Jeg har et 30 liters akvarie med sakurareker. Jeg har ikke hatt dem så lenge (unntatt fire stk), men de ser ut til og trives og flere går med egg. Men dette akvariet står på kjøkkenbenken, og det ser ut som benken ikke tåler tyngden, så jeg tenker å ta ned det karet i helga. Men hvor skal rekene flytte? 180 litern er uaktuell. Det er riktignok mange hjemmesteder der, men da blir de nok sakte men sikkert mat.
Alternativ 1 er et lite fluval edge kar sammen med noen krystallreker. Det kunne jo gått fint, men jeg er litt redd for at de vil utkonkurrere krystallrekene? De er godt etablert og har formert seg bra, men nå blir det lite krystallrekebabyer der. Virker som formeringa har stoppa, og de kulla som kommer er små (noen ide om hvorfor foresten?), så det er mest voksne krystallreker.
Alternativ 2 er et 60 litersakvarie med noen krystallreker, tre ancistrus, to amanoreker og en kampfisk. Jeg tror den stakkars kampfisken har så lange slør at den ikke får tak i reker, men man skal aldri si aldri. Disse krystallrekene ble flytta over da de var små og er nå noen svære slamper, men ingen egg eller unger (har en liten misstanke om at det bare er hunner, men kan også være noe med trivsel som gjør det). De har av en eller annen grunn nesten farger som sakurareker og de er nattaktive (kampfisken prøver seg ikke på dem engang). Ganske stilig og jeg lurer på hvorfor. Alt i dette karet er likt som i de andre unntatt at det har svar "sand" til bunn.
Noen ideer om hvor sakuraene bør få flytte? Skal de i 60-litern bør jeg nok tre en strømpe over filtertet, men det har jeg gjort der de er nå også, så det går nok bra Jeg har ingen grunn til å tro det er dårlig vannkvalitet i 60-litern unntatt at (de få) krystallrekene ikke formerer seg der og oppfører seg annerledes.