Syk eplesnegle?

Er det noen som vet om noe sted jeg kan lese om sykdom og vedlikehold av snegler.
eventuellt kan fortelle litt her.

Jeg har en blå eplesnegle, Jeg lurer litt på om en av fiskene var borte på han spiste litt på han en gang jeg tok ut all fisk av akvariet.
for når jeg puttet han tilbake så så jeg at det var blitt et stort hull i den klaffen de bruker når de trekker seg inn i huset og stenger igjen, den harde flate dingsen.
og etter det har han liksom ikke vært helt segselv lenger, syntes ikke han kjører rundt like mye lenger ogsånn, han har levd sånn i snart to månder, men jeg er veldig usikker, er det noen måte å gjennopdrette den klaffen på? har han det vondt? burde han avlives?
miu
Er det noen som vet om noe sted jeg kan lese om sykdom og vedlikehold av snegler. eventuellt kan fortelle litt her. Jeg har en blå eplesnegle, Jeg lurer litt på om en av fiskene var borte på han spiste litt på han en gang jeg tok ut all fisk av akvariet. for når jeg puttet han tilbake så så jeg at det var blitt et stort hull i den klaffen de bruker når de trekker seg inn i huset og stenger igjen, den harde flate dingsen. og etter det har han liksom ikke vært helt segselv lenger, syntes ikke han kjører rundt like mye lenger ogsånn, han har levd sånn i snart to månder, men jeg er veldig usikker, er det noen måte å gjennopdrette den klaffen på? har han det vondt? burde han avlives?

Tror ikke han har vondt av det, men de er avhengige av at den døra som jeg kaller den virker. Den er deres beskyttelse når de stenger seg inni huset. Jeg har lagt merke til at enkelte som får hull i døra, dør etter en stund. Mister de døra helt så dør de. Vet ikke om det har noe med trykket inni snegla å gjøre som gjør at de dør av det. Enkelte snegler som suller , klarer seg uten døra. Jeg har ikke funnet noe info om akkurat dette.
Bare la den leve så lenge den ikke blir truet av andre fisker osv.
Applesnail er en nettside det står masse info om snegler.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap