- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Klarer ikke holde liv i sneglene
Klarer ikke holde liv i sneglene
Heisann, var litt usikker på hvor jeg skulle putte denne tråden, men bestemte meg får å poste den her.
Jeg her en kulefisk som jeg forer med snegler, da jeg fikk fisken for en uke siden skaffet jeg meg også en del snegl, diverse pestsnegl i tillegg til mere ønskede varianter av snegl.
jeg fikset en plastikk petboks medlitt akvariesand i bunnen til sneglene mine, men problemet er at de døde ganske så fort.
Jeg ble fortalt at sneglene ikke trengte varmekolbe eller pumpe, men kan det være derfor de døde? at de frøs ihjel?
Jeg her en kulefisk som jeg forer med snegler, da jeg fikk fisken for en uke siden skaffet jeg meg også en del snegl, diverse pestsnegl i tillegg til mere ønskede varianter av snegl.
jeg fikset en plastikk petboks medlitt akvariesand i bunnen til sneglene mine, men problemet er at de døde ganske så fort.
Jeg ble fortalt at sneglene ikke trengte varmekolbe eller pumpe, men kan det være derfor de døde? at de frøs ihjel?
Postet 26.01.13 kl 12:27
Postet 01.02.13 kl 15:54
Postet 01.02.13 kl 16:10
Leste om en her som bodde et spesielt sted i Oslo der vannet inneholdt spor av kobber, og alle forsøk på å holde snegler førte til massedødsfall hos sneglene. Først når vedkommende flyttet til annen bolig med andre vannrør, bedret det seg, og sneglene overlevde å bo i akvariene hans. Kobber ble mistenkt som synderen, da vedkommende flyttet innen samme kommune med samme vannleverandør, det var bare vannrørene i huset som ble endret.
Dette er selvfølgelig bare en teori og et lite innspill som forslag til hva det muligens kan være som dreper sneglene dine, selvsagt. Men kobber, selv i ørsmå mengder, kan være svært dødelig for snegler og reker. Har du kobber i vannet der du bor, kan det være årsaken. Kobber er mye brukt i varmtvannsledninger blant annet, og ellers i vannføringsnettet.
Du brukte ikke vann fra varmtvannskranen da du blandet vann til snegle-beholderen?
Dette er selvfølgelig bare en teori og et lite innspill som forslag til hva det muligens kan være som dreper sneglene dine, selvsagt. Men kobber, selv i ørsmå mengder, kan være svært dødelig for snegler og reker. Har du kobber i vannet der du bor, kan det være årsaken. Kobber er mye brukt i varmtvannsledninger blant annet, og ellers i vannføringsnettet.
Du brukte ikke vann fra varmtvannskranen da du blandet vann til snegle-beholderen?
Postet 01.02.13 kl 16:13
Endret: 01.02.13 kl 16:15
Postet 01.02.13 kl 16:19
Tja, det sies så. Men jeg har en venninne som f.eks. bor i et 6 år gammelt hus. Under byggingen så jeg at det lå veldig mye kobber-rør og avkapp av det rundt omkring på vaskerommet der, mens de holdt på å bygge opp det.
Det ble altså brukt kobber til vannrørene så nylig som for 6 år siden. Jeg vet ikke når de bråstoppet å bruke det, jeg, men det vet kanskje du? Det må altså være veldig nylig. Og ikke så veldig mange av oss som bor i splitter nye hus.
Det ble altså brukt kobber til vannrørene så nylig som for 6 år siden. Jeg vet ikke når de bråstoppet å bruke det, jeg, men det vet kanskje du? Det må altså være veldig nylig. Og ikke så veldig mange av oss som bor i splitter nye hus.
Postet 01.02.13 kl 16:53
Endret: 01.02.13 kl 16:54
Når jeg bygget i 2000 så var det iallefall ikke lov og bruke kobber her, da var det kun rør i rør systemer som var godkjent, Men selvfølgelig er heller ikke rør i rør systemer 100% kobberfrie, det brukes kobber rør som forgreninger i selve fordelings skapet. Men da snakker vi om maks 2x30 cm.
Men om reglene gjelder for hele vårt langstrakte land skal jeg ikke påstå
Forøvrig er salget av kobber rør kontra rør i rør systemer til Rørleggerbedrifter svært liten.
Men om reglene gjelder for hele vårt langstrakte land skal jeg ikke påstå
Forøvrig er salget av kobber rør kontra rør i rør systemer til Rørleggerbedrifter svært liten.
Postet 01.02.13 kl 17:04
Inaktiv bruker
Har selv jobbet med rørlegging, vet at i store byggninger, kolektiver og industribygg bruker kobber rør for å spare penger, mener å huske at enkeltmannsboliger bruker pvc rør? Uansett, kobber er ikke bra.
Postet 01.02.13 kl 17:12
Postet 05.03.13 kl 10:22