Syk eplesnegle?

Jeg har en stor brun eplesnegle som har vært veldig aktiv, men som nå i flere dager har sittet veldig rolig på glasset. I dag sitter den nederst på glasset, mens den tidligere har sittet øverst. Ser at den har blitt mørkere i kroppen, og følehornene virker nå korte og holdes i ro. Er den syk, eller er den gått i dvale? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre og er litt bekymret for stakkaren. Den har vært glad i mat og har vokst mye den tiden jeg har hatt den.
Syk eplesnegle
Legger ved et bilde. Under er den lille gule eplesnegler.
Liz Halvorsen
Legger ved et bilde. Under er den lille gule eplesnegler.

Er bildet opp ned, ble nesten svimmel av å se på det..he he
Den var ganske stor den snegla di så mulig at den har blitt gammel og takker for seg. De lever ikke så lenge i akvarium som i naturen. Så maks 1- 2 år er hva man kan forvente i et akvarium. Jo høyere temp og mere mat = kortere levetid. Kaldere vann og lite mat = lengre levetid. Har den vært aktiv og lagt masse egg så er ikke det noe positivt for levealderen heller. De dør fortere de som har blitt veldig store og har lagt masse egge. Det er min erfaring etter å ha observert mine snegler over tid.
Men kan godt hende dem har en liten pause også. De kan jo ligge i dvale i flere uker før de kvikner til igjen. Bare la den ligge så lenge det er liv er det håp.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap