Død eplesnegle?

Eplesneglen vår trakk seg inn i skallet for 2 dager siden. Har vært inaktiv siden. Den lukter ikke godt! Er det et sikkert tegn på at den har krepert?

Skjønner ikke hva som har gått galt. Virket helt ok, helt til kvelden før den trakk seg inn.

Temperatur 26
Nitrit: veldig lavt
Ph: 6.5
Ble ikke plaget av annen fisk.
Lokket er forresten trukket hel inn.
Inaktiv bruker
Nitritt veldig lav? Den var ny. :P Hva vil det si da?
Hvor stor og hvor gammel er den?
Er ikke så god på å huske verdier, men det er godt under 0,3.
Får ikke utslag på vanntesten.
Ca 3.5 cm, kom i hus for 14 dager siden, så vet ikke alder.

Lukter den ILLE er den død. Lukten tar man ikke feil av...
Inaktiv bruker
Hva målte du med? Kan være nitritt den har død av, Hvis den var i et karr med andre dyr/fisker bør du bytte vann.
Bytter 15% med oppvarmet vann. Nitrit kan ikke være tilfellet.
Er 300 liters akvarium, med noen få corydoras og noen små siamesiske algespisere.
Så belastningen er veldig lav. Kanskje den ikke fikk i seg nok mat.

Aldri hatt "epler" før.
Lubert
Bytter 15% med oppvarmet vann. Nitrit kan ikke være tilfellet. Er 300 liters akvarium, med noen få corydoras og noen små siamesiske algespisere. Så belastningen er veldig lav. Kanskje den ikke fikk i seg nok mat. Aldri hatt "epler" før.

Ble bare rot hær. Skal stå 3 ganger i uken.
Inaktiv bruker
Brukte du varmt vann fra krana?
Lurt å gi dem både grønnsaker og tabletter.
Fra krana?
Står i en 30 liters dunk i ca et døgn med varmekolbe og luftestein.
Fikk en agurk delt i to. Gnafsa av den.
Dette har jeg sett så mange ganger før. Kjøp små snegler for da har du de mye lenger og de er mye sterkere og større motstandskraft når de er små. Har sett veldig mange som roper ut om hjelp eplesneglene mine døde....Da ser man ofte at de er kjøpt på dyrebutikk og er fullvoksne og dør etter 1-2månder. De dør for at de rett og slett er gamle og at de ikke er sterke nok til å tåle flyttinger, andre vannverdier og rutiner osv. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen ...ikke kjøp store snegler...kjøp de små for da er de sterkere og lever mye lenger.
Heidi Ingdal
Dette har jeg sett så mange ganger før. Kjøp små snegler for da har du de mye lenger og de er mye sterkere og større motstandskraft når de er små. Har sett veldig mange som roper ut om hjelp eplesneglene mine døde....Da ser man ofte at de er kjøpt på dyrebutikk og er fullvoksne og dør etter 1-2månder. De dør for at de rett og slett er gamle og at de ikke er sterke nok til å tåle flyttinger, andre vannverdier og rutiner osv. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen ...ikke kjøp store snegler...kjøp de små for da er de sterkere og lever mye lenger.

Tusen takk for tipset . Det rådet skal jeg klart følge.
Dessuten er ph'n i karet ditt litt for lavt.
Eplene bør ha ph på minst 7,0
Ok
Spørs om jeg blir å prøve meg igjen.
Stian D
Ok :-) Spørs om jeg blir å prøve meg igjen.

Ja du må ikke gi opp. Sørg for at de har PH på 7,5 og GH på 6-15. Så kjøper du små snegler fra 1 -2 cm, da har du de lenge og du får se de vokse opp. De spiser alt unntatt plantene. Gi de gjerne malletabletter etter lyset har slått seg av når du har så stort kar til de. Reke og krabbefor er også lurt å gi de for det inneholder stoffer som styrker skallet. Så ikke gi opp for snegler er fantastiske dyr.
Heidi, den sneglen på din avatar var utrolig fin.
Stian D
Heidi, den sneglen på din avatar var utrolig fin. :-)

Takk, den fikk 2. plassen i Akvaforums fotokonkurranse en måned.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap