- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Spøkelsesreker
Spøkelsesreker
Hei,
Har veldig lite erfaring med reker, men hva er egentlig spøkelsesreker? Møtte en fyr i dag som snakket om dem som det var en egen art på linje med kirsebærreker, og helt vanlig å ha i akvariet. Etter å ha lett litt på nettet ser det ut som spøkelsesreker er navnet på skallet reker legger fra seg etter skiftet. Dersom det er en art, hva er det latinske navnet? Eller har jeg blitt lurt? :p
Og når jeg først er her. Hva slags fisk (helst vanlige i selskapskar) går sammen med reker? Eller mer korrekt; hva slags fisk spiser/er slemme mot reker? Er helt ny på dette, så håper på hjelp!
Har veldig lite erfaring med reker, men hva er egentlig spøkelsesreker? Møtte en fyr i dag som snakket om dem som det var en egen art på linje med kirsebærreker, og helt vanlig å ha i akvariet. Etter å ha lett litt på nettet ser det ut som spøkelsesreker er navnet på skallet reker legger fra seg etter skiftet. Dersom det er en art, hva er det latinske navnet? Eller har jeg blitt lurt? :p
Og når jeg først er her. Hva slags fisk (helst vanlige i selskapskar) går sammen med reker? Eller mer korrekt; hva slags fisk spiser/er slemme mot reker? Er helt ny på dette, så håper på hjelp!
Postet 07.09.12 kl 02:31
Spøkelsereker er Ghost shrimp, og er vanlige reker som lever i små kanaler, pytter i Amerika.
De formerer seg i ferskvann og er kjedelig og transparent og litt spøkelseaktig, derfra navnet spøkelsereke på norsk. Best å kalle de Ghost shrimp.
Link for info:http://glassislands.com/articles/article-lifeinthebowlghostshrimp.htm
Fisker som er slemme mot reker er store fisker som ciklider,scalare,mollyer,guramier etc..
Du kan ha stimfisk eller nanofisk med reker. Men best å ha de i eget rekekar/nanokar for optimale forhold.Hvis du skal ha fisker bør du ha mose,røtter,planter,steiner så rekene har naturlige skjuleplasser når fiskene blir sultne.
Håpte du ble litt klokere.
De formerer seg i ferskvann og er kjedelig og transparent og litt spøkelseaktig, derfra navnet spøkelsereke på norsk. Best å kalle de Ghost shrimp.
Link for info:http://glassislands.com/articles/article-lifeinthebowlghostshrimp.htm
Fisker som er slemme mot reker er store fisker som ciklider,scalare,mollyer,guramier etc..
Du kan ha stimfisk eller nanofisk med reker. Men best å ha de i eget rekekar/nanokar for optimale forhold.Hvis du skal ha fisker bør du ha mose,røtter,planter,steiner så rekene har naturlige skjuleplasser når fiskene blir sultne.
Håpte du ble litt klokere.
Postet 07.09.12 kl 09:14
Endret: 07.09.12 kl 09:15
Spøkelsesreker
Ah, tusen takk! Det hjalp en del.
Linken var fin den, men i en glassbolle? Det hørtes litt merkelig ut. Og hvor får man tak i jod til akvariet?
Har egentlig bare dårlig erfaring med rekehold; har visst ikke funket så godt med kampfisk... Fint med folk som kan hjelpe her!
Linken var fin den, men i en glassbolle? Det hørtes litt merkelig ut. Og hvor får man tak i jod til akvariet?
Har egentlig bare dårlig erfaring med rekehold; har visst ikke funket så godt med kampfisk... Fint med folk som kan hjelpe her!
Postet 07.09.12 kl 16:04
Jeg har gjort meg dyrkjøpt erfaring på reker. I dag har jeg null problemer med reker. Da vi startet så gikk det med diverse fisker som sa det skulle gå bra. Vel, det var mye rekedød og vannverdiene var jo bra! Så ble de satt sammen med guppy og det var ikke noe bedre. Fremdeles mye død. Jeg så jo at guppyene var borte og undersøkte rekene stadig. Jeg hadde også et kar uten reker, bare sammen med L144 par. Der var det ikke noe død. Satte mine utsatte reker over der (de kunne ikke krysse seg uansett) og brått var rekedøden over. Så måtte jeg raskt få bort noe yngel av palettene og satte dem over til rekene, da døde tre reker på kjappen. Yngelen var veldig unge og nysgjerrig. De ble "kasta ut" og satt sammen med eldre yngel og litt mer fisk som har egene meninger. Yngelen klarte det bra og min rekedød var over og ikke hatt noe mer. Så erfaringsmessig, reker + fisk = rekedød1
I dag ventes det mange rekebarn og de går kun sammen med en baby corydoras og et lekspar L144 (de store L144 opplever at rekene stadig stjæler mat fra dem så de selv må ut å finne ny mat så her regjerer rekene over de store L144). Har nå to reketyper i et 90 liter og venter tredje reketype til uka. Ingen kan krysse seg med hverandre. Trivselen er stor på dem. Pr nå uten yngel er det 60 reker i karet mitt ca. Har en del gulrotgress oppi der, en rot, og et par andre små planter ejg ikke vet hva er. Og dette har vært oppskriften som stemmer. Da ble rekeholdet morsomt igjen. Men det var ikke morsomt når det stadig var rekedød nei. Så erfaringsmessig, null fisk oppi der. De sier nanofisker går bra, men jeg skal ikke prøve
Lykke til med evt reker Det er morro, så lenge man klarer å sette sammen og ikke oppleve død på død (jammen ble det masse god mat til ciklidene i det store karret mitt da ja)
I dag ventes det mange rekebarn og de går kun sammen med en baby corydoras og et lekspar L144 (de store L144 opplever at rekene stadig stjæler mat fra dem så de selv må ut å finne ny mat så her regjerer rekene over de store L144). Har nå to reketyper i et 90 liter og venter tredje reketype til uka. Ingen kan krysse seg med hverandre. Trivselen er stor på dem. Pr nå uten yngel er det 60 reker i karet mitt ca. Har en del gulrotgress oppi der, en rot, og et par andre små planter ejg ikke vet hva er. Og dette har vært oppskriften som stemmer. Da ble rekeholdet morsomt igjen. Men det var ikke morsomt når det stadig var rekedød nei. Så erfaringsmessig, null fisk oppi der. De sier nanofisker går bra, men jeg skal ikke prøve
Lykke til med evt reker Det er morro, så lenge man klarer å sette sammen og ikke oppleve død på død (jammen ble det masse god mat til ciklidene i det store karret mitt da ja)
Postet 09.09.12 kl 10:05
Hm, så det er nok best å la rekene få akvariet for seg selv ja.
Leste svaret ditt for en stund siden, men glemte å takke. Så takk!
Høres gøy ut å få til yngel på rekene ja. Var på et foredrag på lørdag hvor han snakket bl.a. om reker og oppdrett, og det hørtes jo så gøy (og ikke altfor vanskelig) ut!
Leste svaret ditt for en stund siden, men glemte å takke. Så takk!
Høres gøy ut å få til yngel på rekene ja. Var på et foredrag på lørdag hvor han snakket bl.a. om reker og oppdrett, og det hørtes jo så gøy (og ikke altfor vanskelig) ut!
Postet 17.09.12 kl 21:50
Det er kjempe morsomt å se at nye vokser opp. Ser vi har fått litt str på en del rekebarn her nå. Har nå tre typer gåene sammen og ingen kan krysse seg med hverandre. Viktig å se til. Ny erfaring er også at corydoras går fint sammen med reker. Så nå har jeg corydoras, L144, eplesneger, sebrasnegler og reker i karet. Veldig harmonisk og fint og det er stadig noen småttiser av rekene å se (og må forvente det av eplene ser det ut også og corydorasen når den blir gammel nok muligens).
skulle gjerne hatt et eller to til med kar med bare reker i.
skulle gjerne hatt et eller to til med kar med bare reker i.
Postet 18.09.12 kl 09:43
Glassbolle til reker,kampfisk,gullfisk.. Gud vet hva folk bruker som akvarie og putter levende i. Noen har også Ikea vase med luftpumpe. Det er jo greit sålenge vannet ikkje er dødt og stillegående.
Rekehobbyen har blomstret skikkelig idet siste og det finnes nye sorter hele tiden så du blir aldri lei. Tror ikkje rekehobbyen stopper med det første..
Rekehobbyen har blomstret skikkelig idet siste og det finnes nye sorter hele tiden så du blir aldri lei. Tror ikkje rekehobbyen stopper med det første..
Postet 18.09.12 kl 11:00
hehe Tommy, nå ble det mange rare bilder med ildfaste fomrer og pumper og ditto Men ja, jeg ser det. Hadde en 10 liter, men slet ille med vannkvaliteten og ikke tort etterpå. Tror det hang sammen med at hovedvannledningen fra de som leverer sprakk og ikke ble oppdaget på 8 mnd! Men det var det med å sjanse igjen ja for glad i rekene til at jeg tørr å ta sjanse på å miste dem
Postet 18.09.12 kl 11:13