Hva har jeg fått på sneglene mine

Jeg har fått noen tentakkel-lignende parasitter på eplesneglene mine. Jeg fant en film på youtube som viser nøyaktig det jeg har. Fikk forslag tidligere om at det kan være hydra, men det er det neppe.Youtubefilmen har stort sett kommentarer på spansk, og det fortelles bare at det er "orm".

Har noen hatt dette? Hva gjør jeg?
Har tatt bilde av en av sneglene i dag, med tentakkeldusken som stikker ut av skjellet.

Det der var utrolig ekkelt !! Er det noe du kan plukke bort med en pinsett?
Ja, ikke sant! Jeg prøvde både med pinsett og å suge dem ut med pipette, men neida, de smetter bare inn i sneglehuset. Er litt i villrede her nå. Alt jeg finner om dem på nettet, er folk som lurer på hva det er. Altså virker det som det er et litt ubeskrevet blad, i hvert fall sånn ved "første googling"...
Så litt ut som en hydra (nesledyr), men det var bare en tanke.
Prøv å ta snegla opp av vannet og ha litt salt inni der ormene er. æsj dette vær gyselig...
Er nok ikke hydra, tror disse her er mer "spesialiserte" på plassering, de er ikke å se andre steder enn akkurat der i gropa på sneglene, men der er de til gjengjeld nå på de fleste eplesneglene mine.

Takk for tips, Heidi, det skal jeg prøve!
Jeg ville også prøvd med salt rett på det ekle vesenet. Men pass på så ikke selve sneglen får noe på seg. Og skyll godt.

Huff, håper du får det bort, for det var virkelig ekkelt ! Hvor har du fått sneglene fra, og har de hatt denne greien på seg hele t iden?
Sneglene her fra tre forskjellige steder: fra Tam Alna og fra to private her på akvaforum. Jeg oppdaget markene for to dager siden, tror ikke de har vært der så lenge, for jeg observerer sneglene ganske mye, og jeg har hatt de fleste bare et par måneder. Nå håper jeg bare ikke de sitter i sandsneglene og skivesneglene som det også finnes noen av i karet. Eplesneglene ligger i skrivende øyeblikk "på land" med salt i gropen. Hvor lenge tror dere det tar før saltet gjør sin virkning på markene? Nå har de ligget i ti minutter.
Caku
Sneglene her fra tre forskjellige steder: fra Tam Alna og fra to private her på akvaforum. Jeg oppdaget markene for to dager siden, tror ikke de har vært der så lenge, for jeg observerer sneglene ganske mye, og jeg har hatt de fleste bare et par måneder. Nå håper jeg bare ikke de sitter i sandsneglene og skivesneglene som det også finnes noen av i karet. Eplesneglene ligger i skrivende øyeblikk "på land" med salt i gropen. Hvor lenge tror dere det tar før saltet gjør sin virkning på markene? Nå har de ligget i ti minutter.

Du kan godt skylle det av når de har ligget i 10 minutter. Spennende å høre om det har virket.
Hei, igjen, ja jeg skyllet det av etter ti minutter, og nå er sneglene tilbake i karet.Jeg har ikke sett noe tegn til markene ennå, heldigvis, men det kan jo tenkes de bare er i sjokk og kommer frem igjen i morgen. Vi får se!
Dette var ekkelt å lese om Håper du klarer å ta live av de ekle parasittene. Vi må få høre hvordan det går.
Skikkelig ekle de der, men fasinerende. "Snailiens" :-p
Saltet gjorde susen, ser det ut til! Ingen "tentakkel-snailiens" (fint utrykk, Kristin-T!) å se i dag, heldigvis! Så får vi håpe de ikke dukker opp igjen, men nå vet jeg i hvert fall hvordan de kan knertes! Tusen takk for hjelpen!
Snailiens ja, det var rette ordet
Bra du ikke har sett mere til de, så får vi håpe de er borte for godt.
Caku
Saltet gjorde susen, ser det ut til! Ingen "tentakkel-snailiens" (fint utrykk, Kristin-T!) å se i dag, heldigvis! Så får vi håpe de ikke dukker opp igjen, men nå vet jeg i hvert fall hvordan de kan knertes! Tusen takk for hjelpen!

Håper det varer, men da vet du hva du skal gjøre. ....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap