Det er nok en pestsnegle av typen skivesnegle:
SkivesneglHva gjør de?
De lever av alger og avfall fra fisk og planter - sånn sett er de ett nyttedyr i akvariet.
Hvorfor kommer de?
De har mest sannsynlig fulgt med når du har kjøpt planter. Det er ikke sikkert de har vært store, eller de kan bare ha vært egg, så du ikke har sett de. Det er helt normalt at pestsnegler følger med planter eller vann.
Er de skadelige?
Tja.. Nei, de er ikke skadelige! Men de formerer seg veldig fort, derfor navnet PESTsnegle. De legger klaser med egg, og er i tillegg tvekjønnede. Så har du en, blir de fort flere. Det er ikke akkuratveldig vakkert med 100-vis av snegler på akvarieglasset, men de gjør ingen skade. Personlig plukker jeg bort de jeg ser når jeg tar vannbytte, dermed begrenser jeg problemet. Hvis du plutselig opplever en kjempeboom av pestsnegler er det også en god grunn til å tenke litt mer om hvordan du feks mater i akvariet? Hvis du mater mye, slik at det blir liggende matrester trives pestsneglene ekstra godt.. Og det vil vi jo ikke:P
Du får også kjøpt sneglegift hvis du opplever det som ett problem, men husk at dette faktisk er gift, så vær litt kritisk til hva du putter i akvariet..
Alt i alt:
Nei, de er ikke farlige, men du kan gjerne fjerne de du ser, så slipper du at problemet øker
Lykke til!