- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Er den død eller er dette normal oppførsel?
Er den død eller er dette normal oppførsel?
Har en stor eplesnegle jeg lurer på.
Jeg har hatt den litt over ei uke.
Den har Virket frisk og rask hele tiden.Rørte ikke agurken forrige dagen men dog..
Den har trekt seg inn i skallet,men ser at skallet er ikke helt tett på den ene siden.der ser jeg tydlig åpning.Den har ligget sånn siden igår tidlig.
Den ligger på siden og vaker på bånn.
Har lest at så lenge den har trukket seg inn er den i live,men skal den være helt lukket eller kan det være åpning på ene siden?
Kan legge til at akvariet ikke er helt innkjørt ennå.
Hatt flotte verdier hele veien,men idag målte nitritt altfor høyt.
Er denne snegla død hjelper ikke dette på verdiene mine,men er den ikke død er det jo kjedelig og ta den ut,kaste den og ta livet av stakkarn.
Jeg har hatt den litt over ei uke.
Den har Virket frisk og rask hele tiden.Rørte ikke agurken forrige dagen men dog..
Den har trekt seg inn i skallet,men ser at skallet er ikke helt tett på den ene siden.der ser jeg tydlig åpning.Den har ligget sånn siden igår tidlig.
Den ligger på siden og vaker på bånn.
Har lest at så lenge den har trukket seg inn er den i live,men skal den være helt lukket eller kan det være åpning på ene siden?
Kan legge til at akvariet ikke er helt innkjørt ennå.
Hatt flotte verdier hele veien,men idag målte nitritt altfor høyt.
Er denne snegla død hjelper ikke dette på verdiene mine,men er den ikke død er det jo kjedelig og ta den ut,kaste den og ta livet av stakkarn.
Postet 05.11.12 kl 21:52
Postet 05.11.12 kl 22:08
Prøv å løfte den ut av karet og pirk litt i foten som ikke er skikkelig lukket. Da skal den trekke seg instinktivt sammen og lukke "døra" skikkelig.
Døde snegler lukter rett og slett....forferdelig. Jeg har aldri kjent en så fæl lukt før, som da jeg luktet på en død eplesnegle.
Så er sneglen din død, har den kanskje begynt å råtne og da kjenner du det på lukta... men det er bare et døgn siden du så den i live, var det ikke så? Da er det ikke sikkert den har rukket å begynne og lukte noe særlig ennå om den er død. Lukter den ikke, så legg den tilbake i akvariet og se det an et døgn. Det hender jo snegler går litt i dvale og hviler.
Hvor mange grader har du i akvariet ditt? Har sneglen fått nok å spise? Har du alger i akvariet den kan spise?
Døde snegler lukter rett og slett....forferdelig. Jeg har aldri kjent en så fæl lukt før, som da jeg luktet på en død eplesnegle.
Så er sneglen din død, har den kanskje begynt å råtne og da kjenner du det på lukta... men det er bare et døgn siden du så den i live, var det ikke så? Da er det ikke sikkert den har rukket å begynne og lukte noe særlig ennå om den er død. Lukter den ikke, så legg den tilbake i akvariet og se det an et døgn. Det hender jo snegler går litt i dvale og hviler.
Hvor mange grader har du i akvariet ditt? Har sneglen fått nok å spise? Har du alger i akvariet den kan spise?
Postet 05.11.12 kl 22:32
mona oPrøv å løfte den ut av karet og pirk litt i foten som ikke er skikkelig lukket. Da skal den trekke seg instinktivt sammen og lukke "døra" skikkelig. Døde snegler lukter rett og slett....forferdelig. Jeg har aldri kjent en så fæl lukt før, som da jeg luktet på en død eplesnegle. Så er sneglen din død, har den kanskje begynt å råtne og da kjenner du det på lukta... men det er bare et døgn siden du så den i live, var det ikke så? Da er det ikke sikkert den har rukket å begynne og lukte noe særlig ennå om den er død. Lukter den ikke, så legg den tilbake i akvariet og se det an et døgn. Det hender jo snegler går litt i dvale og hviler. Hvor mange grader har du i akvariet ditt? Har sneglen fått nok å spise? Har du alger i akvariet den kan spise?
25grader er det i akvariet.
Dårlig med alger da akvariet er rimelig nyoppstartet,men den har spist fiskefor og agurk.Har vært overrasket over hvor mye den har fått i seg,så sulta ihjel tror jeg den ikke har gjort .
virket i god form forrige kvelden.Ligget sånn ifra igår tidlig.
løpet av kvelden har "lokket" åpnet seg mer og mer.må si den ser rimelig død ut..
Postet 05.11.12 kl 23:42
Har du testet for nitritt i det siste, siden du skriver at akvariet er nyoppstartet? Snegler dør rimelig fort av giftstoffer, de er mer ømtålige enn fisker.
Tre tester alle akvarister definitivt bør ha hjemme i skapet under akvariet er ammoniakk-test, nitritt-test og ph-test. Anbefaler at du kjøper omgående dersom du ikke allerede har de da
Rimelige priser på disse tingene finner du her hos Aquamanias!
Tre tester alle akvarister definitivt bør ha hjemme i skapet under akvariet er ammoniakk-test, nitritt-test og ph-test. Anbefaler at du kjøper omgående dersom du ikke allerede har de da
Rimelige priser på disse tingene finner du her hos Aquamanias!
Postet 05.11.12 kl 23:50
Endret: 05.11.12 kl 23:50
Postet 05.11.12 kl 23:52
tok den opp og kakka og styra litt..og lukta litt på den.min konklusjon er at den er meget død.
Rart og brått dødsfall da.var i fullt vigør natt til igår.men,men..
Sliter med litt nitritt nå ja,så begynt med vannskifte.
har ikke mye fisk oppi der ennå,men dem er da spreke og i fullt vigør.
Trodde sneglene var litt mer hardføre enn fisk jeg da,men da lærte jeg noe idag også.
Takk for svar
Rart og brått dødsfall da.var i fullt vigør natt til igår.men,men..
Sliter med litt nitritt nå ja,så begynt med vannskifte.
har ikke mye fisk oppi der ennå,men dem er da spreke og i fullt vigør.
Trodde sneglene var litt mer hardføre enn fisk jeg da,men da lærte jeg noe idag også.
Takk for svar
Postet 06.11.12 kl 00:00