Snegleakvarium uten filter/sirkulasjon

Jeg husker at jeg spurte om dette var mulig, og har sett spørsmålet dukke opp fra andre seinere. Derfor tenkte jeg å oppdatere om mitt lille eksperiment.
Da jeg omgjorde akvariet mitt til saltvann, fikk jeg selvsagt noen snegler til overs; jegersnegler, sandsnegler og 2 sebrasnegler (Neritina). Jeg putta dem i den lille dammen jeg har i ett av snegleterrariene mine. Av planter har jeg lotus og honblad. Fra før var det posthornsnegler der, som jeg vet klarer seg uten sirkulasjon/filter.
I begynnelsen hadde jeg ei lita pumpe der for sirkulasjon, men den slutta å virke for en måneds tid sia. Etter det har sneglene måttet klare seg uten, og det ser ut til å gå kjempefint. Uten at jeg helt skjønner hvordan de får oksygen nok.
Hvis noen vet om en bitteliten fisk som ville overleve her, så si i fra! Det yrer av småkryp som jeg ikke vil ha og som ville være glimrende fiskemat.
Må legge til et bilde for å illustrere suksessen. Dessverre har jegersneglene gjemt seg for dagen.
Dette er jo helt fantastisk. Så store og flotte posthorn du har. Skifter du vann ofte?
Ja, ikke sant?! Det er i denne lille dammen at posthornene har blitt størst og levd lengst. Jeg skifter ærlig talt vann veldig sjelden, bare fyller på det som fordamper.. At det går bra kan ha å gjøre med lotusen som visstnok renser vannet litt.
Hvor mange liter er det karet på? Jeg har en stor vase som jeg kunne tenkt meg å prøvd dette på. Med masse rosa posthorn i og planter.
Ca 4 liter. Det overrasker meg spesielt at Neritinaene klarer seg, siden de strengt tatt burde hatt mye mer plass (men de legger ikke egg overalt slik de gjorde da de hade større plass).
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap