Sneglene etser opp. hvordan få snegler til å trives?

Skallene til sneglene mine, Asiatisk jegersnegler, sebra snegle, tiger snegle ser ut til å etse opp. Tenker det mangler kalsium el i vannet, hvordan tilsetter jeg de nødvendige stoffene til vannet og hvordan lager jeg best levevilkår for sneglene?
Sørg for at pH er minst 6,5. For å få kalk i vannet, har jeg hatt god erfaring med å tilsette litt knust eggeskall, men det er mange andre måter å gjøre det på.
Høres ut som om vannet ditt er litt surt ja, sånn at kalken i snegleskallene løser seg oppha oppi en kalkstein (koster rundt 25 kr, pr standar størrelse) og la den ligge derda vil den tilslutt løse seg helt opp. hvor fort er avhengig av hvor surt vannet er, og hvor ofte du skifter på.

Lykke til videre
ph er 7,2+ og i rekeakvariet opp mot 8.

får prøve med kalkstein eller eggeskall.

hva må jeg ellers passe på ang snegler?
Du har sikkert litt lav GH i vannet ditt. Jeg ville økt GH litt ved å tilsette GH/TH+, da får du snegler med sterke fine skall. Men dette forutsetter jo at du ikke har fisker som krever veldig bløtt vann.
endre84
ph er 7,2+ og i rekeakvariet opp mot 8. får prøve med kalkstein eller eggeskall. hva må jeg ellers passe på ang snegler?

Det viktigste er stabile vannverdier. PH bør være opp mot 7,5 og GH fra 8-15. Hvis ikke vil skallene deres smuldre opp. Det hjelper ingenting å ha bløtt vann og tilsette eggeskall osv for det er i fra vannet de trenger stoffene. Du kan ha det hvis du allerede har rette vedier som tillegg. Så er det veldig viktig å ikke ha lavere temperatur på vannet ved vannbytter for det kan stanse sneglas syklus og den kan få misdannelser i skallet. Det er også viktig å fore de. Reke og krabbefor er bra, ellers spiser de jo alt.
Heidi Ingdal
[QUOTE=endre84]ph er 7,2+ og i rekeakvariet opp mot 8. får prøve med kalkstein eller eggeskall. hva må jeg ellers passe på ang snegler?

Det viktigste er stabile vannverdier. PH bør være opp mot 7,5 og GH fra 8-15. Hvis ikke vil skallene deres smuldre opp. Det hjelper ingenting å ha bløtt vann og tilsette eggeskall osv for det er i fra vannet de trenger stoffene. Du kan ha det hvis du allerede har rette vedier som tillegg. Så er det veldig viktig å ikke ha lavere temperatur på vannet ved vannbytter for det kan stanse sneglas syklus og den kan få misdannelser i skallet. Det er også viktig å fore de. Reke og krabbefor er bra, ellers spiser de jo alt.

Har nå kjøpt GH salt som jeg snart skal ta i bruk. Kjøpte også GH test som viste at GH er ca 5. Hvor mye kan jeg øke GH verdiene over hvor lang tidsperiode? Jeg har fisk i vannet, deriblant to adopterte skalarer som uheldigvis skal ha bløtt vann, men også sverddrager, guppy og ancistrus.
Håper du ikke har kjøpt GH-salt men GH/TH+ i stedet. Gh-saltet inneholder klorider som snegler og maller ikke liker.
Heidi Ingdal
Håper du ikke har kjøpt GH-salt men GH/TH+ i stedet. Gh-saltet inneholder klorider som snegler og maller ikke liker.

Jo det er GH salt jeg har kjøpt, men da går jeg å kjøper gh/th+ heller..
Hvor mye over hvor lang tid kan jeg øke gh?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap