Sneglen har flyttet ut av huset

Jeg fant noen merkelige snegler for en stund siden som vist nok er en Planorbella scalaris/duryi.
Men for ett dager siden så jeg en merkelig skapning som jeg tok bilder av. Og idag da jeg slamsugde bunnen og flyttet litt på planter og røtter fant jeg ett tomt sneglehus samt sneglen som var litt merkelig. La også merke til at den merkelige snegler ikke hadde noe hus så tydeligvis har den flyttet ut fra huset, det jeg lurte på var om dette er normalt at snegler flytter ut eller om de skifter skall.
Ellers er den veldig aktiv og kryper rundt sammen med den andre som er helt lik, men har hus.
Inaktiv bruker
Den har nok bare død.
Regner da med at om den ikke vil klare seg uten huset så er det jo dyreplageri å la den være. Hvilke er Den beste måten å avlive en snegle? Den har jo levd sånn minst i 2 døgn nå.
Her er bilde jeg tok igår av sneglen.
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Den andre sneglen som er helt lik, men har hus.
[External Image]

Hva kommer det forresten av at dem mister huset sitt sånn?
Inaktiv bruker
Wow! Det der var rart, em, ja.. Nei, hm.
Ja, kan vel si meg enig at det ser litt rart ut Den flytter seg raskt og er veldig aktiv. o.O
Ettersom snegler ikke klarer seg uten huset sitt så kunne jeg tenke meg å avlive den lille skapningen så den ikke lider mer, men spørsmålet mitt er da.. Hvordan avliver man en snegle på den mest humane måten? Den har levd 3 dager nå uten huset sitt stakkar.
Den beste måten å avlive en snegl på er å knuse den med en hammer o.l; eller mose den i dette tilfellet. Har du ikke en hammer, så kan man hive den i kokende vann; men det tar jo selvfølgelig litt lenger tid før stakkaren dør... så hammer er nok mest humant; Raskt og smertefritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap