLs Biotopol vannforbedring som skal fjerne bl.a. kobber i vannet. Både posthorn og eplesnegle trives.

Jegersneglen har åpenbart gått i ganske surt vann, for den ser redusert ut. Kanskje oppførselen kan være en senvirkning? Jeg har økt vannsirkulasjonen i håp om at det skulle hjelpe, uten åpenbar suksess.
Hvis det var noe akutt giftig ville den vel vært død, og de andre vist tegn på stress i det minste?
Skulle ønske den i alle fall ville ta klasene med posthornegg...
Ja det er sant. Da ville du kanskje sett det på de andre også.
Hva gjorde du da du skulle putte han oppi? Hvordan ble han fraktet?
Hvis han ble fraktet i vatt kan det hende han er litt groggy etter dvalen sin. Eller han kan ha fått ett lite sjokk etter han ble puttet oppi vann han ikke var vant til.
Jegersnegler virker ikke som noen sosiale dyr. Jeg har hatt bare en jegersnegle oppi kar før, og det virker som de trives likevel.
Jeg tror heller ikke jegersnegler tar snegle-egg. Bare levende snegler. Men der er jeg ikke helt sikker. La det gå noen dager til. Hvis han fremdeles ikke vil ned i karet, så må han nok være syk eller skadet tror jeg.
Nitrat på null?

Hvilke måleutstyr bruker du?

Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap