Amanorekene som forsvant

For et par uker siden kjøpte moren min 5 amanoreker som skulle få kose seg med noen fine trådalger vi ikke blir kvitt. Vel hjemme ble de akklimatisert og fikk flytte inn i akvariet, der de forsvant fort som svint. Etter det så vi ikke snurten av dem, og da vi byttet substrat i forrige uke, var de heller ikke å se, hverken i tankens interiør, blant plantene eller i de øvre lagene av grus. Vi syntes jo det var litt merkelig at de bare skulle forsvinne på den måten, og jeg har nå lest litt her og der om hva som kan gå galt, blant annet at de kan ha fått et slags sjokk av å ha blitt transportert uten noe å holde seg fast i - det var noe rusk oppi posen fra butikken, men ikke noen store stilker e.l. - kan dette ha tatt knekken på dem?

Lurer også på om blåguramiene i tanken kan ha spist alle fem? Vil gjerne bli kvitt disse algene, men det er jo hverken godt for rekene eller for min mors lommebok om de i praksis fungerer som fancy guramifôr...
Har du mange planter som de kan ha gjemt seg i? Reker er flinke å gjemme seg. Amanoreker blir ganske store i forhold til f.eks kirsebærreker, men om de er små nok er det snaks for guramier og de fleste andre fisk. Er grei regel er at dersom det får plass i munnen, så blir det nok mat!
Uff, stakkars små :-S Er mye planter der, så det bør være nok steder å gjemme seg. Har kjøpt nye nå, men disse er mye større enn de forrige, så nå bør de ikke være små nok til å bli guramimat
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap