Kan vi ha skjell i vårt akvarie?

Vi vurderer å ha skjell i vårt 250 liters akvarie, men vi har 3 praktbotier.

har lest at dette ikke anbefalles å ha sammen..

Er det noen som har no erfaring med dette..?

For sikkerhets skyld
du mener levende skjell og ikke rene pyntegjenstander i form av skallet?

Jeg vil nok tro din venn botiaen ser på de som meget spiselige, kanskje til og med en delikatesse.
Beklager, skulle selvfølgelig sagt at de skulle være levende.
Tenkte igrunn på kuleskjell/snegler.

Jeg regna med at det muligens ville bli en delikatesse:/

Men har du noen forslag til hva jeg eventult kunne brukt for å
få et klarere vann?
har utvendig eheimpumpe, funker veldig bra, men ser at det er
mye flytende partikler i vannet.
Hva med Kjempe Ferskvannsmusling (Anodonta sp.) Disse er "store" og ligger kanskje litt utenfor botianes kapasitet. Nå skal det sies at jeg ikke er en botiakjener, men ser for meg a disse fiskene foretrekker mindre skjell og snegler. Muslingen blir 7-10 cm stor og er fine ferskvannsfiltre.
Gule Kuleskjell (Corbicula javanicus) blir mye mindre, bare 1-2 cm. Regner med at disse kanskje er mer botiamat, men de gjør en kjempejobb med vannet
Dersom skjel ikke vil passe inn i ditt oppsett og botiamiljø kan det være en ide å bytte/rengjøre skikkelig filtervatten som liggger i pumpa. Denne er finmasket og fanger mye partikler. Jeg bytte selv denne jevnlig, nettopp for å bli kvitt små partikler i vannet. Rengjøring hjelper også selvsagt, selv har jeg sandbunn og støvsuger denne for alt jeg finner av skitt en gang i uken.
Ja, kan jo sjekke ut kjempemuslinger

Ja, gjør den rent jevnlig, men har mange bakkearbeidere, og de roter veldig mye i sanda, så jeg ser at de virvler opp forskjellig hele tiden, så da måtte jeg ha sugd møkka hver dag.

Helidgvis er ikke dette noe man ser på avstand, det er bare når jeg ser tett oppå akvariet.

får heller vente med kuleskjell til når jeg ikke har noen botiaer
Det står ingenting om at kjempemuslinger ikke kan holdes sammen med botia

Så jeg kan jo prøve

Eller hva...?
Tilfeldig bekjentskap
© Tony Darup
Reklame for plussmedlemskap