Id? på denne sneglen

Er dette en snegle jeg bør beholde? Den har bare magisk dukket opp mens jeg har vært på ferie

[External Image]
Det ser ut som en såkalt posthornsnegle. De finnes i litt forskjellige farger på skallet, vanligste er brunaktig.

De er veldig glad i å spise planter, så hvis du oppdager bitemerker og hull i planteblad eller at plantene dine på magisk vis "krymper", så er denne sneglen årsaken.
Jeg fikk inn noen sånne snegler som blindpassasjerer i noen planter en gang, og de gaflet i seg plantene mine. Jeg utryddet dem en etter en over tid. Hver gang jeg så en, ble den pelt ut og avlivet. Ble kvitt dem til slutt.

Det er viktig å ta dem nå før de begynner å formere seg, for da kan du glemme alt som heter planter i karet ditt. Og har de først formert seg, er det nesten umulig å få plukket ut alle (ikke uten mye pirkejobb iallefall).
Plussmedlem
mona o
De er veldig glad i [B]å spise planter[/B], så hvis du oppdager bitemerker og hull i planteblad eller at plantene dine på magisk vis "krymper", så er denne sneglen årsaken.

Er ikke det de såkalte "marisasneglene" som spiser planter, da...? De ligner jo på posthornsnegler. Jeg har i hvert fall aldri sett at en posthornsnegle spiser på planter, og jeg har noen av dem i et akvarium eller to (de "fulgte med" akvariene), og plantene der ser helt normale ut.
Det ser ut til å være Rød Posthornsnegle. Som Anders har jeg heller ikke opplevd at disse spiser planter.
Det står i skalldyrbasen at posthornsnegler "kan spise planter"....? Så da spiser sikkert både marisaen og posthornene det.

Det avhenger sikkert av akvariet man har dem i også, skulle jeg tro, hvor mye planter de ødelegger...? Alt etter tilgangen på fôr og type fôr i akvariet ellers. Jeg gir jo ingenting av grønnsaker e.l. til Corydoras, hadde lite eller ingen alger også, så denne mangelen på grøntfôr fikk kanskje sneglene til å spise planter med større appetitt? Det varierer også hva slags planter man har, og det er ikke alle planter som står like høyt oppe på menyen til sneglene. Hos meg spiste de mye gulrotgress, det var den som var "mykest" og ble spist mest av.
Ingen problemer med posthorn og planter her heller. Eplesneglene mine derimot gressa ned H. Cuba'n min når den ikke fikk mosa erter på noen dager
mona o
Det står i skalldyrbasen at posthornsnegler "kan spise planter"....?

Det er vel på feil profil du finner dette, Mona? Marisaprofilen har denne opplysningen, men ikke profilen til Rød posthornsnegle, etter hva eg kan se.

Selv skal eg ikke påstå at Rød posthornsnegle ikke kan spise planter, men Heidi I. har skrevet om denne sneglen:
"Den spiser ikke levende planter. Jeg har massevis av disse både røde, rosa og blå men ingen spiser planter."

Rød posthornsnegle heter Planorbis corneus her på AF, men det må være feil. Planorbis corneus er en kaldtvannssnegle som blir mindre enn Rød posthornsnegle. En art som ofte er tilgjengelig i handelen er Helisoma nigricans (The Red Ramshorn) fra Sør-Amerika. Den blir 25 mm, noe som stemmer bra med hva vi holder i våre kar.

Dette er rød posthorn og den spiser ikke planter. Jeg har disse i brune, blå, rosa , røde lilla. Min erfaring er at de spiser ikke planter, de legger egg i plantene og jeg har kun sett de har beitet alger av plantene og der planten har vært dårlig. Jeg har hatt hundrevis av disse og aldri hatt problemer med disse. Denne er en flott snegle å ha i karet , den kan fort bli mange da den legger egg under vann og kan være vanskelig å kontrollere.
De som derimot spiser planter er skivesnegler. Jeg har aldri hatt disse før nå etter at jeg fikk meg reol. Det har vært en eksplosjon i noen av karene med skivesnegler og der er det masse bittesmå hull i plantene og planten er helt ødelagt. Så tror kanskje at posthornene har fått skylden for noe egentlig skivene har gjort. Jeg har ikke posthorn i de karene enda men tror jeg skal sette de inn og se om de spiser eggene til skivene. Jeg har aldri hatt skivesnegler i kar hvor jeg har hatt posthorn. Der har alle planter vært helt fine.
Donald
Det er vel på feil profil du finner dette, Mona? Marisaprofilen har denne opplysningen, men ikke profilen til Rød posthornsnegle, etter hva eg kan se.

Det står rett under Marisa-navnet i basen "posthornsnegle". Så da kaller jeg det posthornsnegle. Om den er rød eller hva aner jeg ikke. Jeg visste ikke at det fantes flere under posthorn-navnet. Det var en eller annen posthornsnegle sneglene jeg hadde ble identifisert som om jeg ikke husker feil, og de spiste planter (gulrotgress, særlig toppskudd) som bare det.

Men hvis Heidi sier at de ikke spiser planter, så er det sikkert fint for trådstarter og lettere og bestemme seg for om han vil la de bli boende i karet

Marisa er egentlig ikke en posthornsnegle men en eplesnegle. Den ser bare ut som et posthorn. Det samme med Asolene spixi, en sebra eplesnegle. Disse kan spise myke planter som hornblad osv. Hos meg har de aldri spist friske planter. Men de må mates.

Apple snails are tropical and sub-tropical freshwater snails from the family Ampullariidae (sometimes referred to as Pilidae). The Ampullariidae are divided in several genera. The genera Asolene, Felipponea, Marisa, and Pomacea are the New World genera. Dette er hentet fra apple snail.
Heidi Ingdal
Det samme med Asolene spixi, en sebra eplesnegle. Disse kan spise myke planter som hornblad osv. Hos meg har de aldri spist friske planter. Men de må mates.

Kanskje det er den jeg har, også? De spiser masse hornblad og er brunstripete.
Seahorse
[QUOTE=Heidi Ingdal]Det samme med Asolene spixi, en sebra eplesnegle. Disse kan spise myke planter som hornblad osv. Hos meg har de aldri spist friske planter. Men de må mates.

Kanskje det er den jeg har, også? De spiser masse hornblad og er brunstripete.
Ja det er nok denne. Mine spiser også hornblad men lar resten være. Legger små geleklaser på planter, glasset osv. I basen så står det Sebra eple også. hornblad er kjempefin mat for disse sneglene også vanlige epler. Da kan du trygt reise på ferie og vite at de finner mat.
1. her er en Sebra eplesnegle
2. Marisa eplesnegle
Disse tilhører samme genus og kan krysse seg. Det eneste som skiller de er fasongen.Så det lønner seg ikke å blande de to sortene. De er kjempeflotte og nyttige.
Heidi Ingdal
Ja det er nok denne. Mine spiser også hornblad men lar resten være. Legger små geleklaser på planter, glasset osv. I basen så står det Sebra eple også. hornblad er kjempefin mat for disse sneglene også vanlige epler. Da kan du trygt reise på ferie og vite at de finner mat.

Det er jo flott - jeg har vært bekymret for at de ikke fikk nok mat, siden de spiste hornblader.
Jeg trodde det var derfor de ikke legger egg. Men det er kanskje noe annet de ikke liker hos meg.
Seahorse
[QUOTE=Heidi Ingdal] Ja det er nok denne. Mine spiser også hornblad men lar resten være. Legger små geleklaser på planter, glasset osv. I basen så står det Sebra eple også. hornblad er kjempefin mat for disse sneglene også vanlige epler. Da kan du trygt reise på ferie og vite at de finner mat.

Det er jo flott - jeg har vært bekymret for at de ikke fikk nok mat, siden de spiste hornblader.
Jeg trodde det var derfor de ikke legger egg. Men det er kanskje noe annet de ikke liker hos meg.
Hvis de ikke legger egg så er det ikke sikkert du har en av hvert kjønn.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap