Snegleinvasjon i karet

Jeg fikk med to snegler sammen med noen fisk jeg hentet her for en uke siden.
Den ene var veldig veldig liten, den andre bare veldig liten.. Tenkte at det sikkert ikke var noe probem...joda..

De har avlage spiralformet sneglehus, og det er i grunnen det jeg vet.
De er så små at det er håpløst å ta bilde..
Jeg har ikke peiling på snegler og vet derfor ikke hva slags art dette er, noen som klarer å hjelpe meg til å finne frem til rett type med den lille infoen jeg har?

Lurer på om jeg må skaffe meg noen som kan spise opp disse, for nå er det en drøss småsnegler "overalt"... :S
Hva duger her??

I dette karet er det bare guppyyngel nå.
De høres ut som pestsnegler fordi de er veldig små og formerer seg som besatt men det hadde selfølgelig hjulpet med et bilde.

Jegersnegler er veldig flinke til å spise pestsnegler og de er praktiske fordi man kan ha dem i små akvarier.
Mange typer fisk spiser pestsnegler men de skal som regel ha store akvarier så det er ikke alltid de passer.
Da får jeg skaffe meg noen jegersnegler da.
Skal se om jeg får tatt bilde etterhvert, men de er jo så små.
Inaktiv bruker
For å bli kvitt snegler kan du eks bruke dette

Har hørt det finnes en type fisk som spiser snegler og de bør være 3-5 stk i lag for de er stim fisker. Disse fiskene er veldig fine også. Noen som vet navnet på fisken jeg tenker på og kan si navnet?
Inaktiv bruker
Her fant jeg den fisken du bør helst ha 5 stk av eller flere. men går greit med 3.
Når disse er en stim på minst 5 så er det veldgi ivirig å spise opp snegler. Jeg ha disse før og ble fritt for snegler. Når jeg ha den jeger/ gjeger sneglen så jeg ikke at noen snegler ble borte. Så jeg anbefaler absolutt at du skaffer deg denne stim fisken.

Trykk på linken
Hm, de blir jo ganske store. Dette er et akvarium på 70L.
Men jeg kan jo alltids flytte de over i et stort når de har gjort ferdig jobben.. ?
Vil de komme til å utrydde sneglene, så jeg blir kvitt problemet?
Inaktiv bruker
jeg ha mine gående i akvariumet hele tiden, så vet ikke om de kjem tilbake. men det tar nok litt tid før alle snegler og egg er borte. kanskje best å bruke dråpene du fikk link til når dette gjelder lite avkarium. ja du kan jo flytte de i et stort når du vil.
Gå heller for jegersnegler fremfor praktbotia. Mye enklere og flytte rundt mellom karene dine om det skulle trenges og du slipper tenke på at fiskene blir for store..

Ellers gjør jo "pest"sneglene en fin jobb i karet ditt også, ikke glem det..
Regner med at det er disse du har?
Inaktiv bruker
Ja mange meninger her ute å går. Du må nok se hva du vil selv. men det beste i lite karr er de dråpene jeg ga deg lilnk til. Det har du bare litt så er snegler død, så har du i litt til etter bruksanvisningen så er resten dødt. Går fort og enkelt med dråper.pest snegeler er ikke noe greit å ha, de former seg så fort at karret blir overfylt på et øyeblikk. Jeg ha selv noen få pest snegler og plutselig var alle glass helt over fylt.
Dråpene kan du kjøpe på nettbutikk og ikke så dyr heller. Veldig drøy i bruk.
Det er mulig at den minste jeg fikk med meg er av denne sorten.
Men jeg tror ikke den største med det avlange huset er det..
Da er det vel denne ene lille som har formert seg. Den store finner jeg ikke igjen i farta.
Det første den gjorde var å grave seg ned og lage fine "stier" av sand rundt i akvariet.

Men da skal jeg prøve å få tak i jegersnegler.
For det er bedre enn disse dråpene eller?
Spiller det ingen rolle for annet liv i karet?
Jegersnegler er mye bedre, og mye enklere. Disse dråpene er tross alt gift, og slikt ville ikke jeg hatt i karet. Kjøpe fisk som egentlig ikke passer inn kun for å spise noen snegler syns jeg også er bare tull, når det først finnes noe så flott som jegersnegler...
Kan det ha vært en sandsnegle som var den store??
I såfall også et nytte dyr i et akvarie, bare det ikke blir for mange..

Jeg lar i allefall bare sneglene krype rundt og gjøre jobben sin og trives med og ikke ha så mye som en millimeter med alger i karet.

En grunn til at slike snegler formerer seg som "pest" er overforing, så grei pekepinn her er, ser jeg det blomstrer opp med snegler så begrenser jeg foringen og ting ordner seg selv uten hverken sneglespisere eller kjemisk krigføring.. Hehe..
Jeg har ikke snegleproblemer i karene mine nå, jeg har botia i det største og jegersnegler i de tre minste. De har rensket alt bort
Men et tips jeg fikk høre kan jeg jo sende videre; legg squash oppi, det liker sneglene. Så er det bare å ta opp squashen og fjerne sneglene, og du holder bestanden nede. Verdt å prøve hvis det blir "millioner" av dem. Jeg hadde ikke puttet giftstoffer i karene mine. God helg!
Inaktiv bruker
Alt er like bra. Det er bare hva hver enkelt selv ønsker. Det er ikke at noe er bedre en andre ting egentlig. Alle syntes de de har er best, så best er at du føler selv på det du velger at det er bra. Denne dråpe gifter er IKKE skadelig for fisk og planter. Den er KUN skadelig for snegler.
Du bør gjør det opp din egen mening for du kan få mange forslag og alle kan være like bra.

Lykke til i ditt eget valg av alle forslag.

Sandsnegler er fine de, men de former seg fort. Sandsnegler gjør fin nytte i akvarium grusen. men kan bli plage når det blir for mange.
Har snegler av forskjellige typer i alle akvarier og trives med det. For mye fôring gir mat til sneglene, passe fôring gjør at de er flotte nyttedyr.
Det står at de blir maks. 40 cm...? Kan ikke være mange stueakvarier som er store nok for sånne sluggere. Kan det være en trykkfeil?
Mente disse: Chromobotia macracanthus.
Pusefar
Det står at de blir maks. 40 cm...? Kan ikke være mange stueakvarier som er store nok for sånne sluggere. Kan det være en trykkfeil?

Praktbotia blir store ja..

Står minimum 250 liter, og det er jo ikke akkurat uvanlig stort..
Inaktiv bruker
Jeg har hørt at fisk vokser et str på akvarium. har man ikke stort nok akvarium blir de ikke støre en akvarium str så de kan svømme. Har kun hørt andre si dette. Blir de for store, går det ann å selge de videre eller bytte med andre mindre om man finner snille private folk
Etter å ha lest denne tråden så synes jeg visse personer bør være litt mindre selvsikre med tanke på råd man gir andre.
Det er mange her på akvaforum som har holdt på med fisk i mange år, og om de mener noe ikke er lurt, så kan det hende at man skal høre på de.

Angående myten om at fisken kun vokser til størrelsen på akvariet, det er ikke sant.
Det dette er basert på er at noen fisker, spesielt Praktbotia, har lett for å ha veksten sin hemmet av for lite plass. Når veksten blir hemmet så blir fisken misformet og får et mye kortere liv en sine artsfrender.

Vi vil vel alle det beste for fiskene våre?
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap