- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Viftereker sammen med gurami
Viftereker sammen med gurami
Postet 15.12.12 kl 16:00
Postet 15.12.12 kl 16:28
kjøpte 8 viftereker i går,satte di oppiu samme akvariet som noen dverg,perle og blå gurami.
til og begynne med satte rekene seg på trerøttene i karet og så ut til og trives der,men ut over kvelden var alle rekene vekk... hmmm... jeg lette og lette,helt til jeg så et lite glimt av den ene inni den største rota,jeg blie sittende en del og følge med ut over kvelden,og da lyset slukket,kom en etter en reke ut av rota,og plaserte seg ved filterutkastet for og få i seg litt mat/næring. men i dagmorges,så var di vekk igjen,klarer ikke og se en eneste reke. ser jeg skal følge litt med disse rekene.
er reker/viftereker nattdyr?
til og begynne med satte rekene seg på trerøttene i karet og så ut til og trives der,men ut over kvelden var alle rekene vekk... hmmm... jeg lette og lette,helt til jeg så et lite glimt av den ene inni den største rota,jeg blie sittende en del og følge med ut over kvelden,og da lyset slukket,kom en etter en reke ut av rota,og plaserte seg ved filterutkastet for og få i seg litt mat/næring. men i dagmorges,så var di vekk igjen,klarer ikke og se en eneste reke. ser jeg skal følge litt med disse rekene.
er reker/viftereker nattdyr?
Postet 16.12.12 kl 10:13
Postet 16.12.12 kl 17:51
Har du viftereke: eller gabonreke: ?
Jeg har gabonreke (selges ofte som viftereke), og på profilen står det: "Denne reken er ofte svært sky og gjemmer seg gjerne bak planter, røtter o.l. Slik kan den holde seg i lange perioder. Gabonreken er helt fredelig og harmløs."
Jeg ser svært sjelden disse (amanorekene er derimot mye fremme). Det eneste jeg ser til de er viftene som vifter under en stein eller bak en plante innimellom. Vet ikke om de er nattaktive, men regner egentlig med det.. Så tror ikke du bør regne med at det er så mye selskap i de, er mest nyttedyr
Jeg har gabonreke (selges ofte som viftereke), og på profilen står det: "Denne reken er ofte svært sky og gjemmer seg gjerne bak planter, røtter o.l. Slik kan den holde seg i lange perioder. Gabonreken er helt fredelig og harmløs."
Jeg ser svært sjelden disse (amanorekene er derimot mye fremme). Det eneste jeg ser til de er viftene som vifter under en stein eller bak en plante innimellom. Vet ikke om de er nattaktive, men regner egentlig med det.. Så tror ikke du bør regne med at det er så mye selskap i de, er mest nyttedyr
Postet 16.12.12 kl 18:08
det virker ikke som di er redde,i alle fall ikke når di er fremme om natten. da står di helt fredelige på div plasser i akvariet. feks når jeg stod opp i dagmorges,stod den ene reken oppå et av bladene på Echinodorus bleheri planten min. fiskene var borti og "snuste" på ann,men det såg ikke ut til og bry ann noe særlig. etter en stund gikk ann over til en annen plante og så like fredelig ut der. etter noen timer så var ann vekk. sikkert inni rota sammen med di andre
jeg er nåkk så sikker på at det eg viftereker jeg har fått meg,da jeg ikke har sett noe tegn til vorter på bena på noen av dem. og bak på ryggen er det disse stripene som går fra hodet og ned på halen. den ene reka var en periode veldig rød og hadde en ganske markant og brei stripe. (utrolig flott)
tenkte jeg skulle få tak i meg noen mosekuler og/eller noe javamose og feste på røttene mine,for og se om di komme mer frem i lyset etterhvert. kommer til og plante noe mer i akvariet,slik at det blir mer gjemmeplasser.
( noen i sandnes/stavanger/jæren området som har litt javamose til salgs? )
jeg er nåkk så sikker på at det eg viftereker jeg har fått meg,da jeg ikke har sett noe tegn til vorter på bena på noen av dem. og bak på ryggen er det disse stripene som går fra hodet og ned på halen. den ene reka var en periode veldig rød og hadde en ganske markant og brei stripe. (utrolig flott)
tenkte jeg skulle få tak i meg noen mosekuler og/eller noe javamose og feste på røttene mine,for og se om di komme mer frem i lyset etterhvert. kommer til og plante noe mer i akvariet,slik at det blir mer gjemmeplasser.
( noen i sandnes/stavanger/jæren området som har litt javamose til salgs? )
Postet 16.12.12 kl 18:41
Postet 16.12.12 kl 20:35
Susanne90Sjekk annonsene til Tommy Tran her på rubrikk. Han har hvertfall veldig fine algekuler, godt mulig han har noe mose også :)
har sett annonsen hans men har ikke tenkt på at han kansje kunne ha noe javamose også. jeg tenkte jeg skulle ringe han når jeg har fått kjørt inn 340 literen sjikkelig,og fått startet opp rekekaret mitt igjen. (må jo ha noen reker i et rekekar med tiden) men alt til sin tid.
men kansje jeg skal ta en tlf til han og høre ang javamose,eller annen "moseting".
Postet 17.12.12 kl 17:51
ser ut som viftereker går sammen med gurami.
men....
vifterekene er nattdyr i mitt kar i alle fall. jeg ser di så og si aldri på dagtid.
alle rekene kommer frem rett etter lyset er slukket og finner sine restrektive godplasser i karet. men jeg synes det er morsomt og sitte på kveldene med lommelykt og studere rekene.
men....
vifterekene er nattdyr i mitt kar i alle fall. jeg ser di så og si aldri på dagtid.
alle rekene kommer frem rett etter lyset er slukket og finner sine restrektive godplasser i karet. men jeg synes det er morsomt og sitte på kveldene med lommelykt og studere rekene.
Postet 19.12.12 kl 23:02
Postet 23.12.12 kl 18:32
Reker
Det var synd- Vifte reker meget god sirkulasjon.
Postet 24.12.12 kl 14:02
Postet 07.02.13 kl 18:19
Vil dere se viftereker kan jeg anbefale solnedgang lys med fjernkontroll/dimming på Temu. Sett lysa lavt på sidene og slukk skarpt lys når planter har fått sitt. Legg ut litt god mat godt ute mot front og matsalen til alle som etterlater seg rester. Hyggelig dempet belysning i farger du ønsker. Ser litt Harry ut men det er behagelig for benoerne. Plasserer du lyset korrekt og nedenfra, får du alle bevegelser og fisk som siluetter og vannets speil på veggen på motsatt siden. Eller vann i bevegelse i farge i taket om de lyser ned på overflata. 250L akkurat satt i gang.. satt jeg 2 lys over kanten og testet ut blått og grønt lys kun midt på så yngler og andre fisk får ro og mørke på begge sider nå som 17 kuhliis herjer hele natten. Slår av når jeg legger meg.
Kuhlii124 heter Instagram siden med video. Fiska merker ikke lyset og nattdyr kuhli og vifterekene kommer ut . I video nr 2 på Instagram er det et lite rundt plantelys klistra utsiden og der ser dere på høyre sidem se video flere ganger. viftereka hopper etter kuhlii baby på 2-3 cm som har svømt opp og ned langs glasset en stund med baby Molly uviten om faren under. Lille baby Molly på ca 1 cm ser sjokkert og overgitt ut 😆😅 rekene er rene GODZILLA x2 i 30 liter baby tanken Legger ut noen videoer av rekene og de sammen.
Kuhlii124 heter Instagram siden med video. Fiska merker ikke lyset og nattdyr kuhli og vifterekene kommer ut . I video nr 2 på Instagram er det et lite rundt plantelys klistra utsiden og der ser dere på høyre sidem se video flere ganger. viftereka hopper etter kuhlii baby på 2-3 cm som har svømt opp og ned langs glasset en stund med baby Molly uviten om faren under. Lille baby Molly på ca 1 cm ser sjokkert og overgitt ut 😆😅 rekene er rene GODZILLA x2 i 30 liter baby tanken Legger ut noen videoer av rekene og de sammen.
Postet 25.09.24 kl 05:07