Rekekaret mitt = jeg aner ikke hva slags reker jeg skal ha...

Inaktiv bruker
Hei!
Jeg har dette karet her http://www.biorbfishtanks.com/whitebiorbflowaquarium.aspx
og jeg lurer på hvilke reker jeg skal ha oppi, det er ikke varme og jeg har ikke termometer og jeg aner ikke hvilken PH GH KH og sånne ting er her
Men jeg lurer på om jeg bør ha noen ekstra greier oppi der.
Jeg er veldig takknemlig for svar!!!
Du bør kjøpe ph og gh test,men kirsebær,rilli og sakura reker er lette og tåler det meste. Har selv holdt de i gh 1-2 uten skallskifte problem,selv om jeg nå har økt den til 6. De tåler det meste av ph,sålenge det ikke er ekstremt. Dvs ph 5,5-8 bør gå greit,noe som bør passe de fleste. Kjøp helst litt gh/th og prøv deg frem i en bøtte vann. Kan kjøpes her
Prøv helst og tilpass verdiene best mulig.
Varmekolbe bruker ikke jeg til rekene,men kommer jo an på hvor kaldt rommet er. De lever kortere i varmt vann. Ellers bør du ha mye mose og ferskvannstang,da det er planter som greier seg uten plantenæring,som rekene tåler dårlig.En akvarierot trenger du også. Rekene liker litt gjemmeplasser. Om akvariepumpa har innsugs riller,bør den sikres med en damestrømpe,så ikke rekeyngel blir sugd inn. Lykke til

Ps. Husk at karet må være godt innkjørt,før du setter inn rekene.
Inaktiv bruker
Hei, tusen takk for svar!
Jeg bare lurer på 3 ting; det ene er at det står ikke hvilken th jeg skal ha på de forskjellige rekene på "shrimp keeping".
Det andre er at jeg har hørt at kirsebærreker formerer seg veldig fort og at flere har hatt problemer med det.
Nr. 3: er det vanskelig å måle ph, gh, th etc.?
Takk igjen!
PS: er må det innkjøres på nytt siden jeg må ha andre vannverdier?
+jeg tviler på at jeg har plass til noen rot hviss jeg ikke finner en veldig liten en... karet er nemlig bare 15liter.
Og en ting til; tror du at du kan skrive et lite kurs om vannverdier til meg?
Jeg har aldri gjort det før og jeg er tross alt bare 11 år gammel.
Det er ikke vanskelig å måle vannverdier med dråpetestene, det følger med bruksanvisning til hver av dem. Og følges denne blir resultatet riktig.

Er begrenset hvor mange reker som leve i en 15l så kirsebærreke vil begrenseseg i formering når det blir fult. Aldri hørt noen sier deg er eg problem med hvor raskt de formerer seg. Er jo bare å lar en annonse og selge dem rimelig eller bytte i noe du trenger selv så blir du nok kvitt evt overskudd.

Som sagt så er det viktig at karet står en god stund med mose og røtter før du setter inn rekene, da gror det seg til og mikroorganismer og alger begynner å leve i karet som igjen er viktig mat for rekene ved siden av vanlig foring.
Inaktiv bruker
Hei!
Jeg bare lurer på en ting til, vet du det norske navnet på blue bolt?
Den heter også "Blue Bolt" her i Norge...
Inaktiv bruker
Takk, men tror du at du kan svare på hvorfor (eller om det står der med annen forkortelse) det ikke står TH der ?
Du måler ikke th. Gh/th + er for reker og snegler. Ikke Gh +. Er noe med saltene,uten
at jeg vet eksakt hva.
Inaktiv bruker
Men det står forskjellig på snegle og skalldyrbasen og på "shrimp keeping" hvilken av dem skal jeg følge? Forresten i ditt første innlegg så skrev du gh/th hva er det?
Du skrev også at jeg skulle prøve meg frem med vann i en bøtte. Hva skal jeg prøve til det blir???
Shrimp keeping er sikkert grei den. Hvis du vil ha kirsebær reke og du ønsker gh 6, så rører du ut litt gh/th+ til du finner ut mengden du trenger for og få den gh'n. Etterhvert går det lett.
Inaktiv bruker
Så når man rører inn dette blir det 6 GH?
Du rører ut litt. Måler så gh med dråpetest. Gjenta til ønsket gh er oppnådd
Men test kranvannet ditt med dråpetest.mkanskje du ikke trenger og gjøre noe. Dråpetest er her
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap