Hvilken snegler er de beste renholderne?

Hei Hei.
Jeg lurer på hvilken snegle art som er flinkest til å spise mat som blir igjen etter foring?
Tenker da spesielt på yngelkar/oppvekstkar der det blir noe til overs, noe yngel faller jo alltids fra også så det hadde jo vært greit med noen som kunne fjerne/rydde opp etter på.
Har vanlige sandsnegler fra før og de gjør jo forsåvidt en god jobb ihvertfall under sanden og med trivselen til plantene.
PH'en i karene jeg skulle hatt disse sneglene er på 6 å temp på 26.
Av snegler tror jeg eplesnegler er blant de beste renholderne
De beste er Sebra, tiger, antenne og hårsnegler
Jeg kjøpte tiger og sebra snegler av Heidi over her og er fornøyd med dem. Så kan absolutt anbefale å kjøpe noen av henne.
Du skriver snegler som er flinkest til å rydde opp etter foring osv. Det er helt klart Marisa, sebra epler, posthorn og eplesnegler. De andre jeg skrev er perfekte på alger. Så de utfyller hverandre veldig bra disse sneglene.
Men ingen av posthorn snegler eller eplesnegle skal ha så lavt ph som 6?
Eller er det ikke så nøye med snegler sommed fisker, kan man evt tilvenne dem det?
Snegler bør ikke ha så lav PH som 6 nei , da etses det hull i skallet på de. :-/
Heidi Ingdal
Du skriver snegler som er flinkest til å rydde opp etter foring osv. Det er helt klart Marisa, sebra epler, posthorn og eplesnegler. De andre jeg skrev er perfekte på alger. Så de utfyller hverandre veldig bra disse sneglene. ;-)

Har sett på alle de du har nevnt og også diverse andre snegler... Må nesten si at jeg ble litt snegle frelst nå, jeg hadde overhode ikke anelse at snegler kunne være så vakre!
Fant også annonsen din her inne, der var det mye digg!
Ser også at mye av sneglene ikke formerer seg i ferskvann, så jeg lurer på hva er ca leve alder på Tiger og Sebra snegler?
Er det noen snegler som ikke går overens? Har 3 akvarier jeg kunne tenkt meg snegler i.
Heidi Ingdal
Snegler bør ikke ha så lav PH som 6 nei , da etses det hull i skallet på de. :-/

Ah... :/ PH'en er egentligt 6.2 men det har vell ikke så mye og si. PH'en i det andre karet er 6.7 og i det siste karet er PH på 7.

Edit: Ser posthorn står med PH 5.0 - 9.0 i basen men det kan jo være en feil.
Hei.
Låner litt her
har få posthorn snegler i stue karet. (håper på flere)
men skal desse ha noe for ved tanken på skalle? kalk mm?

er jo bare en pryd med desse små skapningene
Etter det jeg har lest meg fram til i dag så bør du enten ha kalkstein eller mineralstein for å forbedre skall kvaliteten. Vil anta at kalkstein øker PH'en endel, usikker på mineralstein.
Noen med erfaring kan nok svare bedre.
Jeg har kalkstein i akvariene mine. Og ph'n øker ikke et fnugg å tenke på her. Vi har ph så lavt som 3 i krana på det verste, men neste gang jeg tester (noen dager i mellom) kan det brått ligge på 6 (en utfordring for en akvarist ja). Kalkstein har ikke hatt noe effekt på ph'n i noen av karene. Har hatt kar med og uten for å sammenligne og ingen forskjell. Tester og gir buffer fra Dahls som øker ph'n da. Jeg har kun sebrasnegler og sandsnegler og de siste øker det jevnt og trutt av (ja mer enn såom så også). Jegersneglene er ganske stand bai (de må lære seg å bli flere). Disse går ikke i samme kar. Skallene på begge typene er veldig fine. Men kan vel være pga bufferen min også da. Sånn er det med så ustabilt vann. Men når det er sagt, kan ha et par vannskift på hverandre uten buffer om springvannet er i go' laget da Dvs stabil ph i krana.
Hvor kjøper du kalkstein Tvillingmamma og hva koster det. Jeg bestiller mineralstein og får noen små klumper som er ganske dyrt.
Kjøpte privat, ganske mye for ganske lenge siden,så husker ikke pris nei. Du ser ikke meg på ebay og sånt. Farlig for en naut det
Sakura
Hvor kjøper du kalkstein Tvillingmamma og hva koster det. Jeg bestiller mineralstein og får noen små klumper som er ganske dyrt.

Stliter med å få tak i det selv.
Kan ein bruke kalkstein som brukes til undulat? desse er jo ikke så dyre da..
Hjemmelaget mineralstein til reker, snegler og planter.
Har fortsatt støping av nye mineralsteiner på "må gjøre"-lista. Lager dem av kalsiumsulfat CaSO4, magnesiumsulfat MgSO4 og en dash Montmorillonit hvis det ikke ødelegger støpen.

Ikke så vrient som det høres ut, 80% Alabastgips fra Panduro, 20% Epsom Salt i spisekvalitet, fåes på apotek, men det brukes også for å "lage" saltvann så det finnes helt sikkert billigere muligheter, jeg ga opp på grunn av pakningsstørrelsen. Montmorillonitpulveret kjøpte jeg av Michael Nieschar her inne, det er pulverisert mineralrik leire og også her finnes det mye rart så spisekvalitet er viktig. Har ikke sjekket hva det gjør med "steinene" enda.

Øker kun GH hvis man ikke følger med i timen, slipper ned en sukkerbitstor bit i store kar og litt mindre i rekekarene.

Må rydde fram utstyret i fall det blir levelig ute i helgen kanskje, gipsen tørker forferdelig fort så det blir slagmark på kjøkkenet...

[External Image]
Imponerende at du lager mineralstein selv. Blir for avansert for meg å gjøre. Kanskje du kan produsere for salg. Men inneholder ikke Gh+ magnesium og calsium så vil ikke reker og snegler få mye av det de trenger ved å øke Gh. Så hva er det de trenger i tillegg til det som fins i Gh+?
Sakura
Imponerende at du lager mineralstein selv. Blir for avansert for meg å gjøre. Kanskje du kan produsere for salg. Men inneholder ikke Gh+ magnesium og calsium så vil ikke reker og snegler få mye av det de trenger ved å øke Gh. Så hva er det de trenger i tillegg til det som fins i Gh+?

Imponert jeg også!

Ofte lest at det er det beste, men føler en må ha en god kunnskap om kemi, for å få til sånt..

Ikke vanskeligere enn å støpe julenisser. I motsetning til GH+, som helt riktig inneholder sånn cirka 80% Panduro Alabastgips og 20% Epsom Salt, løser gipsbitene seg såpass langsomt opp at GH ikke fyker i været fordi mineralene blir brukt omtrent like raskt som de tilsettes. Snegler, reker og planter trenger sikkert litt av hvert annet også, men for skallbyggingen er nok Calsium veldig viktig...

GH er ikke en kjempekritisk vannverdi, men fisk kan få det unødvendig stritt hvis den blir altfor høy eller altfor lav.

Skulle det bli vær til å holde på ute har jeg nå samlet så mange former at det muligens blir litt til overs. I så fall lar jeg høre fra meg
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap