Hvorfor legger ikke eplesneglene mine egg?

Jeg lager en tråd om dette for ikke å kuppe tråden om snegle-id.

Heidi Ingdal
Hvis de ikke legger egg så er det ikke sikkert du har en av hvert kjønn.

Jeg har syv stykker i et av mine to akvarier, og jeg tror jeg har sett to av dem pare seg en gang. Utifra beskrivelsen din, Heidi, i en tråd om kjønnsforskjeller hos eplesnegler, ser det ut til å være flere av hvert kjønn.
Hvilke andre ting enn manglende partner kan gjøre at en snegle ikke legger egg?
Har du forsøkt å senke vannstanden i akvariet, sånn at de har et passende sted å legge eggene da? Det kan hjelpe.
En flytting til et annet akvarium + masse forvellet mat (grønnsaker) kan også sette dem i leksmodus.

Jeg fikk en gjeng eplesnegler til å gå helt bananas med eggleggingen ved å flytte dem til et nakent plastakvarium med halv vannstand, masse agurk og mat på bunnen, og et dekkglass over. Les og se bilder her. I løpet av natta klemte de ut egg, og fortsatte med det så jeg hadde nesten tjue eggklaser i løpet av en uke eller to, tror jeg det var. Alt fordi de ble flyttet på og fikk god plass over vannet å legge eggklasene sine
Inaktiv bruker
De kan også være for unge å ikke kjønnsmodne enda.
Jeg tror de er kjønnsmodne, Spock - alle er cirka 2,5 til 3,5 cm, kanskje mer. Jeg har hatt dem i over tre måneder. Og som sagt har jeg sett to av dem pare seg, og da var de bare et par centimeter store. Hvor store og gamle regner man med at de må være for å være kjønnsmodne?

Mona, det var jammen spennende lesning! Sneglene mine har bare cirka fem eller syv centimeter glass over vannflaten. Kanskje jeg skal flytte et par stykker over i yngelakvariet, gi dem ekstra mye mat og senke vannstanden der. Der er det bare to snegler, og begge er hunner, så der skjer det heller ikke noe.

Men det er visst tigerepler jeg har, og i følge snegle-Heidi skal de også kunne legge egg på blader. Men jeg har aldri sett et eneste egg. Sneglene får ofte brokkoli, agurk og erter.

Er det andre ting, som temperatur, som kan ha betydning for egglegging?
Inaktiv bruker
Mine var ca 6-7 måner før de begynte ognå stopper de ikke, de fik også større plass.
Seahorse
Men det er visst tigerepler jeg har, og i følge snegle-Heidi skal de også kunne legge egg på blader. --------- Er det andre ting, som temperatur, som kan ha betydning for egglegging?

Tigerepler? Mener du ikke sebraepler...?

Det står om Asolene spixi her på Applesnail.net. Der kalles de sebraeplesnegle.

Det står at de går litt i dvale vinterstid, og beveger seg lite. Men om de mente at dette gjaldt i akvarium også eller bare i det fri, vet jeg ikke. Dette med årstider merker jo ikke sneglene så mye til fysisk på kroppen i et akvarium pga innendørs og varmekobler og slikt, men kanskje det ligger litt i instinktene deres å føle hvilken årstid det er? Sånn som fisk ofte gjør? Kanskje dine vil "våkne opp" og legge egg på sommeren istedet?

Tror kanskje Heidi vet mer om disse enn jeg da med hennes snegle-erfaring, hehe, men dette er da utifra hva jeg har lest meg til.
mona o
Tigerepler? Mener du ikke sebraepler...?

Jo, jeg mener sebraepler! Hehe.

Spock, jeg tror nok at i hvert fall noen av dem er over 6 - 7 måneder, for de hadde litt størrelse allerede da jeg fikk dem.
mona o
Det står om [URLBLOCK1]. Der kalles de sebraeplesnegle.

Hvis de var sebraepler, skulle de visst legge egg under overflaten, på blder. Men jeg synes ikke beskrivelsen av disse passer så godt med mine. De går ikke på den måten som er vist, og de holder ikke skallet høyt opp. De er ganske aktive og graver seg sjelden ned. Kanskje de er vanlige eplesnegler som bare har striper - en blanding kanskje?
Er de lyse i skallet med svarte striper så er det Sebra epler. De legger gjennomsiktige store klaser med egg på plantene, glasset osv. Sebra eplene blir tidligere kjønnsmodne for de blir ikke så store som vanlige epler. Men de parer seg på samme måte og må være en av hvert kjønn for at de skal være befruktet.

Vanlige epler legger ikke egg før de er ca 3-4 cm . Har du sjekket at det ikke er noe galt med vannverdiene dine? Du har ikke forhøyet nitrat....og nitritt?
Man må ha litt tålmodighet når det gjelder snegler og egglegging. Det er en pest og en plage å gå og vente på at de skal legge egg. Jeg vet det selv. Man syns aldri de kommer i gang.
Men ta en ukes tid med masse mat og gjerne et par vannbytter med litt varmere vann. Det kan trigge de til å legge egg.
Heidi Ingdal
Er de lyse i skallet med svarte striper så er det Sebra epler. De legger gjennomsiktige store klaser med egg på plantene, glasset osv. Sebra eplene blir tidligere kjønnsmodne for de blir ikke så store som vanlige epler. Men de parer seg på samme måte og må være en av hvert kjønn for at de skal være befruktet. Vanlige epler legger ikke egg før de er ca 3-4 cm . Har du sjekket at det ikke er noe galt med vannverdiene dine? Du har ikke forhøyet nitrat....og nitritt? Man må ha litt tålmodighet når det gjelder snegler og egglegging. Det er en pest og en plage å gå og vente på at de skal legge egg. Jeg vet det selv. Man syns aldri de kommer i gang. Men ta en ukes tid med masse mat og gjerne et par vannbytter med litt varmere vann. Det kan trigge de til å legge egg. :-)

Takk for svar, Heidi! Det er litt varierende hvor lyse sneglene mine er i skallet, og hvor svarte stripene er - de fleste er nok mer lysebrune med mørkebrune striper. Jeg kjøpte dem som "brune eplesnegler". Men det er kanskje mulig at én eller to er sebrasnegler, og resten brune eplesnegler? Vil de i så fall kunne krysses med hverandre?

Hvis noen av sneglene skulle finne på å legge egg på blader, kan det nok hende at ancistrusene spiser dem, tipper jeg.

Vannverdiene har vært ganske ok, ikke perfekte. I yngelkaret mitt er nitritt = 0, men i karet med de brune eplene/sebraene kommer det ofte opp i 0,03, som er utenfor det grønne området på JBL-fargekartet. Det er ikke målbar nitrat (men jeg har bare strips til nitrattesting). Jeg får liksom ikke til å holde nitritten stabilt nede på 0 - 0,025 i det karet! Kan dette gjøre at sneglene ikke vil formere seg?

Er det kanskje verdt et forsøk å flytte et par stykker til yngelakvariet, hvor det ikke er utslag på nitritt? Er det ok å ha sebraepler og gule eplesnegler sammen? Det er nemlig to gule eplesnegler i yngelkaret - begge hunner (tror jeg).
Forresten er nok ikke de brune fire cm, hvis det er diameter på skallet man måler. Så da er de kanskje ikke kjønnsmodne, rett og slett. Jeg forestilte meg at snegler ble kjønnsmodne i løpet av ganske kort tid, og jeg har hatt dem i fire måneder. Men jeg har nå lest et sted her på forumet at det kan ta seks måneder.
Ja det kan ta så lang tid. De er som regel 4 cm fra de begynner og legge egg. Hvis du ser at hannene begynner og pare på de så kan det være noe på gang. Det er en tålmodighetsprøve å vente på disse eggene. Sebra og vanlige epler krysser seg ikke og ancistrus spiser ikke eggene til sebraene.
Jeg måler de fra fremst på skallet og bakover altså lengden på snegla. Det ser du på den når snegla går så måler du hvor lang den er.....fra foten og bakover til foten ender.
Plutselig vil de begynne å legge egg. De er veldig vare på giftstoffer og nitritt er det ingen toleransegranse på så det bør være null. Skift vann til den har kommet på null. Men ikke bruk kaldt vann ved vannbytte , de liker ikke det sneglene. Så lykke til, plutselig blir det egg og da legger de til gangs.
Det er visst ikke to gule eplehunner jeg har i yngelakvariet likevel! I dag skrudde jeg opp temperaturen et par grader og puttet oppi litt varmere vann, og da begynte de å pare seg! Dvs. den ene begynte å pare seg med den andre, den andre var ikke like interessert, så det ut som - men den første hang på!

Hvor lang tid tar det før det eventuelt kommer egg?
Aha! Jeg fant dette. To til tre uker, ser det ut til!

Heidi Ingdal
Det å vente på sneglebabyer er en tålodighetsprøve som vi alle har opplevd tror jeg...Det kan ta 2-3 uker etter paring at de legger egg. Er snegla stressa eller at den har blitt forstyrret i den prossessen den er i nå så legger den ikke egg. Det kan være nok med et kaldt vannbytte så brytes eggleggingsprossessen. Så det er viktig å forstyrre sneglene mins mulig når de kommer i den delen av syklusen. Men det blir det tar bare lang tid.....:-))
Men jeg har kanskje forstyrret henne allerede. Etter at de hadde paret seg, begynte hun å klatre opover i karet. Da så jeg at hun hadde noe hengende etter seg, og jeg trodde det var et hår som hadde satt seg fast i henne på en eller annen måte, og løftet henne opp for å få løs håret. Hun ble forskrekket og gjemte seg inni skallet - og det var ikke noe hår der. Etterpå la hun seg under en plante og lå der og sov i flere timer.
Kan dette ha avbrutt en eventuell eggleggingssyklus?
Ingen egg ennå, til tross for stor interesse fra den mannlige parten! Han har også fått to til å pare seg med, noe han har satt stor pris på. jeg venter i spenning på egg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap