- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Er det noen reker som kan være i samme kar som diskus?
Er det noen reker som kan være i samme kar som diskus?
Postet 14.04.12 kl 23:12
Endret: 15.04.12 kl 12:19
Ja, alle. Det er ikke discusen som er problemet, da den sliter med å få tak i de, men det er klart om det er stor discus og den klarer å ta de, vil den spise dem også. Problemet er heller vannverdiene, som ikke er helt heldig for rekene. Lav pH og bløtt vann er ikke typisk rekevann, men jeg har 50 amanoreker i karret mitt sammen med store discus, og det går greit når jeg har hevet gH og kH til 4/4. fortsatt ikke ideelt, men det funker...
Postet 14.04.12 kl 23:18
Postet 15.04.12 kl 12:50
Postet 15.04.12 kl 16:09
Postet 15.04.12 kl 16:59
Postet 15.04.12 kl 20:10
GlennOHolder pH på 6.6-6.8 med Co2, ikke noe problem det. Det er fortsatt bløtt vann med 4/4 også, ikke noe problem å holde pH nede. Husk stenker holder discus i gH 15 og kH på 8, de har ikke pH på 10 av den grunn....
Mulig du da burde informere trådstarter om dette samtidig som du ber han om å øke kH til 4.
De fleste som benytter kranvann vil oppleve at pH vil øke radikalt med kH på fire. pH vil fort legge seg opp under 8 med disse verdiene.
Skal ikke gå innpå hva dette vil bety for plantevekst da man ikke lenger har fri karbon i vannet, men informer gjerne om hele forløpet på hva som skjer når man øker kH slik at trådstarter ikke går på en smell.
Postet 15.04.12 kl 20:59
Ok, jeg tar den Øker du kH bør du også ha noe som senker pH i karret.
Jeg har en gang i tiden overmetter ett glass vann med natron, når det ikke lenger var mulig å løse mer natron i vannet holdt det pH 8.4. Hva kH'en var da sjekket jeg desverre ikke.
Ikke for å være kverulant, men når du nevner planter, så vet sikkert du også at de fleste planter ikke trives med en kH på under 4
Jeg har en gang i tiden overmetter ett glass vann med natron, når det ikke lenger var mulig å løse mer natron i vannet holdt det pH 8.4. Hva kH'en var da sjekket jeg desverre ikke.
Ikke for å være kverulant, men når du nevner planter, så vet sikkert du også at de fleste planter ikke trives med en kH på under 4
Postet 15.04.12 kl 21:21
Postet 15.04.12 kl 21:28
De fleste planter klarer seg utmerket med kH under 4. Det som er problemet med høyere kH er at pH øker til over 7. Jo høyere over 7 dess mere er CO2 bunden. I praksis betyr dette at plantene må investere energi(det vil for planten si benytte næring) for å løse opp karbonen slik at den får tak på CO2.
Når vi snakker om discus så vil dette i paksis si pH mellom 6.5 og 6.7. For at det ikke skal bli for mye pes med å regulere pH vil dette også si at kH ikke kommer spesielt langt over 2. Kh på 3 er å foretrekke da dette vil stabilisere vannets evne til å buffre pH på en god måte, men vil kreve større innsats på å få ned pH.
Løsningen er å mellomlagre vannet slik at man kan benytte en kombinasjon av bikarbonat og pH nedeseetende stoffer. Jeg har alltid foretrukket CO2/torv da jeg synes disse er lette å forholde seg til. En stor beholder med vann, en god strømpe med torv og en sirkulasjonspumpe. Setter man inn en varmekolbe i tillegg så er det hele i boks. pH regulerer man rett før man skal bytte vann. Birkarbonat løser seg opp kjapt.
Jo høyere kH jo vanskeligere å få ned pH.
Postet 15.04.12 kl 23:49
Jeg vil faktisk gå så langt som å si alle planter klarer seg med kH under 4, men det er ikke dermed sagt det at det er det de ønsker for det. Ingen jeg kjenner med plantekar har mindre enn 4 i kH( jeg regner alltid med litt fosfater som buffrer, så derfor senker jeg pH til 6.6 selv om dette i teorien gir for høy Co2).
Men, alt du skriver er jo helt riktig, så vi gidder ikke dra det noe lenger
God natt
Mvh
Glenn
Men, alt du skriver er jo helt riktig, så vi gidder ikke dra det noe lenger
God natt
Mvh
Glenn
Postet 16.04.12 kl 00:33
Jeg sjekket for gøy hva kH på 4 gjorde med mitt kranvann uten noen tilsettninger
pH 7.9 i kranen. gH 2 og kH 1.
Økte kH til 4 og lot det stå fra i går til i dag. Nå i kveld holder det pH 7.3. Det har da faktis falt 0.6 grader i pH.
Jeg tror nok du må langt over 10 i kH før du nærmer deg 8 i ph, men det har jeg ikke testet, men skal gjøre det.
Så til tråstarter, beklager at denne diskusjonen havnet på tråden din, men jeg holder fortsatt på det jeg sa innledningsvis, øk kH og gH til 4/4 i en 10 liter med vann fra springen din, sjekk den etter 24timer, om pH er da ikke er for høy kan du trykt gjøre det samme i karret ditt og regne med at pH vil synke ytterliger av røtter og liknende du sikkert har i karret i tillegg til at fisken slipper så store svingninger i pH ved vannskifte.
Med denne denne kombinasjonen av gH og kH vil også discusen din stortrives. Mange oppdrettere øker hardheten på vannet til ungfisk og opplever bedre vekst og bedre imunforsvar hos fisken.
Glenn
pH 7.9 i kranen. gH 2 og kH 1.
Økte kH til 4 og lot det stå fra i går til i dag. Nå i kveld holder det pH 7.3. Det har da faktis falt 0.6 grader i pH.
Jeg tror nok du må langt over 10 i kH før du nærmer deg 8 i ph, men det har jeg ikke testet, men skal gjøre det.
Så til tråstarter, beklager at denne diskusjonen havnet på tråden din, men jeg holder fortsatt på det jeg sa innledningsvis, øk kH og gH til 4/4 i en 10 liter med vann fra springen din, sjekk den etter 24timer, om pH er da ikke er for høy kan du trykt gjøre det samme i karret ditt og regne med at pH vil synke ytterliger av røtter og liknende du sikkert har i karret i tillegg til at fisken slipper så store svingninger i pH ved vannskifte.
Med denne denne kombinasjonen av gH og kH vil også discusen din stortrives. Mange oppdrettere øker hardheten på vannet til ungfisk og opplever bedre vekst og bedre imunforsvar hos fisken.
Glenn
Postet 16.04.12 kl 23:37