Hjelp,eplesnegler

For første gang kjøpte eplesnegler!Kar kjøpt 4 voksene og 10 stk.yngler,men de er ganske store ca.halv parten av de voksene.Problemen er at jeg er redd at de skal dø og forstår ikke hvorfor de trives ikke!Når jeg kjøpte de de bodde i et 60 l akvariet aleine.så ut at de trivdes,de gikk rund på helle akvarie var aktivi,spiste veldig mye og bra når jeg bare la agurk eller salat de kom med en gang å spiste.Men nå har jeg flytta de til en 250 l.sammen med malawi.For det var mening når jeg kjøpte de at de skal være sammen med malawi.I malawi akvarie ser ut at de trives ikke de bare ligger helt stille på bunn,2 av de store bare flytter rund på overflaten,men de er ikke dø ennda!De kommer ikke for å spise sellom maten blir ligenes over natt ser ikke ut at de kommer for å spise!hva skal jeg gjøre,hvorfor de trives ikke!Håper noen kan hjelpe meg!!!
Inaktiv bruker
Ciklider napper gjerne i følehornene til sneglene så eple og malawi er ikke helt topp. Hvordan gjore du det med tilvenning til nytt kar?
gjøre eggentli ikke noe slapp dem bare inn!akkurat som jeg gjorde i mit 60 l.Trodde at de gikk fint sammen siden mange her på akvaforum anbefalte de .når jeg lettet etter algespisere til malawi,det var mange som svarte at jeg måtte velge eplesnegler.derfor jeg bare kjøpte de!Blir dumt å ha egen akvarie bare til de.
Inaktiv bruker
Du skulle nok brukt lengre tid på tilvenning.
hvordan de skal tilvennleges!Akkuart som fisker eller????Jeg vet så lite om snegler,har lest litt da,men synnes der står ikke så mye,om fisker liksom finner mye mer!Men hva kan jeg gjøre nå,er redd at de skal dø!Tror du de skal gå aldri sammen med malawi!må jeg ta de ut,hvor lenge de kan klare seg uten mat hvis de kommer ikke for å spise,tror de har ikke spist siden lørdag
Hvordan er vannverdiene i karet de går nå?
Hvordan var vannverdiene i karet di gikk i?
Er det salt i vannet?
No2-0
Gh-7 den er litt lav,må få den opp har sån boks med Gh+ som jeg bruker.
Kh-6
Ph-8,0 bruker også som boks med pulver som heter Ph /Kh +
Cl2-0

der hvor de var før var vanlig vann fra springen,de var i den andre akvarie bare et par dager ,hadde ikke testet van der siden de skulle ikke være der lenge siden fikk de før malawi akvarie var klar!Nå har jeg tatt de ut i en 19 l.Vet ikke hva sal jeg gjøre.har sjekker de lever ennda alle sammen.har lagt agurk,salat,litt spinat,håper de skal spise,men akkurat nå noen flytter bare rund og noen liger på bunn.
Hvis det er en boks som bare heter GH+ så tror jeg ikke den er bra. Den inneholder salt. Snegler tåler ikke salt.

jeg har en boks som heter Noraq GH/TH+ som er ok å bruke.
Enkel måte og sjekke om dem er redde på er og fylle en isboks med litt akvarievann og putt eplene oppi der med litt mat, vent et par timer og se om dem har kommet ut for og spise..

Stort sett vil nok eplene bevege seg ganske raskt for og lete etter mat om omgivelsene er "trygge"

Pass bare på at vannet ikke blir for kaldt. Eller at dem kryper ut av boksen.
så at på den boksen står Gh/Th + da kan jeg bruke den.men er litt som redd bruke den siden de på butikk sa at må være forsiktig med å bruke den.men den boks med ph var ikke farlig bruke,siden ph kunne ikke overdoses.
i går kveld fyllte jeg mit 19.l akvarie med vann satt inn pumpe,mat ,toror du om ca.10 min.alle sneglene begynnte å spise,nå koser de seg alle sammen med banan!Men nå vet ikke hva skal jeg gjøre med de!Var jo mening at de skulle være sammen med malawi,men tror det skal ikke gå så bra likvel.er det ingenting hva kan jeg gjøre for å de skal følge seg trygere!Er 2 andre akvarie men der er veldig mye planter,men de spiser planter.de store nesten svelger alt som er i veien!å ha bare en snegle akvarie er også litt dumt,
Er det vanlige eplesnegler, eller kjempe eplesnegler? Mine vanlige spiste ikke plantene, men kjempeeplene gjør det.

Mine snegler har trivdes godt med røtter, og planter. Der kan de snegle rundt, og være i fred om de vil det. Hvis de hos malawiene har lite planter og slikt, og de store fiskene skremmer dem, så er det nok ikke så bra å ha dem oppi der. Kanskje du kjenner noen andre som har et akvarie med hardt vann hvor de passer inn? Hvis det ikke bedrer seg. For de må jo være så trygge at de kommer frem og spiser
de er eplesnegler,men siden for meg er alt nytt med snegler,da vet ikke hvordan skal jeg se førskel.har bare 4 stk.som er synnes veldig store.tor de er så store eller kanskje litt støre enn de som for kjøpt i frysedisken med hvitløks smør !! men de andre er på den størelse som man kan finne om sommer i hagen!!! De som er mindre var i et akvarie med planter egentli merket ikke at de spiste planter,men de store jeg vet at de svelger alt som er!Hadde en hjørne i akvarie som prøvde å få med gressteppe på ca.en t.alt var borte,fikk jo sjokk når så det.
Da har du kanskje begge deler. Kan du legge ut bilde av små og store?
Jeg er ingen ekspert, men synes den store der var veldig stor. Den andre var mer normal størrelse. Kjempe epler spiser planter ja . Så jeg vet sannelig ikke hva du skal gjøre. Kanskje Heidi her på forumet har noen råd. Hun er veldig flink på dette med snegler.
Den store ser ikke noe større ut en mine voksne epler, faktisk litt mindre, så sant ikke det der er en kjempe hånd.. Hehe.

Vanlige epler kan også gå løs på planter, men da på nye skudd og myke planter.
Hehe ikke sikkert mine har vært så store da. Maks 3 cm i diameter på skallet tror jeg. Men hadde også kjempesnegler, og de var mye større, og spiste opp plantene mine. De vanlige eplene tok ikke planter.

Ser ut som om du må gi dem masse annet og spise
sessan
Hehe ikke sikkert mine har vært så store da. Maks 3 cm i diameter på skallet tror jeg. Men hadde også kjempesnegler, og de var mye større, og spiste opp plantene mine. De vanlige eplene tok ikke planter. Ser ut som om du må gi dem masse annet og spise :)

Vanlige epler blir opp mot 6.5 cm og kjempe epler ca 8 cm mener jeg.

Jeg mater mine med hakket spinat, og novo tabletter, det er dem glad i..
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap