Sneglene mine trives ikke og dør :-(

Er ganske fortvilet nå.
Mine elskede søte fargerike eplesnegler dør !! Dette har pågått nå 2-3 ukers tid. I forbindelse med at jeg var bortreist en periode, så fallt GH fra 10 til 1 !! I forkant av dette så dreiv Ph også og svingde ned mot 5. har nå fått den oppigjen til 7.

Da gh kom ned i 1, så byttet jeg umiddelbart halvparten av vannet, og tilsatte en god dose gh/th + pulver. Da fikk jeg det opp til 8.

I dag er verdien gh 7 - og det er gått 4 dager.

Ser at flere sneglehus ligger tomme, og mange snegler ligger liksom på ryggen med "døren" halvlukket. ph er 7 og kh er 2.

De ser tynnere ut i skallet flere.

De får allsidig kost - pleco tabletter, krabbe tabletter, rekegranulat, og rester av det fiskene spiser, og grønt for et par ganger i uken, gjerne mer.

Skulle fått tak i gips, men det selger de ikke her, da må jeg til byen.

Er det dette styret med vannverdier som gjør at de nå blir svake og dør, eller kan det være noe annet? De fleste er født i desember, og noen få er eldre. så det er ikke gamle snegler
Har du mange snegler i karet? Og hvor stort er karet? Det som er viktig for å holde snegler friske og fine er at de MÅ ha nok stoffer i vannet for å bygge skallene sine med. Er det for lite kalsium og magnesium i vannet til å bygge friske skall, så vil skallene etse opp og sneglene dør. De kan også få deformasjoner som sideskill og midtskille av ustabile vannverdier. Det hjelper ikke med gips og alle slags duppeditter for å hjelpe snegla.
Snegler trenger stabile verdier over lange perioder og ikke bare en liten stund. Så har man mange snegler så må man sjekke vannverdiene minst en gang i uken og fylle etter hvis den er på tur ned. Å justere opp GH og PH skal gjøres sakte og ikke på en dose liksom.
160 liter. 30-40 snegler + sandsnegler.

Måler alle verdier før og etter vannbytte en gang i uken.

De har kalkstein i vannet. Jeg tilsetter gh/th+ ved hvert vannbytte, for å få det til å ligge gjevnt på 9, og så gradvis opp til 10 som er målet nå.
Har rekemineralpulver som jeg også tilsetter.

Fikk masse nye snegler noen uker tilbake, som gjorde at balansen kom i ulage, men nå vet jeg at det var pga sneglene.

Kan jeg på andre måter enn dette tilføre vannet det sneglene trenger? og får de ikke en del fra krabbe og rekefôr?
Disse sneglene vil forbruke masse stoffer fra vannet. Og det er derfor de synker. Det eneste som hjelper er å passe på at vannverdiene er som de skal være, og mate de med som du skrev krabbe og reke for..Er de store ? det vil også bli endel dritt av så mange snegler , så det lønner seg også å ha noen reker for de spiser masse av snegleskitten jeg har i karene. hvis de er over 3 cm så vil de ikke tåle flyttinger like bra som små snegler gjør så hvis de dør, så kan det være en bivirkning av det.
De fleste er nå 2-3 cm store. Vet ikke når alle er født, men de som er født hos meg ble klekket i desember i fjor.Tror ingen er kjønnsmodne enda, for det har ikke kommet noe egg.

Synes synd på sneglene mine.

Skal ta vannbytte i morgen eller onsdag., Men kan teste i morgen.
Jeg håpte at dette skulle snu - men det har det ikke gjort *hyyyyyyyl* !

Sneglene dør fremdeles. De ligger på bunnen med lukket dør. De er passive.

I går fikk de salatblad, og da koste de seg. Men de er ikke aktive lenger, ikke pene i skallet. og de dør fremdeles

vannverdiene er helt fine , og de fikk vann på torsdag, byttet da over halvparten, og regulerte gh igjen til passe nivå.
Målingene i dag var fine. Men sneglene trives ikke.

Blir snart desperat, kan ikke godt plukke de opp heller og ha de i en bolle, men det frister, har ikke lyst til at alle skal dø

Verdier er:
No2 - ok, dvs gult vann på JBL prøve.
No3- 12,5
Ph - 7,5
gh - 11
kh - 3

jeg skal legge inn verdiene den siste tiden i et skjema, og prøve å få lagt det ut her. for nå er jeg desperat. liker ikke at småeplene mine dør, og ikke sullene heller
har prøvd å få skrevet ned alle verdier jeg har testet fra januar, men ser jeg ikke har notert alt over fra kladd til skjema, så jeg mangler noen resultater. Har to episoder hvor verdiene har endret seg veldig. pga jeg ikke har vært hjemme, og pg nye snegler.

vannet er bløtt hos meg, 4-5, så jeg må øke ved hvert vannbytte. Noen ganger har jeg testet før og etter vannbytte. Men ofte etter vannbytte.

Kan dere se noe her som forklarer massedøden nå? vannet er ganske stabilt med unntak av PH og GH som har svingt pga mer snegler.
[External Image]
Jeg ser du hadde nitritt forgiftning i April. Selv om dette ikke var så høyt som det kan bli så kan faktisk snegler og fisker dø av senvirkninger etter slike episoder. Jeg hadde det selv engang. Hadde både nitritt og ammoniakk forgiftning og jeg mistet veldig mange av mine oransje suller etter det. noen døde umiddelbart mens andre døde flere måneder etterpå. Nitritt etser opp lungene og gjellene til fisker så de får vansker med å få i seg nok oksygen. Så de svakeste vil da dø. I og med at du ikke finner noen annen årsak så kan dette være årsaken. Det vil ikke hjelpe å flytte de hvis skaden allerede har skjedd. Jeg husker ikke om du har fortalt hvilke andre dyr du har i karet? Hvor store er de og er skallet veldig dårlig? Syns synd på deg nå...dette er et mareritt..håper du kommer til bunns i dette.
Jeg ser også at de andre verdiene dine har vært nokså ustabile. Det svinger litt for mye opp og ned syns jeg.
Ja det svinger desverre, spesielt etter at jeg kjøpte flere snegler i april, suller og epler. Da var jeg nok ikke klar over på forhånd at øket mengde snegler, lett fører til oppbruk av det som gjør vannet hardt, og at man da lett får bløtt vann. Så ble det lave verdier - pulver, ok en stund, lave verdier, pulver osv osv. Tilsetter pulver ved hvert vannbytte, men det er vanskelig å regne ut hvor mye jeg trenger, så derfor så måler jeg gjerne både før og etter vannbytte, eller en dag eller to etter.

har bare suller, epler og sandsnegler. og så fisker.
coryer, kuhliier, ancistruser, platyer, sverddragere, guramier ....

Skal prøve å få kjøpt mineralsteiner som jeg ser andre anbefaler - og da skal verdiene gjevne seg ut.

Sneglene har vært fine men så skjedde noe rundt 17 mai - var bortreist da en ukes tid, og da var gh 1 på test den 23 mai. . byttet da selvsagt vann, og fikk økt gh .

Håper ikke alle dør. Dette er kjempetrist
Flesteparten har jeg jo fulgt fra de var nyklekkede, og sett vokse opp. Mitt første kull !!. og nå dør de. Også de med spesielle farger som jeg virkelig har lett etter.

Bør jeg bytte vann igjen , eller kan jeg vente til neste uke til det ukentlige byttet? hjelper dem vel ikke med nytt vann, er kanskje bare stress for snegler og fisker?
Hvis vannverdiene er ok nå så bare la de være. De liker ikke mye romstering sneglene. Det er derfor jeg også har besluttet å bare sende snegler på mandager for å slippe å forstyrre de mange ganger for uka. Det er ikke bra å øke gh og ph for fort heller....hvor stort er karet ditt? Det er mange som går i den fella at de tror ikke snegler rokerer noe med vannverdiene men det gjør de virkelig. De er helt avhengig av de stoffene som er i vannet for å bygge skall. Det hjelper ikke med andre ting så lenge vannverdiene ikke inneholder det de trenger. Jeg håper det gir seg , men bare la de få ro nå og pass på at verdiene ikke går ned. Gjør de det så er det ikke nødvenig å bytte vann men tilsett litt mer i stedet så de ikkke stresses mer. Stress dreper også vettu.
ja stress er ikke bra for noen, fisker liker heller ikke for mye mas.
Det er 160 liter.

I går la jeg nedi agurk og salat, og jeg ser i dag at det tross alt er en del i live enda, fordi de har samlet seg ved salaten. men de har lukket døren sin.

Synes du jeg ikke skal ta vannbytte da neste uke, eller bytte mindre av vannet enn jeg pleier?

Kan godt teste gh og kh og ph noen ganger i løpet av uken for å sjekke om det skjer endringer der.
Snegler trives med minst mulig endringer i vannet. Så bytt minst mulig hvis det går bra. Jeg lar det gå opp til 14 dager hvis alt er ok . Da holder verdiene seg mye mer stabile enn å holde på å endre hele tiden. Hvis verdiene er fine så bytt bare 20 liter i din 160 l.
Du må også være obs på temperatur også til snegler. Få så lik temperatur som mulig ved vannbytte , heller varmere enn kaldere. Du kan også bruke Aqua safe, det bruker jeg ved hvert vannbytte. Det gjør ingen skade heller tvert imot i ditt tillfelle. Ikke salt!
Bruk den GH/TH+ for å øke GH, ikke GH salt. Jeg håper det roer seg etterhvert. Husk at om sneglene ligger rolige om dagen så kan de være aktive om natten. De kan også ta flere dager og uker hvor de bare ligger stille og har en timeout. De trenger ikke å dø for det, det kan være en natulig del av deres syklus.
Noen er aktive om natta og noen ar mer aktive på dagen. Jeg har noen suller som tidligere drev meg fra vettet for jeg kunne ikke se at de rørte på seg eller noe. Så innimellom så tar jeg alle sullene å setter de opp på høykant for å se om de lever. Men jeg har også lagt merke til at de som er mest rolige på dagen og som drev meg omtrent fra vettet, er veldig aktive om natten. Jeg har sett de ræse rundt omkring i hele karet på natten og på dagen ligger de halveis nedgravd under pumpa. Noen suller er ikke glade i sterks lys så de trenger en plass å krype under noen av de. Cattappa blader kan du prøve å ha oppi. Det skal være fint for alt men ikke mer enn 1 blad. Mine snegler er helt tullete etter de bladene. Så får vi krysse fingrene ....
Det skal ikke være lett . takk for gode råd

Jeg har brukt ganske kaldt vann ved vannbytte, fordi jeg leste at bla coryene liker en sånn kalddusj, og da tror det er regntid. Ante ikke at sneglene ikke liker disse kalde vannbyttene.

Og så har jeg byttet ganske mye, halvparten omtrent hver gang, for å prøve å få nitrat ned til null, men det ligger ganske stabilt på 12,5, dvs oransj på skalaen.

Capattablader har jeg, men trodde igjen de gav bløtere vann som sneglene ikke vil ha. skal ikke være lett nei.
Nitrat vediene dine er vel ikke så gale. Jeg måler aldri nitrat. Skal nitrat være på null også? Jeg trodde det var bare nitritt det var så strengt med. Men ikke rør filteret med mindre det omtrent ikke er sirkulasjon.
Ja det er sant det med coryene men de vil ikke ha kaldt vann for da kan de stoppe opp i syklusen og få misdannelser/ sykdommer og det er ikke bra for dem. Ja catappa kan senke PH men det har ikke vært tilfelle hos meg. Jeg gir de bare et lite blad i gangen. Så du kan jo prøve deg frem. Men ikke bytt så mye vann hvis du har fin PH, GH og Nitritt.
Jeg tror det vil bli lettere å få stabile vannverdier når du ikke bytter så mye vann. Jeg tror det vil roe seg etter hvert.
Nitrat bør holdes under 25 for fisk sin del, men ikke under 10 når du har planter. Plantene vil helst ha det mye høyere, men det er ikke bra for fiskene...
Se der ja, da er det jo ingenting i veien med nitrat vediene dine.
Da kan jeg nok ta det litt med ro dette med vannbytte

har jo kjørt på med halvparten av vannet en gang i uken, fordi jeg trodde jeg måtte få nitrat ned !

men plantene vokser og gror og stortrives med verdi på 12,5 hehe, så da slapper jeg av, så lenge det ikke er noe særlig høyere. Nitrit holder jeg stort sett orden på. var noe tull med filteret da det plutselig steig her tigligere i år.

takk for råd folkens. Nå håper jeg bare at sneglene mine klarer seg fremover.
hvordan går det med sneglene dine?
En del lever enda, men de er ikke pene i skallene sine. vannet har vært ganske så stabilt nå siste tiden. Passer på å gi dem variert kost. Håper det snur snart, det er ikke gøy å plukke opp tomme sneglehus.
Det som allerede er skadet blir ikke bra, men det som vokser ut skal være bra kvalitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap