Massedød på under 12 timer.

Mitt akvarie:

60 l tank
Fluval filter
Shrimp soil
varmepumpe

Pynt:
noe skiferstein
mangrove røtter
javamose og div.planter

Verdier:

6 pH
23-24 celsius
kH og gH klarte jeg ikke å måle, defekt måler.

Har hatt tanken gående i over 1 måned, og det øyeblikket jeg plasserte bierekene i, begynte de å oppføre seg merkelig. De var alle døde innen 12 timer da jeg så på dem etterpå. Jeg kan ikke skjønne helt hvorfor...

Jeg prøver å finne ut feilen med akvarie men det eneste jeg kommer på er:

-skal mangrove røttene kokes og desinfiseres før de tas i bruk(kjøpt i butikk)?
-shrimp soilen, vasket jeg bare en gang og så at de smuldret ganske fort. burde jeg vasket soilen nøyere? for noen av de rød bierekene er svarte i hodet, kan det være at de spiste alt for mye av støvet i soilen?

Hjelp, jeg forstår ingenting ;(

Det er veldig vanskelig å si hva grunnen kan være, men det at de døde så raskt etter innsetting tyder på en form for forgiftning synes jeg.
Nå har jeg lest flere ganger tidligere at folk har opplevd rekedødsfall ved innsettelse av NYE planter fra butikk. Hovedgrunnen skal være at butikker og grossister behandler plantene med sneglegift for å bli kvitt det. Selv ørsmå rester av slik gift vil påvirke ømtålige reker, så jeg synes absolutt det kan være hold i den teorien.

Har du skiftet vann på akvariet ditt etter at du satte det i drift og før rekene kom i? Har du målt nitritt før du satte i rekene?
Enig i det med forgiftning som Mona skriver. Tipper på moseballen som hovedgrunn Akvariet ser ikke innkjørt ut. Rett innkjøring er med det viktigaste når du vil ha reker. Akkurat biereker er også den vanskeligaste arten. Hvis du har mulighet prøv med noen fisk først i dette akvariet for noen månader før du setter inn reker igjen.
Men først og fremst ville eg ta ut alle planter og sette inn andere som er kjøpt fra privat og ikke i butikken. 4 til 5 vannskift med minst 70% skal også være konsekvensen. Å måle GH/KH er ett must når du vil ha biereker.
Aldri koke eller desinfisere mangrove!
Bruker du fluval stratum?Ser flere som bruker det opplever død. Forøvrig kjørte jeg inn karet mitt et par mnd.før jeg satte inn tigerreker,og de er ikke så følsomme.
Det er stor forskjell på det butikker selger som reke-soil, det fleste du får i norske butikker er plante-soil og giftig for reker. Selv om det er flotte bilder av reker på pakken så er de ikke alltid like vellegnet til reker. Ved bruk av slik plante-soil så dauer rekene som oftest innen det første døgnet...
hmm..

Faktumet er at jeg hadde noen sakura reker i før bierekene. Sakurarekene ble veldig svekket etter at jeg kjøpte en gresslignende plante med gel under og plasserte det i. Moseballene stammer fra et godt innkjørt akvarie, javamosen har jeg hatt i 2 år.

Skjønner ikke at grossisten eller butikken ikke sa ifra om noe som helst ang. planten, siden dette kunne vært totalt unngått!....

Rekesoilen er den de ebi gold rekesoil som jeg har blitt anbefalt av tommy tran..
Butikkene har gjerne "snegle gift" i plantekarene slik at de selger "sneglefrie planter". Zoo-bransjen har veldig ofte liten erfaring og kunnskap med reker, enn så lenge er det vi som er rekeholdere som må ta forhåndsregler ved kjøp av nye planter osv...

EbiGold er rekesafe ja, har den selv i et kar… Oppskrytt spør du meg, der jeg ønsker svart bunnlag bruker jeg Dennerle sin som er helt nøytral og senker heller ph'en med eikebarkekstrakt manuelt… Krever 5% mer arbeid og koster mye mindre.
En større zoobutikk i Oslo var ikke klar over at leverandørene brukte sneglegift med plantene. Han sjekka det opp med Tropica,som bekrefta det. Legger alltid plantene i ei bøtte vann i en uke før jeg planter dem. Bytter vann i bøtta hver dag.
Det er rette metoden å handtere butikkplanter, Sprettfisk. Likevel kan i noen tilfeller fortsatt sitte nok gift i planten for å drepe rekene. Som sagt ville eg kjøpe plantene fra privat for å slippe å tenke på forgiftning.
Moseballer har eg forresten spesiell dårlig erfaring med. Her er det tre kritikske punkter:
1. Moseballene kan være farlig for veeeldig lang tid etter de har blitt importert. Vet ikke korleis de blir behandlet, men dårlig erfaring med de
2. Moseballene vokser langsomt og ved suboptimal forhold eller når de blir stor eller gammel kan de begynne å råtner fra midten. Det er som en tidsbombe. Dårlig vannkvalitet og rekedød kan være resultatet.
3. Moseballer er en alge (Cladophora) som vokser slik under spesielle forhold i naturen (lav temp., strøm). I akvariene sprer denne algen seg ofte utmerket og blir en plage. Men her vokser den som meir eller mindre lange grønne trådalger. Etter min erfaring er Cladophora den meste vanskelig algearten å bekjempe.

Som Dark Knight skreiv er det evt. ikke plantene som drepte rekene i dette tilfellet her. Bunnsubstratet har alltid farepotetensialet, men kan evt. utelukkes også. Nå kjenner eg ikke vannkvaliteten til kranvann i Oslo. Brukte du kranvann uten spes. tilberedning? Evt. fare for klor i vannet???
Takk for overveldende respons!

Jeg klarte faktisk å få liv i 5 av 14 reker..

Kranvann i Oslo er relativt greit, spesielt når jeg har akvariet i et kommunalt bygg/skole.

Testet bunnsubstratet i en separat bolle og de lever fint.

Da må det nok være "gresset" jeg kjøpte på Oslo City. Det var en gel under som nå har løst seg opp i vannet. Samtidig kan moseballer jeg kjøpte fra Hongkong være problemet.

Hvor lang tid er det før vannet er klart etter moseball?
Evt. det gresset jeg kjøpte gså, er det ca.1 uke pådem oxo?

Hvor lang tid det tar før vannet er klart, kommer an på hvor mye vann du bytter etter at den mistenkte planten er fjernet, det. Poenget er jo å fjerne forgiftet vann, og da må du jo ta alt.

Har du byttet alt vannet, og så lar det stå og surre litt et døgn eller to, burde det være utluftet og riktig temperatur.

Spørsmålet er også om du får vekk all den gel-greia som du sa var under planten, og at det ikke ligger noe igjen i bunnlaget etter at planten er tatt opp...!
The Dark Knight
Takk for overveldende respons! Da må det nok være "gresset" jeg kjøpte på Oslo City. Det var en gel under som nå har løst seg opp i vannet. Samtidig kan moseballer jeg kjøpte fra Hongkong være problemet.

Den gelen skal skylles godt av før den går oppi vannet. Står på pakka mener jeg å huske
ok, jeg har kjørt jevnlig 60-70% vannbytte nesten hver dag. Men burde vel ta ut alt vannet jeg da.. siden giften mest sannsynlig er der..

Forresten stod det ingenting på planten og jeg fikk såvidt retningslinjer da jeg spurte hvordan jeg skulle håndtere planten Stod bare navn og vanskelighetsgrad

Trist det med rekene eg sendte deg. Tror det er gelen som er årsaken. Nyinnkjøpte planter,moser og røtter kan være årsaken til forgiftingen også. Så bytt vann ofte og innkjør karet pånytt så prøv deg med prøvereker(hardføre reker) først før du prøver deg med dyre reker.

Fint kar forresten.. mangler bare reker

Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap