- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Om vannbytte og plantenæring
Om vannbytte og plantenæring
Jeg lurer på hvor ofte man skal bytte vann i et kar med røde posthorn og sakura/CRS. Har fått høre at det greier seg med noen ganger i måneden, stemmer det?
Og angående plantenæring, så har jeg tenkt å bruke denne, trenger jeg da noe plantesubstrat i bånn? Noen eksempler på rekesikre produkter? Og hva med flytende(jeg har tenkt å ha mose, vasspest, Limnophila Sessiflora, pistia og hornblad)?
Og angående plantenæring, så har jeg tenkt å bruke denne, trenger jeg da noe plantesubstrat i bånn? Noen eksempler på rekesikre produkter? Og hva med flytende(jeg har tenkt å ha mose, vasspest, Limnophila Sessiflora, pistia og hornblad)?
Postet 22.10.12 kl 22:06
Endret: 22.10.12 kl 22:08
Postet 23.10.12 kl 01:59
Ingen av plantene du nevner har hovedopptak gjennom røttene, så jeg ville brukt flytende næring og hoppet over næringssubstrat. Hvilken tyoe flytende næring avhenger av nitrat som Oppdretteren sier, har du nok NO3 tilsetter du mikronæring og jern, blir det så lite foring at nitrat er lavere enn 10 trenger du næring med nitrat/fosfat i tillegg.
Du skriver ikke noe om akvariestørrelse og filtrering, så det er ikke så lett å gi råd om vannskift. Reker tåler ikke dårlig eller veldig varierende vannkvalitet, så i 12-litere med reker/snegler skifter jeg minst 25% minst en gang i uka litt avhengig av hva jeg har matet dem med, og bruker mineralstein i tillegg til flytende næring.
I 450-literen med veldig kraftig plantevekst og få fisk/skalldyr skifter jeg litt vann når jeg luker, og tar et kraftigere vannskift når filtervatten bør skiftes omtrent med en måneds mellomrom.
Du skriver ikke noe om akvariestørrelse og filtrering, så det er ikke så lett å gi råd om vannskift. Reker tåler ikke dårlig eller veldig varierende vannkvalitet, så i 12-litere med reker/snegler skifter jeg minst 25% minst en gang i uka litt avhengig av hva jeg har matet dem med, og bruker mineralstein i tillegg til flytende næring.
I 450-literen med veldig kraftig plantevekst og få fisk/skalldyr skifter jeg litt vann når jeg luker, og tar et kraftigere vannskift når filtervatten bør skiftes omtrent med en måneds mellomrom.
Postet 23.10.12 kl 02:22
Endret: 23.10.12 kl 02:23
Postet 23.10.12 kl 18:47
Postet 24.10.12 kl 20:15
Ebi shrimpsoilen er god til crs,da den gir riktig ph. Dennerle sin påvirker ikke vannet ser det ut til.Ang.plantenæring står svaret over. Bruk den flytende du vil,men det er ikke anbefalt. Så bruk bare så mye som plantene forbruker på en dag.Har selv brukt 2-4 dråper plantenæring i 63 literen pr.dag fra en sprøyte en sjelden gang. Omtrent 1/8 del av anbefalt dose fra flaska,delt opp over en uke i dagsdoser.Her vokser det stort sett urskog uten. Grønne og friske planter. Sessiflora også.
Postet 24.10.12 kl 21:03
Endret: 24.10.12 kl 21:05
Postet 24.10.12 kl 21:29