Rosa posthornsnegle, sykt mye egg. Noe som kan gjøres for at dem ikke legger egg så ofte?

Kjøpte 3 Rosa posthornsnegler, satte dem i mitt 20L akvarie. Og etter dette har de formert seg noe voldsomt! På 3-4 uker var der sikkert en plass mellom 50-80 snegler :O

Er det noe som gjør at disse formerer seg så voldsomt? For mye mat? temp? størelse på akvarie? vann kvalitet?
Iløpet av natten legges det 3-4 nye "klyser" med egg.

Noe som kan gjøres for at dem ikke legger egg så ofte?
Det er en av grunnene til at jeg aldri ville hatt posthornsnegler....

Går det forresten an å se kjønnsforskjeller på posthornsnegler....? (man kan det visst på eplesnegler så...) Hvis det gikk an, kunne man jo unngått unger på sneglene ved å kun sørge for å ha bare hanner eller bare hunner.

Du kan minske antallet og begrense økningen ved å kategorisk plukke ut og kaste eggklysene hver gang du ser dem, hiv dem i søpla. Da unngår du å fylle det lille akvariet ditt med enda flere snegler.
Om man kan se noe kjønnsforskjell på disse vet jeg ikke.

Mener og huske jeg leste på siden akvariereker.no,(der jeg kjøpte dem) hvis man har 2 stk i samme akvarie vil den ene bli han og den andre vil bli ho snegle.

Har du noe erfaring med jegersnegler?
Har lest at overfôring av fisk ikke er bra, gjelder dette også snegle/jegersnegler?
Tenkte jeg skulle kjøpe 8-10 stk og ha i akvarie.

Tror nokk dette blir første og siste gang jeg har Posthornsnegler i noen av mine akvarier...

Luksusproblem det der

Har jegersnegler. De gjorde en god jobb i starten, men nå går det sakte med nedspisingen ja. Og formeringa av pestsnegler går fortere enn hva disse jegernseglene spiser. De tar vel 2-3 snegler i uka hver seg mener jeg å ha lest og det kan nok stemme på mine.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap