Kan jeg ha reker og krabber i samme akvarium?

Inaktiv bruker
Finnes det en "snill" krabbe art jeg kan ha i akvariume mitt sammen med reker og andre bunnfisk?

Akvariume mitt er på 200 Liter og rommer for tiden 20 neontetra, 6 corydoras, 2 ancistrus og en del kirsebær-reker. Har prøvd å søke rundt på forumet på jakt etter en krabbe som kan passe. En nevnte at den Europeiske ferskvannskrabben kunne passe, men hadde vært greit å få noen flere innspill før jeg setter noe uti
Reker og krabber går fint.
Jeg hadde et par slike før:

[External Image]

Husker dessverre ikke navnet på de, men problemet med de var at de en etter en etter en krabbet ut av karet.
Ved skallbytte er de ganske myke og smidige sies det, så de fant måter å komme seg ut på, selv om jeg prøvde etter beste evner å tette rundt armaturet.

Det positive var vel at hvis noe små fisk dør, så rekker du ikke å fiske den opp før krabba har vært og rydda opp :p

og de foretrekker å ha en landdel, var mer over vann enn under hos meg. Jeg bygde opp med masse steiner på ene siden og fylte sand over, da holdt sanda seg på plass:

[External Image]

(På det bildet hadde jeg nok ikke flere krabber igjen, så det er fylt opp fult med vann, men vannstanden var ~60% når jeg hadde krabber)
Inaktiv bruker
Tusen takk for svar. Skal prøve meg på en liten krabbe da
Pent kar du hadde!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap