Hold av reker

Er litt forvirra her ang hold av reker.
Skal de ha pumpe,varmekoble osv eller er dette forskjellig?
Ja takk begge deler.

Du kan bruke luftpumpe eller rekevennlig filter så rekene eller yngelen ikkje blir sugd inn.

Varmekolbe er å anbefale nå som det blir kaldt, det spørs også om lyset eller rommet ditt varmer opp ganske mye. Dette må du måle.

Reker vil ha 20-24 grader, og ikkje for mye sirkulasjon i karet. Så ikkje bruk den sterkeste pumpe eller filteret.

Ellers er det bare plankekjøring.

Men dersom jeg også skal ha fisk,så kan jeg bruke rekevennlig filter?
Inaktiv bruker
Det er lurt med rekevennlig filter når du holder reker.
bare ha en liten pumpe med åpent filter så går det bra
Idamor
Er litt forvirra her ang hold av reker. Skal de ha pumpe,varmekoble osv eller er dette forskjellig?

De bør ha det ja, så har man større sjanse for å lykkes, og for å holde dem levende over tid.
Idamor
Men dersom jeg også skal ha fisk,så kan jeg bruke rekevennlig filter?:)

Ja. Hovedsaken er at du har et filter som filtrerer vannet og holder det fritt for giftstoffer som f.eks. nitritt og ammoniakk.
Reker er jo en stor gruppe dyr Det finnes ferskvannsreker i mange temperatursoner, og forskjellige typer vann. Så svaret er vel at du må sjekke ut ang den/de artene du har lyst til å holde.
Det er litt mangelfullt med opplysninger i artsdatabasen her, men det finnes jo utenlandske forumer og nettsider som gir svar på det du lurer på.
Databasen er helt grei den. Går stort sett i Caridina eller Neocaridina. Så 20-24 er ikke galt i det hele tatt,som en funksjonibel temp. Skal man ha Gabon,viftereke gold spot eller Sulawesi finnes infoen lett tilgjengelig.
Jeg skrev ikke noe om at den ikke var grei, men noe mangelfull. Feks på arter fra Sulawesi. Man kan ikke si at reker vil ha 20-24*C før man vet hvilke art det er snakk om. Sjansen er absolutt størst for at det er riktig, men jeg synes et lite spørsmål er lurt å stille før man gir et bombastisk svar
Skal man ha en oppdatert rekedatabase,bør man kanskje oppsøke et rent rekeforum. Spør ikke om motorsykkel,og regner med at bilfolket vet alt. Databasen er god etter min mening. Gir et lett innblikk i mye.Men du kan jo bare oppdatere manglene selv
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil Det var ikke ment som noe kritikk av databasen, bare en opplysning til han som startet tråden, om at man ikke fant alt der, og påpekte slik du gjør at det finnes spesialforumer for reker .
Og helt sant som du sier at man kan legge ut info hvis man føler at man har god nok peil. Når det gjelder reker er jeg ikke der, men håper jo å lære mer.
Har nettopp begynt med Sulawesireker fordi kranvannet hos oss passer dårlig for reker som liker surt og bløtt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap