Hvordan få sandsneglene opp fra sanden?

Tenkte jeg skulle bytte ut den fine grusen i det ene akvariet, med mere finkornet sand. Men er det noen som har gode tips for å få sandsneglene opp fra grusen uten å skade de?
Det enkleste er vel å ta ut grusen porsjonsvis og plukke ut sneglene etterhvert, sandsnegler tåler ganske mye så jeg tror ikke du trenger å tenke på om du skader de
Vegard Wendelborg
Tenkte jeg skulle bytte ut den fine grusen i det ene akvariet, med mere finkornet sand. Men er det noen som har gode tips for å få sandsneglene opp fra grusen uten å skade de?

Bruk et dørslag som er stort nok til at sanden renner igjennom og sneglene blir igjen. Det fungerer som bare det.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Vegard Wendelborg]Tenkte jeg skulle bytte ut den fine grusen i det ene akvariet, med mere finkornet sand. Men er det noen som har gode tips for å få sandsneglene opp fra grusen uten å skade de?

Bruk et dørslag som er stort nok til at sanden renner igjennom og sneglene blir igjen. Det fungerer som bare det.
Takk for tipset
Plukke dem med hånden funker helt fint. Du klarer ikke få vekk alle hverken med plukking eller ved siling, fordi det vil være masse små der også. Dersom du vil ha sneglefri grus må det koking til.

Litt OT; Anbefaler dere å lese denne tråden
Takk Janne, holder på og skjerper meg sjø...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap