Endelig eplesnegleegg! hvordan hindre at de tørker ut?

Endelig har eplesneglene mine lagt egg! Det henger en rosa klase oppi armaturet. Noen av eggene ser hvite og harde ut - det er de som er nærmest utkanten, der det kommer luft inn bak. Hvordan unngår jeg at resten tørker inn? Og bør jeg fjerne de som er tørre, så de ikke stenger utgangen for de som ligger bak? Bør jeg flytte hele klasen? Hvor i så fall? De er i yngelakvariet, hvor det er mollyyngel og også mange kirsebærreker - er dette trygt for eplebabyer? Hva skal jeg gjøre? Håper noen kan svare! Jeg vil ha eplebabyer!
Inaktiv bruker
Hele klasen blir hard,så blir den bløt når de klekkes, jeg bruker å stryke litt vann på dem i ny og ne, bare dypper fingeren i vannet og stryker over eggene.
Tusen takk for svar, Spock! Betyr det at de hvite, hardeste eggene også kan være ok, eller er de for tørre, mens de andre er ok? De hvite er helt tørre, de andre, rosa, er klebrige.
Hvor mye vann og hvor ofte smører du på dem? Bør jeg dekke akvarietoppen med plast så det ikke kommer luft inn på klasen? Jeg har sett her på forumet at noen tar løs klasene og legger dem på noe som flyter på vannet - er det lurt? Hvordan får jeg i så fall klasen løs fra der den er limt fast?

Dette er veldig spennende! :-0
Og noen av de rosa har hvite prikker, som små saltkorn eller noe på seg - er det normalt?
Jeg har bare latt de henge uten å gjøre noe med dem. Det blir mange eplesnegler av en liten klase! Den blir ganske tørr utvendig, klekker etter ca 2 uker.
Inaktiv bruker
Hvisdet er første klasen så er det ikke sikkert alle er befruktet.
Jeg hadde ukke noe fast tid eller måte å fukte dem på, var sånn når jeg kom på det.
Du må vente til klasen er helt hard før du prøver å løsne den. Det som er, når de først har begynt å legge egg stopper dem ikke med det første.
Pass på at ikke phen synker dramatisk når ungene klekkes.
Nå ser jeg at det er noen hull i klasen, som om det har gått hull på noen av eggene eller noen av eggene mangler. Men jeg har ikke sett noen sneglebabyer. Betyr det noe?
Kan det bety at eggene var ubefruktede? Eller bare at akkurat de eggene har tørket eller gått i stykker? Kan det hende at det likevel er sneglebabyer i de eggene som er igjen?
Klasen havnet til slutt via omveier på bunnen av karet. Jeg hadde da sett fire yngler som allerede var ute, og tok opp klasen og smuldret den opp. Da fant jeg fire til - resten var bare gelé. (Var de ubefruktet?) Nå har jeg sett seks små snegler som tasser rundt på steiner, røtter og glass! De er supersøte!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap