Snegler eller reker?? er det bra?

Heisann, jeg har ett 60l akvarium og lurer litt på hva reker og snegler egentlig gjør om du har dem i karet ditt.
Så er det bra å ha snegler eller reker og hva gjør dem for noe?

Takk for svar
Snegler og reker gjør mye av det samme. De renser opp i avfallet fra fisk. Overskuddsmat, roter litt i avføringen, og oppførere seg generelt for reinholdere. De tar en del alger, og snegler tar også knekken på f.eks trådalger.
Synes de er både interessante og spennende skapninger, men spesielt rekene har mange fiender i et normalt akvarium med fiskesuppe.

Legger du dog til rette for dem, klarer de seg selv med ganske ivrige jegere sammen med seg.
Er det noen spesielle fisker dem ikke går bra med? Om du vet noe
Snegler er de beste renolderne du kan ha i et akvarium, syns jeg. Snegler spiser alger, døde planter, matrester, døde dyr osv så det ikke forurenser vannet ditt. De er nyttige og veldig morsomme.

Det finns veldig mange sorter snegler du kan ha. Hvis du ser inne på snegle og skalldyrbasen så ser du litt av sneglesortene.
De mest vanlige er eplesnegler som du får i mange forskjellige farger som gule, rosa, grønne, blå , hvite, lilla og flerfarget. De blir ca 5-6 cm store og de legger egg over vannflata oppi topplokket på karet eller på glasset hvis du har senket vannstanden litt.

Har du sand i karet så er det lurt med sandsnegler for å lufte og rengjøre sanden. Der kan du bruke malaysiske sandsnegler, Thiara og sulawesisnegler.

Felles for snegler er at de må ha en Ph på 7-8 og en Gh på 6-15. Dette for at skallet skal vokse fint og ikke få etseskader. De forbruker calsium og magnesium fra vannet for å få sterke skall så skal du ha snegler så vær obs på vannverdiene. Når du bytter vann så ha så lik temperatur som mulig på vannet du bytter, de liker ikke kaldt vann.

Se også gjennom sneglebildetråden for å både se og få info om snegler.
De er de kuleste og morsomste dyra vi har i karet. De gjør veldig mye rart og er veldig søte.

Reker gjør også samme nytten og de er også veldig kule. Du kan også ha begge deler. Reker kan fort bli fiskemat hvis de ikke har nok gjemmeplasser.

Bare spør hvis du lurer på noe.
Så om jeg har nok med hjemmesteder så går det fint med reker?
Er ikke så erfaren i dette her, så er greit å snakke med noen som har mer peiling enn meg
Ja det er helt nødvendig med nok flyteplanter og andre planter de kan gjemme seg i. Jeg har reker sammen med guppy, kampfisk, molly, neontetra, knurragurami og det går fint det så lenge det er godt med planter i karet.
Skal du ha snegler så kan du ikke ha botiasorter , kulefisker, ciklider og sverddrager. Sverdrageren napper av de følehorna. Botia spiser de.
Jeg har sebrafisk, neontetra, ancistrus malle og sverddrager, men skal bytte sverddragen i morgen. mot endlersguppy Håper det også funker? Men er det sånn at jeg kan ha flere fisker oppi der? eller få fler av neontetra og sebrafisk?
Hvor gammelt er karet ditt? Ikke fyll opp med så mye i gangen. Skal du ha reker og snegler så få tak i det i første omgang så det ikke blir for stor belatning på karet ved å få tak i alt på en gang. Skynd deg sakte.
Det har vært i bruk siden jeg kjøpte det nytt i slutten av juli Har ikke kjøpt mange fisk av gangen. men må nok innom den lokale dyrebutikken for å ta en vannprøve. Har vært en del fisk som har dødd. usikker på hva årsaken er. men er ganske sikker på at det ikke er sykdom. Snakket med de som jobber der og de sa at det kan hende det er fordi ph er feil eller at jeg hadde feil vannverdig. Men siden jeg er ny i dette så må jeg høre med andre som har litt mer kunnskap

Da anbefaler jeg deg at du kjøper deg dråpetester for PH, GH, NO2. Så tester du vet hvert vannbytte. Skal du ha snegler så bør PH ligge på 7-8 og GH på 6-15. For å unngå etseskader.
Vanntester må man ha skal man drive med dette.
Ok hvor får jeg kjøpt disse? Er det vanskelig å tyde dem? og hva gjør jeg om ph eller gh er feil ?
Du kan kjøpe de på dyrebutikken , men anbefaler deg å kjøpe de på nettbutikk, f.eks. Webzoo.
Det er lett å bruke de og hvis du har feil verdier så kan du tilsette vanlig natron f.eks for å få opp PH. Det får du kjøpt på dagligvarebutikk. For å øke Gh bør du ha GH/TH+. Dette får du kjøpt på nettbutikken også.
Men start med å få tak i dråpetester så tar vi det derfra.
Liss-marita Oskarsen
Hva er GH/TH+? :)

fra Akvarieskolen
GH
GH måler den generelle hardheten i vannet. Det er dette som måles når vi sier at vannet er "hardt" eller "bløtt", og det har å gjøre med mengden kalsium/magnesium i vannet. Ulike fisker vil ha ulik mengde GH. F.eks vil fisk fra Amazonas ha bløtt vann, fordi vannet i Amazonas er bløtt, mens mange levendefødende arter foretrekker hardt vann (GH på over 10) for å trives best. Dersom du har sand eller stener i vannet som inneholder kalk vil det ofte øke GH.
I Oslo er det svært bløtt vann i springen, derfor er det ofte viktig å tilføre hardhet med GH-salt. (avhengig av fiskeart). dH er forøvrig måleenheten for GH. (Ja, vanskelig skal det være!)

GH/TH+
ok, jeg har sebrafisk, neontetra, endlersguppy og ancictrus malle

Liss-marita Oskarsen
Jeg har sebrafisk, neontetra, ancistrus malle og sverddrager, men skal bytte sverddragen i morgen. mot endlersguppy :) Håper det også funker? Men er det sånn at jeg kan ha flere fisker oppi der? eller få fler av neontetra og sebrafisk? :)

Neontetra, sebrafisk og Ancistrus vil IKKE ha den samme høye ph'en og gh-verdien som eplesnegler vil ha, så etter mitt syn passer det ikke å sette inn eplesnegler i dette akvariet. Du har fisk å ta hensyn til, du kan ikke bare tenke på hva eplesneglene vil ha.

Dersom du har guppy og sverddrager bare, så er det fisk som trives i vann omtrent likt som eplesnegler, så det ville jeg tro gikk bedre.
Det er altså mulig du bør selge noen av de nevnte fiskene dine om du skal gå for eplesnegler, sånn at du får tilrettelagt for de du har igjen + eplesneglene.

GH-verdien i vannet øker du ved å røre ut litt av dette pulveret i vann og tømme gradvis i akvariet. Ikke alt på en gang, men litt og litt over en times tid, så fiskene gradvis venner seg til økt gh.
Du bør også kjøpe deg en gh-test og en ph-test. Skal du drive og endre og justere på ph og gh, må du ha tester for å sjekke hva du gjør og hvor du havner på skalaen.
Så det går dårlig med de sebraene og neon om jeg har guppy? men tanke på hardheten eller ph?
Liss-marita Oskarsen
Så det går dårlig med de sebraene og neon om jeg har guppy? men tanke på hardheten eller ph?

Begge deler. Guppy liker ph mellom 7 og 8 og gh høyere enn vanlig i kranvannet.
Neontetra liker veldig surt vann og nesten ikke målbar gh.

Neontetra (og sebrafiskene) passer derfor ikke sammen med levendeføderne.
'ok, så da lønner det seg for meg å kjøpe et eget akvariet til guppyene ? hvor stort må det evt være ?
mona o
[QUOTE=Liss-marita Oskarsen]Så det går dårlig med de sebraene og neon om jeg har guppy? men tanke på hardheten eller ph?

Begge deler. Guppy liker ph mellom 7 og 8 og gh høyere enn vanlig i kranvannet.
Neontetra liker veldig surt vann og nesten ikke målbar gh.

Neontetra (og sebrafiskene) passer derfor ikke sammen med levendeføderne.

Nemlig. Alle vil ha neontetra og guppyer og platyer sammen .... MEN de trenger totalt ulike vannverdier.

På neontetra står det maks 3 i gh, altså serdeles bløtt vann. De andre vil ha hardt vann, fra 9 og oppover om jeg ikke husker feil.

Snegler vil også ha hardt vann. Så Neontetra passer ikke inn i dette karet.

Sebrafisk går helt fint med snegler og levende fødende - de vil ha 5 - 19 i Gh - altså veldig hardt vann.

Du har bløtt i ene enden hvor det begynner på 0 - og hardt i andre enden, hvor f.eks black molli ligger og vil ha gjern 19 i gh.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap