Er dette en damsnegle?

Fant denne plutselig i ene 20l her og lurte på hvilken art det var. Er det en pestsnegle av typen vanlig damsnegle?
[External Image]

[External Image]
Nei. Den ser veldig eksotisk ut, ingen pestsnegl. Har du andre snegler i akvariet?
Enig med Tarald ovenfor, det ser ikke ut som noen pestsnegle for meg heller. Men hvilken art det faktisk er, det vet jeg ikke
Nei, ingen snegler. Kun 1 kampfisk.
Snegler innføres ofte via planter som blindpassasjerer. Ikke bare pestsnegler som kommer inn i akvariet på den måten Sannsynligvis har den sittet som bitteliten babysnegle en gang i en plante, og så har du ikke sett den før nå når den har blitt litt større...?
Har ikke satt inn noen nye planter siden 31.8 eller andre ting så det burde ikke ha kommet med dem for da burde den vel ha vært større? Eneste av snegle som har vært der inne var en sebrasnegle, men den måtte jeg ta ut da den ble skadet pga Esha produktene som jeg brukte der. Sebra snegler skal ikke legge egg i ferskvann så jeg er litt i villrede om hva slags det er og hvorfor den bare dukker opp.
Det er ikke en sebrasnegle heller. Skallet på den du har er veldig karakteristisk og jeg har ikke vært borti ferskvannssnegler som ser sånn ut. Heldiggris!
Det kan ha fulgt egg med plantene og hvis sneglen er av en art som vokser seint, er det ikke så rart at du ikke har sett den før.
Er ikke noe fan av snegler, men får vel vente å se om den forandrer seg eller vokser. Hvis ikke så får jeg enten gi den bort eller ...
Dette er ingen damsnegle eller annen pestsnegle....ser mer ut som en saltvanns snegle...men det er det jo ikke. Har sett bilde av denne men hvor? Skal se om jeg finner den igjen....
Ja, jeg har sett flere saltvannssnegler som ligner. Jeg googla meg fram til denne som den eneste avbilda ferskvanns-kandidaten:
[External Image] Henta fra denne sida
Skal se om jeg får tatt noen nye bilder av den. Den har gråaktig kropp og 2 små tynne antenner.
Litt vanskelig å få 100% klare bilder da den både er liten og sitter på glasset, men her er iallefall noen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ligner veldig på dem 4 stk jeg har funnet i det ganske så nyoppsatte akvariet mitt.har tenkt æsj og fjernet dem..har funnet to små og to som har vært på størrelse med jegersneglen.

Fjernet dem?! Jeg kan ikke tenke meg at de gjør særlig skade, og jeg ville gjerne overtatt dem.
Ang. nye bilder: Ja, kroppen ligner en damsnegl (og ikke den jeg la ut bilde av), men ikke skallet. Hm.
Har ikke lyst og ha snegler i akvariumet mitt.
Det kan jo brått bli 200stk av dem..
eneste jeg vil ha oppi der er i såfall jegersneglen
Har studert en haug av bilder på forskjellige arter og flere bilder av hver art, men ikke funnet noe som har helt likt hus. Syns den skiller seg litt utifra de andre damsneglene jeg har googlet på også. Huset på denne jeg har er veldig kantete og spiss.
Fant forresten denne tråden til Cecilie H som har samme snegle
Aha! Tror jeg har dunnet ut hva det er: Planorbella scalaris (eller duryi). Sammenlign [URL=http://www.jaxshells.org/dur.htm ]her[/URL].
Altså i slekt med posthornsneglen
Den ligner ihvertfall veldig på Planorbella scalaris...
Kan egentlig se ut som huset til en Pomacea scalaris eller Planorbella scalaris.. Om det er en Pomacea scalaris så er den vel i eplesnegle familien?
Denne her..

Linken din funka ikke forresten.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap