Eplesneglen min fanget, drepte og spiste damsnegle - vanlig oppførsel?

Jeg var nettopp forbauset vitne til at en av de mellomstore eplesneglene mine fanget, drepte og spiste en damsnegle! Damsneglen het Sluggy og var stamfar/-mor til alle de små knøttdamsneglene i akvariet.

De møttes tilfeldig oppe på yngelnettet, og Sluggy kom bort for å snuse på eplesneglen. Da tok eplesneglen tak i Sluggy og presset hodet sitt inn i skallet hans, slik at Sluggy også ble dyttet inn i skallet! Så holdt den ham rett og slett fast og fortærte ham. De ble liggende og vippe oppå et blad, men rullet etterhvert ned, og eplet fortsatte bare å slurpe i seg Sluggy!

Nå er Sluggy bare et tomt skall! Jeg visste ikke at epler gjorde sånn - er det vanlig?
Er det ingen som har sett dette? Da må jeg vel konkludere med at det ikke er vanlig oppførsel. Eller er det så vanlig at ingen synes det er interessant å svare? (Eller er jeg for utålmodig?)

Jeg lurer på om det at sneglen spiste en levende damsnegle, kan tyde på at den mangler noe i kosten. Har noen mer erfarne sneglemennesker synspunkter på dette?
Merkelig! *fundere* Ifølge skalldyrbasen er den jo "Fredelig. Spiser grøntfôr med glupende appetitt. Kan i blant "ta feil av menyen" og spise på enkelte planter i akvariet men kun de aller bløteste delene som f.eks. myke toppskudd på enkelte stilkplanter. De greier ikke tygge. Det beste er derfor å sørge for rikelig med grøntfôr i form av myke grønnsaker og gi dem."
Så det er merkelig at den rett og slett går løs på en annen snegle. Er du helt sikker på at det er snakk om en vanlig eplesnegle her?
Jeg har dessverre lite kunnskap om snegler.. Hadde for mange år siden to eplesnegler som spiste opp en død liten fisk.. Men har ikke selv opplevd at de spiser andre snegler..
ÅshildV
Merkelig! *fundere* Ifølge skalldyrbasen er den jo "Fredelig. Spiser grøntfôr med glupende appetitt. Kan i blant "ta feil av menyen" og spise på enkelte planter i akvariet men kun de aller bløteste delene som f.eks. myke toppskudd på enkelte stilkplanter. De greier ikke tygge. Det beste er derfor å sørge for rikelig med grøntfôr i form av myke grønnsaker og gi dem." Så det er merkelig at den rett og slett går løs på en annen snegle. Er du helt sikker på at det er snakk om en vanlig eplesnegle her?

Ja, ikke sant det er merkelig? Jeg har også forsøkt å google og lete på engelske nettsider, men det står bare at de spiser *døde* snegler. Denne var absolutt levende. Men, hvis de klarer spise døde snegler, er det vel egentlig ikke så rart at de klarer å spise levende snegler også? Hvis de får holdt dem fast, med foten, slik denne gjorde, og presset hodet sitt inn i åpningen på den andre sneglens hus. Stakkars Sluggy, jeg angrer nesten litt på at jeg ikke reddet ham.

Jeg tok bilder, jeg kan laste opp senere. Jeg er ganske sikker på at det er eplesnegler jeg har.
Kanskje du har en Jeger i epleklær *S*
Venter spent på bilder..

Eneste jeg har sett her er en eple unge som suttet på en død posthorn.

Ellers får skive og dam snegler gå i fred..
Rolf H
Kanskje du har en Jeger i epleklær *S*

* hehe *

Ellers venter jeg i spenning på bildene. Dette er første gang jeg har sett noen skrive om slik atferd fra en snegle jeg trodde var vegetarianere - altså eplesneglene. Jeg har nå sett eplesnegler spise det fôret som fiskene får, som er for omnivore fisk, så noe sans for "kjøtt" har de vel, men å jakte og spise en levende snegle"kollega" var vel litt drøyt.

Lurer på om snegle-Heidi har hørt om dette noengang?
Her er to blder hvor eplesneglen har hodet sitt inni skallet til Sluggy - ikke mye igjen av Sluggy her. Dessverre tok jeg ikke bilder da den først møtte og fanget Sluggy, og da den lå oppå et blad og holdt ham fast. Jeg har bare bilder av at den sitter og smatter ham i seg, etter at den rullet ned fra bladet (noe den gjorde mens den ufortrødent holdt fast på Sluggy og stappet hodet sitt inn i skallåpningen hans).

Da de støtte på hverandre, så det litt ut som Sluggy hadde lyst til å smake på ansiktet til eplesneglen, han var nemlig ganske frempå av seg, og satte seg av og til oppå skallet til eplesneglene og snuste litt her og der på dem. Jeg har flere ganger sett epler trekke seg tilbake (inn) fra Sluggys fremstøt. Men denne gikk i stedet til direkte motangrep.

Dessverre har jeg altså ikke dokumentert hele hendelsen, men dere kan i hvertfall se at dette er en eplesnegle (eller ulv i epleklær )?

[External Image]

[External Image]

Her er forresten et bilde hvor man ser litt av hvordan den holder skallet til Sluggy.

[External Image]
Oj oj oj..dette var helt nytt for meg ja. Og det er jo helt klart en eplesnegle du har. Jeg går ut ifra at du mater sneglene dine og at dette ikke er følger av lite mat. Dette har jeg aldri sett eller opplevd før. Jeg vet de spiser eggene til damsneglene men ikke at de spiser levende snegler. Epler spiser jo døde snegler og det hørtes jo ikke som Sluggy var døden nær heller. Dette var veldig interessant men ikke noe morsomt å høre i det hele tatt for jeg digger de små damsneglene. Men mulig den ble så irritert at den rett og slett drepte den. Jeg har jo sett epler slåss og bite etter hverandre så man skal vel ikke se bort ifra at dette kan være gjort i kampens hete...Håper du følger med på resten av sneglene dine for å se om dette gjentar seg. men dette var jo veldig synd for lille Sluggy da.
Takk for svar, Heidi!

Ja, jeg var også glad i lille Sluggy. Han var den første beboeren i akvariet mitt, og jeg har tilbragt mange timer med å beundre ham gjennom forstørrelsesglasset. Jeg har tatt ut skallet hans fra akvariet, det var for trist å ha det liggende der.

Jeg er ikke sikker på om eplesneglene får nok mat - hvordan vet man det, egentlig? De får litt agurk, brokkoli eller erter circa fem dager i uka. Av og til en potetbit eller lignende. Og de spiser også litt av maten fiskene får, særlig malletablettene er de glade i. Men de legger jo aldri egg - kan det være fordi de mangler noe? Jeg har sett to av dem ha en hyrdestund én eneste gang, og det kom ingen egg.
Seahorse
Men de legger jo aldri egg - kan det være fordi de mangler noe? Jeg har sett to av dem ha en hyrdestund én eneste gang, og det kom ingen egg.

Det er ikke sikkert de er kjønnsmodne enda, og at det er grunnen til at de ikke har lagt noen eggklase ennå? Jeg vet det ikke, men Heidi vet sikkert mer om sånn ca cm størrelse eplesneglene trenger å være før man kan regne med at de er kjønnsmodne?

Dersom du veldig gjerne vil hjelpe eplesneglene med eggleggingen, så kan det hjelpe å senke vannstanden et par-tre cm. De legger jo eggklasene sine over vannlinjen, disse eplesneglene. Noen ganger krabber eplesneglene helt opp i armaturet og legger eggklasen der, men da tørker den veldig ofte ut og kanskje er den for nær varmen fra lysrørene også, så da blir det ingenting av de. Eggklasen må ha litt fuktig luft og ikke for sterk varme for å klekke. Det beste stedet å klistre eggene er jo da rett over vannlinjen, på glasset.

Kan jo også være at du har 2 gutter da..
Kabe111
Kan jo også være at du har 2 gutter da.. ;)

Ja, ikke sant - men jeg har syv eplesnegler i "hovedakvariet", og jeg mener bestemt at det er noen hunner blant dem (basert på beskrivelsen av forskjellen på hunn og hann i en tråd på dette forumet). Jeg har også sett to av dem pare seg. Det er circa syv centimeter fra vannflaten til nederste del av (det buede) lokket.

Jeg har hatt dem i tre og en halv måned, og de fleste er fra to til minst tre og en halv centimeter store. Hvor store må de være for å legge egg?
. Hvor store må de være for å legge egg?

Det er faktisk noe jeg og lurer på.. Hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap