Hydra? aldri rekebarn eller fiskeyngel.

Jeg har i lengre tid saumfart reke-akvaret mitt på 54 liter etter svar. Noe gjør at jeg aldri ser reke-yngel vokse opp! Dette har pågått i flere måneder nå. De får jevne vannbytter og vannverdiene er stabile (husker ikke i øyeblikket, men ph ligger på 7 tror jeg, og gh høyner jeg litt med mineralstein og litt pulver ved vannbytte) de har det smekkfult med planter, - og litt catappaløv.

Rekene har bodd sammen med sandsnegler i mange måneder, og det er stadig gravide reker. Minst to, tre stk av ca 10 - 15 er gravide til en hver tid. Så tydeligvis skulle det blitt reker i en almass, men jeg får ikke økt antallet. Vet at rekeyngel er gode på å gjemme seg, men hvis de faktisk vokser opp burde de jo ... være synlig etterhvert?

Jeg kunne se at det var litt nematoder eller hva disse små sytrådene het for en tid tilbake, og satte da inn ti dvergtannkarper. Disse småbasseluskene forsvant tvert, da disse dvergtannkarpene spiser dette. De rører ikke rekene foresten, de jakter litt på rekene av og til, men det er sjeldent de "angriper" - og de få gangene de kommer for nære har rekene en snedig måte å daske de med følehornene og da stikker karpene!

Dvergtannkarpene øker heller ikke antallet! Jeg satte de inn før jul tror jeg, men ingen yngel! Jeg ser herrene prøver seg på damene hele tiden, flotter seg og forfølger de, de har en sånn rar måte å liksom "stalke" de på, og gjøre samme bevegelse som damene osv.. men noe mer blir det liksom aldri.

Uansett, jeg lurer på - kan det være hydra? Jeg har ikke sett noe som ligner på hydra i karet, men jeg har heller ikke lett etter det. Nå vet jeg hvordan de ser ut ihvertfall. Og hvis det er hydra som tar for seg av rekeyngel, kan det være lurt å sette inn en honninggurami? Ser for meg at den kommer til å kverke samtlige reker og muligens dvergtannkarpene også? Var ihvertfall nevnt her at honningguramien er helt vill på å spise reker..? Må honninguramiene være i par eller kan det være nok med en? Står i basen at 60 liter er minimum, - og jeg har 54 liter.. det kunne vel gått?

Begynner å bli litt trist å bare ha knappe 15 reker til enhver tid - så jo for meg det skulle bli en hel armè!

- Jeg har foresten en sånn Eheim Biopower 160 med strømpe rundt innsuget.
Vil nok tro at det er dvergtannkarpene som forsyner seg av yngel.Selv om de voksne klarer seg sammen med de så er det noe helt annet med yngel,dette blir nam,man mat.
Hmm, men dette problemet oppstod lenge før jeg fikk dvergtannkarpene. Jeg trodde det var andre småkryp i akvariet som kanskje hemmet yngelet på noe vis, og det var litt derfor jeg skaffet meg dvergtannkarpene - men det har ikke hjulpet. De skal forsåvidt ikke være så veldig griske på sine egne yngel heller, men neimen om jeg får yngel hos de! :'/
Ikke sikkert problemet ligger her ,men fisker ser gjerne rekeyngel som mat.
Men en annen ting er at kanskje ph er for høy? Ser i rekebasen at de gjerne kan gå i ph opptil 7,5 ,men vet ikke om dette er helt riktig. Hos meg går Sakurereker i ph på 6 -6,5 ,øker gh ved hjelp av mineralstein og det kryr av reker overalt.
Jeg kan sjekke ph og se, og senke hvis den er for høy! Jeg finner forsåvidt ingen hydra med det blotte øye, de burde da vel synes? Huff, jeg har ikke noe lyst å eksperimentere med panacur og hele sulamitten heller så jeg håper løsningen er litt enklere.
Glemte å fortsette, - jeg testet ph'en i reke-karet og den lå på 7.5! Ifølge basen (kirsebærreker) skal det være tålelig, men hvis den ikke stemmer helt og de egentlig vil ha surere vann - kan dette være grunnen til at yngelet ikke vokser opp? :-\
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap