Sneglene sitter på glasset oppe ved vannkanten, hva betyr det?

Sneglene mine har det med å samle seg i en lang rekke langs vannkanten, henger på glasset. Betyr dette at det er for lite oksygen for dem i vannet?
Plussmedlem
Stort sett betyr vel dette at du bør ta et vannbytte rimelig kjapt....
Mange snegler legger eggene sine i vannkanten, så det kan like godt være det.
Nei, disse er ikke gamle nok til det. Men jeg lurer på om det kan være noe galt med vannet, så jeg skal uansett ha vannbytte i dag
Jeg har også lagt merke til dette spesielt etter mating, aldri ellers. Har de spist seg gode og mette så kryper de opp og setter seg på rekke og rad langs vannlinjen. Hadde det vært noe galt så hadde de krøpet opp av vannet. Prøv å ta en vanntest neste gang det skjer. Jeg opplever dette ofte når jeg mater på kvelden, da kryper de opp og dagen etter er de nede igjen. Ingen fisker osv svømmer i overflata, kun sneglene som kryper opp. Hvis de gjør dette utenom mating så sjekk vannet. Dette har ingenting med egglegging å gjøre.
Jeg har merket at av og til etter vannbytte, spesielt om jeg roter litt i sanden, så kommer noe sandsnegler krypene opp glasset når jeg er ferdig med vannbytte. De kryper ikke helt opp til vannskorpa, men sånn halveis på glasset. Vil tro det er fordi jeg har "forstyrret" de, eller de leter etter mat e.l det er nå titt og ofte at de er på glasset uansett, uten at fisken ser ut til å oppføre seg rart
kan stemme Heidi !! jeg mater om kvelden, og det er om morgenen de sitter oppe på glasset.
Mine sandsnegler har en tendens til å komme opp på glasset etter at lyset er slukket. De kryper litt opp og sitter der en stund. Men jeg tar det ikke så tungt så lenge jeg ser fiskene ikke henger i overflata. Neste gang så skal jeg ta en vanntest bare for å se.
Mine snegler kryper opp for å spise små biter av flakfôr som sitter i vannflata mot glasset. De rydder godt opp disse
Ja det gjør de også..og har du sett den fine trakten de lager med foten for å fange foret? Noen flyter rundt i karet mens de gjør det også...utrolig flott å se på.
Hehe ja det gjør de her også. sverer rundt opphed, eller tar haik med en flyteplante.
Her er en film, som viser snegler i en laaang rekke bortover.

<embed src="http://www.youtube.com/v/DpMytTKZPFc?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap