Rekeakvarie - hvilket filter/pumpe ?

Har et 30 l. rekeakvarie nå med en liten innvendig pumpe med svamp. Tror denne er i minste laget eller om at den rett å slett ikke er god nok, for jeg blir ikke kvitt nitritt. Så jeg må sette opp noe bedre filtersystem til mine små reker. Men vet ikke helt hvordan det fungerer med rekeakvarier, må jo ha et filter som ikke suger inn rekene og yngel. Har sett litt på akvariereker.no men blir ikke klok. De har det de kaller et luft filter, er disse kun for luft innførsel, eller vil disse rense vannet også? Den jeg har nå suger inn vannet gjennom svamp og blåser det ut igjen samtidig som den suger inn luft. Blir som sagt ikke klok, setter pris på hjelp

http://www.akvariereker.no/products/luftfilter-opp-til-60-liters-akvarier

Du trenger ikke rare størrelsen på et rent "rekefilter" i en 30l, nitritt får du hvis filteret ikke er kjørt inn 100% - ikke pga rekene med mindre du har 500 i karet. Jeg bruker selv små luftfiltre i mine rekekar (30 - 100l) og opplever aldri nitrit. Rekene forurenser mye mindre enn fisk siden de er fysisk mindre og de spiser og driter minimalt i forhold til hva en fisk gjør…

Webzoo har noen små luftfiltre fra Elite som er mer enn gode nok samt at de også har en knallgod og stillegående luftpumpe fra Schego. Du får "samme" filter på DealExtreme også...disse er fullgode. Men ikke kjøp luftpumpen din herfra.
Jeg bruker Fluval Nano sin pumpe i rekekarene mine Yngelsikker og rekesikker
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap