Hva er på kirsebærreka?

Er nybegynner med akvarium. oppdaget i dag at den ene kirsebær reka har noe forran ansiktet. Ser ut som steiner som sitter fast i antenna? Eller kan det være egg? Jeg aner virkelig ikke. Vi har sand i bunn av akvariet, som ligner i størrelse. Den beveger seg rundt med denne "klumpen." Bør vi gjøre noe?
Har du Corydoras (pansermaller) i dette akvariet? Jeg synes faktisk det ser ut som et klebrig Corydoras-egg som det sitter fast noen sandkorn i, og så har det hele klebet seg fast til kirsebærreka igjen (som sikkert har vært bortpå for å pille og plukke, siden det lukter spiselig).

Takk for svar!! Ja, vi har 5 panda coridoras, og to maller.. Vi har skiftet vann og "støvsugd" sanda i dag, vil det si at vi kan ha rotet opp egg til panda?
Corydoras legger ikke eggene i sanden. De pleier å klistre eggene sine til glasset eller på planteblader (inkl undersiden av bladene), så de har nok ikke ligget på sanda.
Det kan kanskje være moro å sjekke litt nøyere i akvariet og se om du kan finne flere? Sjekk spesielt undersiden av plantebladene, eller steder der plantene berører glasset. Noen ganger foretrekker de å legge eggene i grupper, samlet på et sted eller to, andre ganger vil de "gjemme" eggene mellom glass og planter, andre ganger klistrer de dem der sirkulasjonen fra pumpenn treffer glasset, og andre ganger sprer de dem overalt i akvariet ved å klistre dem på ulike steder. Litt forskjellig altså. Men de legger dem ikke på sanden.
Den reka har nok funnet et egg på en plante eller noe. Jeg har sett reker rappe egg fra Corydoras før, selv om det ikke skjer ofte.

HA!! Ser ut til at du har HEELT RETT!! I dag så vi en liten fiske yngel pile over sanden. Og det lignet veldig en panda Vi har bare hatt akvarium i 2 mnd, så dette var gøy. Håper de klarer gjemme seg for de andre fiskene, og vi har mange gjemmesteder.

Trenger de noe spesielt for?
fiskefjeset
Trenger de noe spesielt for?

Ja, egentlig gjør de det, da de har lett for å vokse ganske sakte og litt dårlig på bare flakfôr f.eks. Nå nevner du ikke noe om hva du bruker å gi fiskene dine, så det kan jo være variert nok for alt jeg vet.

Men hvis man ikke orker biten med levendefôr, så finnes det et ypperlig yngelfôr (og som også blir spist av andre fisk) av tørkede og avskallede artemiaegg. Det er veldig næringsrikt, og består altså av frysetørkede artemiaegg uten skall. Pga de er frysetørket, så flyter de som en kork, så det kreves en litt egen teknikk for å få fôret til å synke ned til bunnen der pansermallene er. De spiser jo ikke fra overflaten.
Du tar en klype av fôret mellom tommel og pekefinger, stikker det under vann og gnir forsiktig og hardt en liten stund. Da blir fôret vått og synker. Øv litt i en kopp eller noe, så får du det til

Lykke til med Panda-bebisene Det finnes ikke mye som er søtere enn små Corydoras-yngel altså! [External Image]

PS! Hvis du er interessert, kan du lese denne artikkelen om hvordan jeg gjør det når jeg driver oppdrett av Corydoras.

Så flott med tips!! Tusen takk!! som sagt så er mannen min og jeg helt nye i dette, og ønsker gjøre det bra.

Bør vi ta ut yngelen i et eget kar? (helt håpløst å finne dem, men hvis vi tar ut røtter finner vi dem vel.) Vi har neon tetraer, 2 dverg guramier, 2 sverddrager, kirsebærreker, 2 maller, sand snegler og pandaene

Vanskelig å finne egg når man ikke helt vet hva man ser etter. Ser kanskje noe som kan være egg på glasset,men er usikker. Er en hvit runding på innsiden av glasset Eggene er vel hvite og ikke i luftbobler?

Av fôr, bruker vi hovedsaklig flak, biofish forte og tabletter (3 ganger i uka.) Skal prøve finne det du nevner. Må jo få dette til. Men de gjemmer seg så godt, så har bare sett en liten grå en gang

Som du skjønner har vi mange spørsmål. Men dette er jo bare SÅ spennende. At Corydorasen har det så fint er jo TOPP Tusen takk igjen for at du tar deg tid til å svare!
fiskefjeset
[B]Bør vi ta ut yngelen i et eget kar?[/B]

Nei, det vil jeg egentlig ikke anbefale deg. Små yngel av Corydoras tåler ikke alltid å flyttes på, de stryker lett med da om de "flytter hjemmefra" for tidlig. Jeg regner heller ikke med at du har noe ekstra, ferdig innkjørt akvarium med filter og det hele? Å putte dem i et splitter nytt, nystartet akvarium vil garantert ta kål på dem, da dør de av nitrittforgiftning.

Det beste er å la yngel som har klart seg på egenhånd i foreldrenes kar få bli der de er. Nå har de jo bevist at de er "survivors", så la dem være du. Om du vil hjelpe fremtidige yngel i å klare seg i karet på egenhånd, kjøp mer planter og spesielt javamose! Corydorasyngel bor ofte i javamosen som små, der finner de både gjemmesteder og masse microorganismer å spise.

fiskefjeset
Eggene er vel hvite og ikke i luftbobler?

Corydoras-egg er hvite når de er nylagte ja, omtrent som frostet glass. De er myke når de er nylagte. Men etter ca et døgn gulner de og blir litt mer gyldne i fargen, da er skallet hardt.

fiskefjeset
Som du skjønner har vi mange spørsmål. Men dette er jo bare SÅ spennende. At Corydorasen har det så fint er jo TOPP :) Tusen takk igjen for at du tar deg tid til å svare!

Bare hyggelig Corydoras står mitt hjerte nærmest, så når det er noen som lurer på noe ang. disse sjarmerende fiskene, så er jeg raskt på pletten for å svare, hehe

Det er klart at spørsmålene står i kø når man er ny på sånt, så da kommer forumet godt med. Det er alltid noen som har erfaring i det man lurer på og som kan hjelpe.

Anbefaler at du kjøper de avskallede artemiaeggene som jeg linket til for deg, for det er etter min mening det nest beste å gi Corydoras-yngel å spise (etter levendefôr) mht næringsverdi.
Vi måtte bare løfte litt på en stor rot vi har, for å titte litt, og der var det mange små JIPPI!! Nå må vi i butikken og kjøpe snadder mat til de nykomne

Takk igjen for tips og svar. Vi kommer nok til å spørre mer.
Nå har jammen den ene kirsebærreka fått egg også gitt. hahaha... Nå er jeg bekymret for reke yngelen som evt kommer. Vi har jo noen fisker som kanskje synes dette er god mat. Bør disse få eget kar? Også har vi jo et vanlig filter jeg er redd yngelen kan bli sugd opp i??

Håper på noen gode råd her også. Når det gjelder panda bebisene, så vi dem senest i forigårs. Vi må heve rota for å se dem. Er ikke så mange. Men de får artemia egg hver dag, som anbefalt av deg Mona

Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap