- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Invasjon - hvordan bli kvitt pestsnegler?
Invasjon - hvordan bli kvitt pestsnegler?
Postet 01.04.13 kl 19:53
Endret: 01.04.13 kl 20:57
Bruk en hageslange el. lignende og sug de opp
Jeg gjorde det i ett 46-liters kar hvor jeg på det meste kunne telle 150 snegler (tenk pluss alle de jeg ikke så), hver dag i en uke så var jeg kvitt problemet
Hvis du har ett eggeglass, shot-glass el. lignende så kan du legge en bit leverpostei i det og stikke det ned i bunnlaget ditt. La det være en liten åpning, så sneglene kommer inn, men såpass lite att ingen fisk kommer seg inn. La det stå noen timer, og du kan plukke ut sneglene av glasset etterpå. Effektivt, men du må nok gjøre det mange ganger over en lengre periode for å bli kvitt problemet.
EDIT: Ser du har jegersnegler. De er veldig greie å ha hvis du har en "vanlig" pestsneglebestand. Men mener å ha lest at jegersnegler spiser ca 3 snegler daglig. Hvis du har mange nok pestsnegler vil de klare å spre seg så fort at de aldri blir utkonkurrert av jegerne...desverre.
Jeg gjorde det i ett 46-liters kar hvor jeg på det meste kunne telle 150 snegler (tenk pluss alle de jeg ikke så), hver dag i en uke så var jeg kvitt problemet
Hvis du har ett eggeglass, shot-glass el. lignende så kan du legge en bit leverpostei i det og stikke det ned i bunnlaget ditt. La det være en liten åpning, så sneglene kommer inn, men såpass lite att ingen fisk kommer seg inn. La det stå noen timer, og du kan plukke ut sneglene av glasset etterpå. Effektivt, men du må nok gjøre det mange ganger over en lengre periode for å bli kvitt problemet.
EDIT: Ser du har jegersnegler. De er veldig greie å ha hvis du har en "vanlig" pestsneglebestand. Men mener å ha lest at jegersnegler spiser ca 3 snegler daglig. Hvis du har mange nok pestsnegler vil de klare å spre seg så fort at de aldri blir utkonkurrert av jegerne...desverre.
Postet 01.04.13 kl 20:24
Endret: 01.04.13 kl 20:28
Postet 01.04.13 kl 20:26
Når det er tid for å tynne ut i pestsnegle-bestanden, bruker jeg en luftslange som hevert og en bøtte. Så stiller jeg meg foran akvariet og suger de hersens sneglene opp, en etter en, med luftslangen så de havner i bøtta. Det er litt pirkearbeid, men verdt det, for å få redusert sneglebestanden til et levelig nivå.
Pga tynn slange rekker du ganske mange snegler før bøtta er fyllt med vann og du må stoppe
Vannet kan enten tømmes i do og erstattes med nytt vann i akvariet, eller du kan tømme bøttevannet tilbake i akvariet. Sneglene i bøtta suger seg fast til bøttens innside og følger vanligvis ikke med, hvis du tømmer forsiktig.
Så tar du bøtta med ut på badet og så setter du på varmtvannskrana så det blir det varmeste vannet du har, og spyler innsiden av bøtta med det. Da dør sneglene, de slipper taket i bøtta og du kan enkelt skylle dem i do.
Gjør du dette med jevne mellomrom, vil du få redusert sneglebestanden drastisk. Prøv å gjøre et skippertak hver dag i en uke, og da vil jeg tro du du knapt vil se snegler på en stund etterpå. Kanskje jegersneglene klarer å holde bestanden i sjakk når du har redusert den så alvorlig, og fjernet brorparten.
Pga tynn slange rekker du ganske mange snegler før bøtta er fyllt med vann og du må stoppe
Vannet kan enten tømmes i do og erstattes med nytt vann i akvariet, eller du kan tømme bøttevannet tilbake i akvariet. Sneglene i bøtta suger seg fast til bøttens innside og følger vanligvis ikke med, hvis du tømmer forsiktig.
Så tar du bøtta med ut på badet og så setter du på varmtvannskrana så det blir det varmeste vannet du har, og spyler innsiden av bøtta med det. Da dør sneglene, de slipper taket i bøtta og du kan enkelt skylle dem i do.
Gjør du dette med jevne mellomrom, vil du få redusert sneglebestanden drastisk. Prøv å gjøre et skippertak hver dag i en uke, og da vil jeg tro du du knapt vil se snegler på en stund etterpå. Kanskje jegersneglene klarer å holde bestanden i sjakk når du har redusert den så alvorlig, og fjernet brorparten.
Postet 01.04.13 kl 20:34
Postet 01.04.13 kl 21:02
Endret: 01.04.13 kl 21:03
Snegler
kjøp deg noen pakistan botia,hadde samme problem i en 250l,sikkert 500 snegler pluss egg.kjøpte 10 pakistan botia og etter 14 dager var karret rensket for snegler og egg.
Postet 01.04.13 kl 21:36
Postet 01.04.13 kl 23:12
Vikki Hagevikoooooooh, nå snakker vi. :) hehe takk for tipset.....
Vil du ha pakistanbotia da?
Passer de inn sammen med resten av fiskene dine? Disse botiaene er svært aktive, må holdes i gruppe, og kan noen ganger bli litt for mye av det gode for roligere fisk. De KAN også "pøble" litt om de kjeder seg... bare for å ha nevnt det før du raser ut og kjøper deg en gjeng botiaer Og vær obs på at pakistanbotiaene (og andre botia) ikke skiller på pestsnegler og pyntesnegler - en snegle er en snegle, og de blir spist, alle som en. Du vil altså miste jegersneglene dine.
Men når det er sagt, så må jeg si at jeg synes pakistanbotiaen er den fineste av botiaene! Den er vakker, og skulle jeg hatt en botia, skulle det vært den!
Men som sagt; undersøk om du har vannverdier som passer den, sjekk fiskebasen også mht akvaristørrelsen den botiaen trenger, og om den arten passer sammen med de fiskene du har fra før. Gjør den det, vil du neppe få et snegleproblem igjen noengang!
REDIGERT; la til link
Postet 03.04.13 kl 13:09
Endret: 03.04.13 kl 13:13